Black crows atris eller anima

Jost08

Ny medlem
Någon som varit i valet kvalet mellan atris / anima?
Jag åker idag på ett par atris 184 cm. Är 177 cm 76 kg.
Åker på dom i allt från pist, puder, skog och tycker det är optimala skidan. Kan fladdra lite i höga farter men inget som stör.
Hursom helst prövade jag här i vinter min kompis anima från 2016. I pist i åre och den var typ minst lika bra som atris, om inte bättre.
Dock för lite åka för att få en riktigt bra jämförelse.
Är nu valet om nya atris eller anima. Någon med erfarenhet av båda?
J

Anzom

Aktiv medlem
Japp, har kört båda. Jag skulle välja Atrisen framför Animan. Betydligt bättre i pist och stökigare offpistterräng. Animan går före vid djupare svängar men det är inte alltför många av dem dagarna ändå..

RWD

Medlem
Jag köpte både Atris och Anima (17/18) för några år sen.
Sålde Atris efter att ha testat båda under en vecka. Tyckte faktisk Animan var både roligare och lite bättre i pisten. I övrigt en lekfullare skida, lättare i tail och tip kändes det som och mycket stabil i hög fart.
Nu är Animan ersatta med ett par Line SD104-grymma skidor det med men saknar Animan lite faktist.

Senast ändrad:

lainenR

Medlem
Jag har ett par Atris sen 1 år tillbaka, grymt nöjd med hur allround den är och kul skida i alla lägen. Jag testade Animan på Sälens skidtest i december och kunde konstatera att skidorna har rätt lite gemensamt.
Nu åkte jag i Gustavsbacken, så det saknades förutsättningar för att verkligen testa men jag tyckte inte Animan var närheten av lika lekfull som Atrisen. I andra förhållanden så kanske jag upplevt det annorlunda.

RWD

Medlem
Någon som varit i valet kvalet mellan atris / anima?
Jag åker idag på ett par atris 184 cm. Är 177 cm 76 kg.
Åker på dom i allt från pist, puder, skog och tycker det är optimala skidan. Kan fladdra lite i höga farter men inget som stör.
Hursom helst prövade jag här i vinter min kompis anima från 2016. I pist i åre och den var typ minst lika bra som atris, om inte bättre.
Dock för lite åka för att få en riktigt bra jämförelse.
Är nu valet om nya atris eller anima. Någon med erfarenhet av båda?
J
Jag tror din känsla från när du testade din kompis skidor är rätt, det var så jag kände också. Greppet i pist något bättre till och med. Sen är den ju bredare vilket kräver lite mer teknik för att få upp den på kant, men det är en vana. Jag tror också att Animan har lite högre spann (förbättrar pist egenskaperna) än Atris men något längre rocker vilket är bättre för offpisten men också gör dem mer lätthanterliga i offpist men även i lite uppkörd och stökig pist.
Tycker absolut att Atris är en bra skida men tycker Animan är snäppet bättre på flera områden.
Du har inte möjlighet att testa kompisens skidor igen?

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp