Blizzard Rustler 10 vs Salomon QST 100

marcusjl

Medlem
Tjena!

Jag är på jakt efter en ny ”daily driver” och behöver lite input. Jag är 191 cm och väger 105 kg, och min åkning har förändrats de senaste åren till att prioritera smidighet och flow betydligt mer. Idag kör jag på ett par Extrem Opinion 108 i 194 cm, men de känns för tunga och svårjobbade i teknisk och trång terräng. Jag letar efter en mer lätthanterlig setup som ska monteras med Shift-bindning för att fungera lite som en ”one-ski quiver” för både lift och tur.

De två alternativen jag är i valet och kvalet mellan är Blizzard Rustler 10 och Salomon QST 100. Rustler 10 är ju välkänd för sin stabilitet med metallramen, medan nya QST 100 har en uppdaterad konstruktion med basalt och glasfiber istället för kolfiber/linne för att öka dämpningen. Hur dessa två står sig mot varandra för en åkare i min viktklass. Har QST 100 tillräcklig ryggrad för 105 kg jämfört med Rustlers mer beprövade metallkonstruktion när underlaget blir stökigt?

Hur rekommenderar ni monteringen? Jag har gärna en lite mer centrerad och upprätt åkstil. Någon som har erfarenhet att flytta fram monteringen på dessa skidor?

Tackar för tips och tankar!

Rustler 10 borde vara kralliga nog, men du får nog gå på längsta de har. De tål definitivt stökigt underlag. Har Tecton 13 på mina i 180 cm. Tror inte du bör frammontera. Rekommenderat är inte så långt bak, risk att du tappar flyt gissar jag.

QST100 låter betydligt mer lättåkta (läs nybörjarvänliga) från vad jag läst. Inte åkt på dem, till skillnad från R10..

Tillbaka
Topp