Black Crows Atris...Men vilken längd?

Jonny_hardcore

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har bestämt mig för att köpa ett par Black Crows Atris men funderar nu på vilken längd som är lämplig? Jag är 174cm lång och väger ca 77kg. Har en bakgrund som snowboardåkare (åkt länge och säsongat) men har bytt till skidor för två säsonger sedan. Jag är ingen expert men heller ingen novis, är väl nåt mitt i mellan. Gillar att köra lekfullt med fart. Så 184 eller 178? Vad säger ni som kört laggen?

Jag är 180 cm lång (och runt 83 kg) och kör Atris i 189. Valde det för att jag hellre vill ha stabilitet och bäryta snarare än lekfullhet. Jag tror på 184 cm versionen om du, som du skrev, gillar fart. Möjligen att 178 cm är mer lekfull, men tror det är marginellt. Jag tycker du ska gå på 184. :)

Håller med om 184 cm.
Jag är 180 cm 80 kg och har Atris 189 cm som inte känns speciellt stora.

Jag kör 184 och är själv 185cm lång och väger 80kg. Jag ville helt enkelt ha något kul, lätt och lekfullt då jag har andra skidor till annat.

Du har nog lika på kul 184:an som den kortare 178:an och får fördelen med lite bättre bärighet på den längre skidan som bonus. Så i korthet: Ta 184.

Grymt roliga skidor f ö!

Då hadde jag köpt ett par SGN Rakkar, inte alls olika Atrisen men än mer lekfulla, och så dräller det inte av dom i backarna.
Körde båda i fjol Atris 184 och Rakkar 185. Båda grymt bra skidor, men jag tyckte Rakkar hadde det där extra i lekfullhet, manade på att svänga och hade även ett väldigt bra grepp i skäret.

Snackade med folket på Alpint, Torsgatan (Stockholm) och fick rekommendation att gå för 178:an. Men alla i denna tråd säger 184. Knepigt. Vem vet mest....?

@GoranC Du har rekommenderat SGN Rakkar till mig förut. De ser väldigt intressanta ut. Men jag skulle gärna vilja testköra ett par innan jag ev skulle köpa några. Har du nån kontakt där på SGN?

fransosen här på Freride är Gennera manager på företaget, snackade med honom och provåkte i Trysil i fjol
http://www.sgnskis.com/contact/
Absolut att du skall provåka
Hadde jag haft din kroppskonfiguration hadde jag nog valt dom kortare, men då föredrar jag lekfullare mindre dämpade skidor.

/GC

Senast ändrad:
Hej!
Jag är 168 cm lång och kör på ett par atris som är 169 cm långa (herrmodellen var tillgängliga i den längden förra säsongen). Jag åker mest i åre men det blir iallafall en vecka i alperna per säsong.

Jag är mycket nöjd med längden och känner att de är stabila men samtidigt lekfull och trots rocken känns de inte korta i svängarna.

Min rekommendation är 178 skidorna och att du funderar över placering av bindning jag monterade mina för långt bak till en början. Den här säsongen tror jag ifs att black crows har flyttat fram rekommenderad boot center. Men kolla detta med återförsäljaren för jag är inte hundra på att det stämmer.

Mvh
Calle

Hejhej!

Jag undrar om jag skulle få låna denna tråden med en liten fundering jag har!
Har också tänkt att skaffa ett par blackcrows Atris men är också osäker på vilken längd?
Jag är 185 cm lång men väger bara 73kg. Jag hade tänkt att 184 längd. Blir det lagom tror ni? Vill ju inte tappa flyt för pudret men vill ändå ha en relativt lekfull skida!

Mvh Adrian

@Adrian93 Jag körde 184:an i helgen i Åre och är glad att jag gjorde det. 178:an hade blivit alldeles för kort för mig. Rocker både fram och bak gör ju skidan "kortare". Visserligen blir det kanske mer lek och sväng med kortare lagg men jag kände att stabiliteten och flytet är viktigt att behålla. Med det sagt så är en längre variant av Atris INTE mindre lekfull och rolig. Du är ju 10cm längre än mig så jag skulle rekommendera 189:an skarpt! Men det bästa är att teståka och skaffa sig en egen uppfattning.

Väcker tråden till liv, hur mittmonterade är denna skida?

Åker idag SFB och gillar skidan men funderar om man inte skulle haft en mindre mittmonteradeskida då jag tycker att man får jobba ganska hårt för att få med sig tailarna då man åker tight uppåkta rännor typ kittelfjäll när det är uppåkt.

Har därför sneglat på Atris och Norwalk!

Även om du kanske får lite kortare tail på Norwalk så betyder inte det att den kommer vara mindre "närvarande".

Norwalk är relativt hård bakåt och har ingen rocker på tailarna. Det gör att man alltid har en hel del närvaro av tailarna. Speciellt i tight terräng märks det.

Tycker du ska kolla in Atris. Dom har verkligen lyckats med den skidan. Den funkar för allt.

Lånar också tråden om det går bra.
Är även jag sugen på ett par Black Crows Atris efter att jag testade dem för ett tag sen (i 184cm).
Men de är ganska lika de skidor jag har nu och funderade därför på att gå på nocta istället.
Noctan finns bara kvar i 178cm tror ni den ändå har bättre flyt än ett par 184 elelr 189cm Atris?

Senast ändrad:
Vad jag förstår så är den rekommenderad att montera -8 cm från mitten på skidan!?

Klarar man sig på 184? 184cm och 84 kg, eller är det värt att leta upp en 189?

En liten uppdatering.

Jag har nu kört på Atris 184 under säsongen och jag är sjukt nöjd med dem! Har kört på alla former av snö från lätt fin kall puder via kartongsnö till vindpinad stenhård pist, slask, pucklar, sten, grus, granar, gräs, och fjällbjörkar. De har fungerat mycket fint på alla typer av underlag. Det enda jag har att anmärka på är att de kunde vara stabilare när det är uppkört och valligt. Men en kan inte få allt i en skida. Men allt som allt en mycket bra skida.

Hur upplever ni som har Atris den i tajt terräng? Är det någon som jämfört dem mot Rossi Soul 7/Soul 7 HD?

Till saken hör att jag har en ryggskada och gillar att åka skog. Jag behöver en lättmanövrerad skida som jag inte behöver brottas med för att få runt när det behövs. Skonsammare för ryggdjäkeln så.

Tillbaka
Topp