Black Crows Justis vs Nordica Enforcer 100

Jpmh

Medlem
Missade tyvärr skidtestarhelgen. Testkörde Enforcer för några år sedan och tyckte den var skön. Fick sedan tipset om Justis.

Är det någon som har erfarenhet av dess skidor?
Justis har en större Rocker så där skulle man kanske gå på det längre valet jfr med Enforcer.
Är 187cm och väger ca 93kg

Jag kör på justis 183cm med shift denna säsong i Åre. Har hittills ca 30 åkdagar på dem. Jag är ca185cm och väger in på runt 78kg.
Har inte testat jättemånga andra i samma kategori men min bild av justis är att det är en riktigt bra all terrain skida.
När jag kört puder med dem har de flutit bra och när jag piskat pist så har de aldrig tappat kant. Justis hör till de styvare skidorna men är ändå mjuk när du vill ha den mjuk.
Otroligt fartstabil, aldrig upplevt fladder på den trots höga hastigheter och hopp över krön.
Så är du en åkare som gillar hög fart o att trycka på så är det skidan för dig.
Tror den finns att testa/hyra på flera ställen i Åre, har bla sett den hos skiduthyrningen i rödkullen.

Har hört liknande kommentarer. Det blev ett par 189 istf 183. Anledningen till längden var det relativt stora rockern och min vikt.
Kommer bli bra det här. Tack för inputen.

tja,

fortfarande nöjda? letar fortfarande efter ultimata Åreskidan som levererar framförallt dec-jan och tidiga vårförmiddagar när det är hårt före och iskulor ala gästrappet. Har ferox freebird & Elan ripstick 96 black men saknar metall när snön inte är mjuk. Hade mantra m5 innan, sjukt bra skidor men lite stiff tail för min smak, där är Justis lite mer sladdvänlig?

Hej!
Körde hela förra säsongen i Åre och ör Fortfarande väldigt nöjd med justis, den är styv i tailen men har en relativt stor rockerprofil som hjälper till bra men det kräver ändå att man är lite bestämd och framåtlutad. Trycker man lite mer på främre delen av skidan svänger den runt bra så skulle ändå säga att den är sladdvänlig.
Verkligen en bra Åreskida.
Men vill du ha något mer lekfullare men ändå fartstabilt kan jag rekommendera Atomic Bent Chetler 100. Testade den förra året och den var riktigt kul, alternativt att 110 modellen om du vill ha bredare.

Men du kan ju testa den på skidtestet i början av dec.
Det är bara utseendet som bytt skepnad. Innanmätet är detsamma.

Tillbaka
Topp