Blizzard Rustler 11 vs Black Crows Atris?

Berglund16

Ny medlem
Någon som har åkt på båda och kan ge någon vägledning?
Vad är fördelarna resp. Nackdelarna med Resp skida?

Någon som har åkt på båda och kan ge någon vägledning?
Vad är fördelarna resp. Nackdelarna med Resp skida?
Jag kör på ett par Atris av lite äldre modell innan de gjorde om dem med längre svängradie och mindre rocker i tailen. De är riktigt roliga skidor med mycket lekfullhet och sväng i. Hyfsat grepp för ett par 108or. Svinkul skidor i mjuksnö och lätta att åka på rent generellt. Nackdelen är att de inte är så kul på hårt underlag samt är inte så stabila i uppkört, pucklig underlag samt i högre farter.

Rustler 11 har jag bara provkört på testdagar men de känns som mycket mer skida än Atris. Bredare, styvare, kraftigare, stabilare. De kräver lite mer benmuskler även om de också har mycket sväng och är väldigt kul skidor. Men enligt min mening är de inte lika freestyle och lekfulla som Atris. Så, för att sammanfatta enligt min uppfattning: Rustler 11 känns lite mer storberg, "chariga" än Atris som är lite mer "freestyle".

Senast ändrad:

Berglund16

Ny medlem
Tack! Tolkar det som Rustler är en skida för större berg, medan Atrisen lite mer all-round. Får testa vilken som passar bäst. Båda får ju grymt bra recensioner av de flesta.

Marboh

Medlem
Ja, den är omarbetad men det var inför säsongen 18/19. Till 19/20 är det bara grafiken som ändrats...Tror jag...
nja, verkar vara 19/20 som är ny.
“new shape but the same dna, for even greater ease and effectiveness! at every stage in its evolution i get a better match of rocker profile and sidecut. no doubt about it: these new atris are the most advanced skis i’ve ever had.”

Eller

nja, verkar vara 19/20 som är ny.
“new shape but the same dna, for even greater ease and effectiveness! at every stage in its evolution i get a better match of rocker profile and sidecut. no doubt about it: these new atris are the most advanced skis i’ve ever had.”

Eller
Den fick längre svängradie rakare tail 18/19: https://www.evo.com/outlet/skis/black-crows-atris-2018. Men med det sagt så kan den gode Regnier mycket väl ha fixat en uppdatering även till i år.

Restless

Ny medlem
Tjena,
Är ägare av ett par Atris 18/19 och är GRYMT nöjd. Överlägset de mest mångsidiga skidor jag någonsin åkt på. Kvicka och poppiga när du står neutralt och leker på skidan men sätt plöstryck och Atrisen blir riktigt stabil och biter ifrån på alla underlag. Ingen supercharger som exempelvis Blizzard Cochise, troligtvis inte heller som Rustler, men tillräckligt direktionell för mig iaf, och jag gillar att stå fram på skidan. Atris är oförändrad till i år utöver grafiken. Rekommenderas varmt!

Jaksan

Ny medlem
kapar tråden.
Montering av bidning på ruslter 11? Drar mer åt freeride och drops än kicks och 3or om ni förstår vad jag menar? :D

Jaksan

Ny medlem
Val av bindning eller placering av bindning?

Liknar dig i åkstil och har själv kört med både Kingpin och Shift placerat på linjen.

/C
Ops. Otydligt. Skyller på bristen av kaffe.
Min fråga gällde placering av bindning (valet av bindning är gjort vilket blir shift). När du pratar på linjen är det enl. rek. från Blizzard eller är det mitt-montering?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp