Bland lögner, påhitt och snötäckta berg - Vilken är din värsta/bästa fiskarhistoria?

Jibberisch

Aktiv medlem
Bland lögner, påhitt och snötäckta berg - Vilken är din värsta/bästa fiskarhistoria?
Hejsan allihopa!

Jag tänkte min vana trogen hålla detta inlägg förbannat kort. För det här! Det här skall inte handla om någon jävla betraktelse jag suttit och fantiserat ihop. Nej det här är mycket viktigare än så. Större!

I den här tråden tänkte jag att vi kunde samla ihop alla fiskarhistorier vi någonsin dragit eller hört i samband med skidåkning. Ni vet de där mer eller mindre ogenomtänkta men alltid lika desperata utfallen som syftar till att bygga myten om sig själv eller andra stålmän man åkt med förut (ni vet de som av någon anledning aldrig kan närvara själva).

Gör så här:
Skriv en liten rad om vart och var du befann dig, i vilket sammanhang du hörde eller själv berättade lögnen. Kanske ett förmodat syfte till lögnen och möjligen om den genererade någon sorts obehag. Blev den synad? Avslöjad? Fick du hångla? Sätt stämningen och dela med dig. Var inte blyg! Namnge! Peka ut! Alla ska med! Hög och lågt. Jag villa höra allt.

Lögnen:
Eftersom jag påstod att jag skulle hålla det hela kort, hoppar jag helt sonika över mina egna lögner och förbannade dikter och går rakt på något jag hörde i Chamonix för ett par år sedan.

Lokalen var Chambre Neuf, timmen var sen och apres skin var sedan länge i fullgång.

Längst inne bredvid baren vid ett svettigt bord satt ett gäng mycket glada skidåkare. Bredvid dessa skidåkare satt ett gäng lite viktigare skidåkare.

Dessa viktiga och tämligen unga herrar hade duschat innan afterskin. Och kammat sitt hår bakåt. En av dessa viktiga herrar pratade mycket om sina bedrifter på berget. Högt, vitt och lika brett som en generell amerikan. Som ett led i sin strategi att övertyga alla (inte minst en av flickorna som satt bredvid) vilken toppenfenomenal skidåkare denna viktiga herre var - började herrn tala om vilka ställen han åkt på.

Det rabblades skidorter som om den viktiga herrn var en stins i en gammal Nils Poppe-film. Alla höll andan. Och sedan kom det. Ett oklart litet uttalande på många sätt och vis.

Och jag citerar:
"Jag har ju typ kört helikopterlyft upp till varenda känd topp i hela Frankrike."

Försök gjordes för att låta den viktiga herrn liksom ta tillbaka sitt uttalande. Menade han kanske Italien? Kanske inte Frankrike? Eller? Men jo minsann. Den viktige herren hade minsann åkt överallt i hela Frankrike i sin helikopter.

Ja jävlar.

För att inte orsaka förvirring tillägger jag att det är hundraelva procent olagligt med helikopterskidåkning i Frankrike. Dylika fortskaffningsmedel får endast landa för att undsätta personer i nöd. Använda heli för att filma är okej, men gud nåde den som får för sig att landa på fransosernas älskade "montajns" (för uttal: se x antal skidfilmer med till exempel Richard Permin).

Mycket bra lag, om jag får säga vad jag tycker.

Återkommer med lögn.. jag ska rota lite i minnet först.

Detta var också i Chamonix, då ett gäng svenskar berättade för guiden vi åkte med att de hade fixat att åka fet skogsåkning med annan annan guide (som var våran guide när jag och en kompis åkte heliski och ja vi åkte över till schweziska sidan) och att de var grymma åkare som klarade det mesta. Resultatet blev att jag fick lägga mig längst bak och plocka skidor hela den offpistturen. I efterhand fick vi höra att den guiden hade skadat benet i en isklättringsolycka så han kunde inte köra så tuffa turer längre.

"En gång hoppade jag över ett barn och landade så nära en liftstolpe att min ena arm omfamnade denna, bara för att ögonblicket senare brytas så att benpipan stack ut och jag knockades av min egna hand som farit ett varv runt stolpen."

