Blöta fötter

KJW74

Medlem
Blöta fötter
Jag har ett par Salomon QST PRO 130 TR som ger mig blöta fötter! Nederdelen av skalet har en typ av plös som är vattentät, även om den samlar på sig snö om smälter och blir is. Problemet är att det kommer in snö innanför de överlappande delarna på skaftet. Har någon annan detta problem? Lösning?
Älskar pjäxan i övrigt så jag har inte direkt lust att lägga 7-9000 på en ersättning.

Bilagor

• IMG_0964.webp
    IMG_0964.webp
    198 KB · Besök: 497
Blöta fötter
Tack er input! Dessvärre känns det som att snön kommer in mellan lagren ytterskon och sedan smälter in i innerskon. Den har dessutom väldigt djupa ’snitt’ mellan sko och plös - feature and not a bug. (Men det kanske är det ni menar att jag ska åtgärda…)

Blöta fötter
Lyssna på Jarle och gå loss med silvertejpen. Det har funkat i 40 år :)

Jag skulle dock välja i princip vilken som helst annat än Biltema. De har i viss mån ett oförtjänt dåligt rykte rörande deras produkter, men just deras tejp är inte speciellt bra oavsett om det är maskeringstejp eller silvertape. Tesas svarta standard vävtejp hade ju knappt synts och sitter lagom bra. Var noga med att ta bort tejpen lite då och då dock. Lämnar du det över sommaren kommer det bli gött kladdigt med limrester.

Blöta fötter
Är det runt smalbenet snön kommer in eller över foten?
Framme vid tårna är ett klassiskt ställe där det kommer in snö och då fungerar tejp fantastiskt! Detta behövdes även på mina nuvarande pjäxor med gummiflärp som ska täta...
Även mitt över foten är ganska vanligt att ha ett glapp.

Uppe vid smalbenet så har jag aldrig haft problem men jag har snölås på byxorna som går att dra över hela vägen ned till vristen om det behövs. Men för mig har det tätat tillräckligt bra ändå genom att bara knäppa pjäxorna.

Har du inget snölås, testa med gaiters eller liknande som en billig quickfix.

Blöta fötter
Framme vid tårna är ett klassiskt ställe där det kommer in snö och då fungerar tejp fantastiskt! Detta behövdes även på mina nuvarande pjäxor med gummiflärp som ska täta...
Även mitt över foten är ganska vanligt att ha ett glapp.
Nej, gamla QST pjäxan har en vattentät "plös" precis där.
1739184706358.webp

Blöta fötter
Precis…. Men snön kommer in ovanför mittenspännet, under de överlappande skaftdelarna….tror dessvärre inte att det funkar med tejp…

Blöta fötter
Precis…. Men snön kommer in ovanför mittenspännet, under de överlappande skaftdelarna….tror dessvärre inte att det funkar med tejp…
Aha. Jag trodde det var i den nedre svarta delen. Då är det lurigare.

KinaWish Original? Plus dra ner snölås långt.

1739189968863.webp

Senast ändrad:
Blöta fötter
Ibland kan det funka att limma ihop med silikon och sedan när det torkat skära isär med en bladkniv så har du fått en tätningslist
Hej,

Norpar tråden för liknande fråga - ett av barnen åker i Full Tilt-pjäxor, tredelade med flextunga. Flextungan, som är en del av skalet, är ju inte direkt tät mot den nedre delen av pjäxan. Det blir verkligen rejält blött runt och under innerskon. Detta är kanske känt av er som åkt tredelade pjäxor. Finns någon smart lösning? Är lite sugen stt testa att lägga en sträng silikon som föreslås ovan, men ser att tungan rör sig och glipar ganska mycket vid flex.

Vad har ni för erfarenheter, finns några lösningar?

Blöta fötter
Hej,

Norpar tråden för liknande fråga - ett av barnen åker i Full Tilt-pjäxor, tredelade med flextunga. Flextungan, som är en del av skalet, är ju inte direkt tät mot den nedre delen av pjäxan. Det blir verkligen rejält blött runt och under innerskon. Detta är kanske känt av er som åkt tredelade pjäxor. Finns någon smart lösning? Är lite sugen stt testa att lägga en sträng silikon som föreslås ovan, men ser att tungan rör sig och glipar ganska mycket vid flex.

Vad har ni för erfarenheter, finns några lösningar?
Vulktejp fungerar bra som tätningslist

Blöta fötter
Ok, ska kolla på lunchen hur tejpen ser ut. Tycker dock att det ser ut att glipa rätt rejält, så om inte tejpen bygger ganska många millimeter så vet jag inte riktigt hur den ska täta. För du menar väl att jag antingen ska tejpa runt kanten på tungan eller på skalet runt öppningen?

Blöta fötter
Ok, ska kolla på lunchen hur tejpen ser ut. Tycker dock att det ser ut att glipa rätt rejält, så om inte tejpen bygger ganska många millimeter så vet jag inte riktigt hur den ska täta. För du menar väl att jag antingen ska tejpa runt kanten på tungan eller på skalet runt öppningen?
Den finns i olika tjocklekar. Den tjockaste jag stött på var nog 4-5mm.
Placeringen är korrekt. Tejpen i fråga är väldigt formbar, behöver du bygga mycket på höjden kan du säkert ta från båda hållen

Blöta fötter
Den finns i olika tjocklekar. Den tjockaste jag stött på var nog 4-5mm.
Placeringen är korrekt. Tejpen i fråga är väldigt formbar, behöver du bygga mycket på höjden kan du säkert ta från båda hållen
Aha, ok. Var in på Clas-O på lunchen och där hade de en variant som var väldigt tunn. Ska kolla om jag hittar tjockare. 4-5 mm borde absolut räcka till. Tack för tips!

Blöta fötter
Hur fästa vulktejp på pjäxorna? Jag trodde vulktejp bara fäster på sig själv…
Skulle spiktätningsband fungera?

Blöta fötter
Hur fästa vulktejp på pjäxorna? Jag trodde vulktejp bara fäster på sig själv…
Skulle spiktätningsband fungera?
Jag kanske använder fel begrepp? Mastiktejp kanske det heter? Det brukar det stå på de rullar jag använder från 3M, de har klister på ena sidan. Finns i olika tjocklekar som jag använder både till pjäxtätning och för att få bukt med kedjeslammer på cyklar. Har använts någon enstaka gång för att dämpa skidor, i brist på annat material

Blöta fötter
Jag har ett par Salomon QST PRO 130 TR som ger mig blöta fötter! Nederdelen av skalet har en typ av plös som är vattentät, även om den samlar på sig snö om smälter och blir is. Problemet är att det kommer in snö innanför de överlappande delarna på skaftet. Har någon annan detta problem? Lösning?
Älskar pjäxan i övrigt så jag har inte direkt lust att lägga 7-9000 på en ersättning.
Testa neopren-damasker modell Alpenheat. Fördel: torrare och varmare om fötterna och rimlig kostnad ~ 400 kr. Nackdelar: varmt vid varmare väderlek, trassligt att knäppa om pjäxorna, men har man pjäxor som sitter som de ska är det inga problem.

Tillbaka
Topp