Black diamonds lavinspadar?

Niiiicke

Medlem
Tänke skaffa mig en blackdiamonds spade alltså transfer 7 men är lite orolig att den kanske inte håller. Det kan ju å ena sidan vara en helt onödig oro visserligen. Men frågan är, håller diamonds spader bra även om det är riktigt hård och isig hårdpackad lavinsnö? Ska även köpa black diamonds quickdaw guide probe 300, alltså en sond som är 3 m lång, den borde väl hålla? Och visst kan man fälla ut en del av sonden och forfarande gå att använda den eller måste man fälla ut hela sonden?

klicka bara 1 gång, även fast det laddar segt, ett tips till framtiden :)

hehe..man lär sig något nytt varje dag. Klickade många gånger när jag skulle skicka pga. att datorn är så fruktansvärt seg. Jaja, shit happends, ska ta det luganre nästa gång. Men kommentera gärna black diamonds nu...hehe

Jag har både spade och sond från BD.
Super tour probe 265 men spaden vet jag inte vad den heter.

Ja, hållbara grejor med sjyst kvalitutta!

EDIT: Du kan fälla ut en del av sonden, men det finner jag inte användning av. Om du ska fälla ut
den snabbt drar du i öglan så rätar den ut sig, vilket inte går att göra på halva --> eftersom öglan
sitter på slutet! Ciao

Senast ändrad:
BD is the shit.. Grymt bra kavalite, men tänk på att utrustninge utan kunskap är värdelöst. Gå en kurs så du vet hur du använder dig av dina prylar och famför allt hur du undviker att behöva använda dom!

M

Har också en BD spade, den billiga svarta/gråa, den verkar hålla fint de gånger jag har övat med den och bänt så hårt jag vågat. Har också provat deras Deploy modell och den verkar lite stabilare.
Den som du kolla på har jag inte testat, men av erfarenhet från en Everest spade med ungefär lika långt skaft (precis, vad tänkte killen...) som gick av vid en övning är jag lite skeptisk till om det går att göra spadar som pallar med såpass med hävarm i så tunn aluminium, känndes juh sådär när man tänkte på att det kunde varit enns polare där under och inte n ryggsäck.
Funderar på att göra det till ett fall för Sverker.
Men å andra sidan så behöver du inte fälla ut hela skaftet den dagen du behöver den på allvar utan bara annvända det till att bygga kickar med, vilket det säkert lär funka himmla bra till.
Det är de ända tipsen jag kan ge på spadar, förutom att allt vad platstblad går helbort, men den disskutionen behövs väl knappast tas...

Tillbaka
Topp