Black diamond o1 eller G3 Targa Ascent

poppequik

Ny medlem
Ska köpa ny telisbindning, undrar om det är någon som har några tips på vad av dessa man ska köpa eller någon annan.

Och vilken storlek man ska ha har storlek 26, sullängd 307mm.

Har kört lite på O1. Körde med hårda fjädrar och Scarpa T2. Är den styvaste och stabilaste bindningen jag kört på. Har kört alla möjliga Rottefella (utom NTN), Linken, vanliga G3 Targa. Gåfunktionen funkar finfint. Mycket metall och känns väldigt hållbar.
Har ej kört Targa Ascent, men det enda som skulle tala för den är väl vikten.
Kan inte säga nåt om storleken, tyvärr.

jag kör Black diamond O1, och kan lugnt säga att jag är störtnöjd! både uppför och nedför, riktigt enkels att gå uppför och riktigt stabilt uttför, såväl pist som off-pist. du skulle nog behöva vanliga storleken, det finns en mindre storlek, men kolla upp det med försäljaren för säkerhets skull.

Det är ju alltid intressant att diskutera bindningar så jag livar upp tråden igen.

Utöver BD O1 och Targa Ascent som nämns ovan finns ju ytterligare två bindningar i segmentet: 7tm Power Tour och Voile Switchback och vi kan ju slänga in dem i diskussionen också.

Själva gåläget tror jag är ganska jämbördig över hela linjen. Jag är mer nyfiken på om någon kan säga något intelligent om skillnader i motstånd, vridstyvhet, stabilitet och hållbarhet mellan dem.

Det är ju särskilt intressant om du har erfarenhet av två eller flera av modellerna och kan jämföra dem med varandra.

Om jag hade valt mellan O1 och Ascent hade jag helt klart valt O1.
Min nuvarande O2'a är den stabilaste och stryktåligaste bindningen jag någonsin haft (förutom bomber ofc) så jag kan bara tänka mig hur mycket bättre o1'an är. Har dessutom hört mycket gott om O1an av andra åkare. Targa Ascent är lätt ja, men tack vare det så ryker stryktåligheten. Jag har spöat i sönder en Ascent, och då håller min R8'a och Targa-Orginal fortfarande. Ascent lämpar sig inte inte för hård åkning.

poppequik sa:
Och vilken storlek man ska ha har storlek 26, sullängd 307mm.
Black Diamond mäter sullängden (BSL) från häl till 3pin's linje.
Vi som är vana vid att BSL är från häl till tå, dvs hela längden på sulan, får ställa om.

Eftersom BD 01 är min enda telisbindning någonsin där BSL är en variabel så kan jag inte uttala mig om huruvida andra tillverkare gör likadant.

-peace
/r

Snödjup

Tillbaka
Topp