"Jag åkte paraskiing i Frankrike, vi landade i en fårhage men hade inget tillstånd från markägaren att göra detta. Bonden kom ut och ringde polisen som senare kom till platsen."

Berättat av kursare medan Josh Bibbys säsongsedit visades på dataskärmen. Men kursaren kan givetvis "inte åka mer än röda pister längre p.g.a. uttänjda ledband, annat var det förr."

Var faktiskt uppe i de nordligaste delarna i sverige med jobbet härom veckan, jobbet vi skulle utföra var inuti ett gruvområde. I detta gruvområde så fanns det ett kafferum där vi ibland värmde oss. I detta kafferum så träffade jag en riktig
jävla norrlänning. Det snöade en hel del utanför och samtalet fördes genast till snö. Den riktiga jävla norrlänningen berättade om när han jobbade som pistör uppe i riksgränsen där det en natt hade snöat 4 meter snö som han senare fick skotta bort med spade för att de täckte över liftstolparna. Det skulle enligt egen utsago tagit honom fyra dagar att skotta bort all snö, jag vet dock inte om han menade runt en liftstolpe eller hela berget.

Jag blev väldigt häpen att vi i sverige faktiskt innehåller världsrekordet för snöfall under ett dygn, konstigt att detta inte hypats mer.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har fortfarande inte kommit på någon löng. Jag är väl för ärlig och tråkig.. #Bümp

"Jag åker skidor"

srs

semi srs

linkan_110 sa:
baby-i-see-what-you-did-there.jpg

Läste något roligt för ett tag sedan på /r/skiing på reddit, vet inte om det är så mycket lögn eller om det mest är en korkad amerikan som utrykte sig lite lustigt.

"Det går inga laviner om du åker in-bound då pistörerna spränger allt"

Ja, det kan ju vara bland det dummaste jag läst på internet på flera år.

Tancoll sa:
Läste något roligt för ett tag sedan på /r/skiing på reddit, vet inte om det är så mycket lögn eller om det mest är en korkad amerikan som utrykte sig lite lustigt.

Fast det är väl(?) ingen lögn, bara normal amerikansk okunnighet? ;)

Själv ljuger jag aldrig och är för godtrogen för att upptäcka andras lögner så jag har inget vettigt att bidra med i denna tråd.

Robban72 sa:
Tancoll sa:

Fast det är väl(?) ingen lögn, bara normal amerikansk okunnighet? ;)
Ser ju nu i efterhand att du skriver precis detta. Kryper tillbaka ner i hålet jag kom ifrån...

Tancoll sa:

Nu är de extremt flitiga på att spränga och kontrollera inbound områden overthere, eftersom de kan åka på en extrem stämning om någon skulle hamna i lavin i kontrollerat område. Men man vet att det blir en bra skiddag om man hör mer än 10 smällar på morgonen :) De laviner jag sett i Kanada och USA har varit out of boundary.

Kastade mig oväntat på en turbobillig resa till Les 2 Alps som arrangerades av något charterbolag. Jag tänkte ta chansen att åka skidor i La Grav eftersom systemen mer eller mindre hänger ihop. Året var 2004 när jag frågade reseledaren, som snart visade sig vara född i farstun, vad som gällde med öppetider för toppliften.

Jag: Vet du vilka tider liften mellan de två systemen är öppen?
Reseledare : Tyvärr liften är stängd. Det kommer den vara hela säsongen.
Jag: trist, det vara ju ossis... får man fråga varför?
Reseledare: liften går över en glaciär och nu har en spricka blivit så stor att en liftstolpe glidit ner i den.
Jag: ahaaa (samtidigt som jag tänkte, vänt lite nu... hörde jag rätt)
Jag åkte upp till den aktuella släpliften direkt på morgonen efter och nog fan gick den, nemasproblemas!
Jag frågade sedan reseledaren om personen i fråga ens brukade besöka skidsystemet (kan ha varit än mer sarkastisk än så). Vår relation var frostig resten av veckan.

Senast ändrad:
Dom värsta historierna hör man väl i Chamonix, säg att man pekar på ngn helt omöjligt brant ränna högt upp och säger att där kan man väl i alla fall inte åka, jo då har Jean-Jaquet Brovin Mondravel åkt bräda där för 11 år sedan: endgame!

Tillbaka
Topp