Blue-Tomato verkar inte vara så proffsiga...

• Trådstartare Trådstartare kelso
  • Start datum Start datum
K

kelso

Guest
Jag beställde en snowboard (Bataleon Goliath 07/08 sista dem hade på lagret) hos Blue-tomato igår genom en kille som jobbade där. Han sa att det var OK att beställa genom e-mail så jag gjorde det. Skrev alla uppgifter och ringde t o m upp honom för att ge ut mitt bankkortnr och utgångsdatum för kortet. Han antecknade och sa att allt var klart för leverans idag torsdag.

Idag får jag ett mail från en annan kille på Blue-tomato som skriver att det inte fungerade med betalningen via mitt VISA-kort då det inte var "valid" längre (måste ha blivit något missförstånd för mitt kort är ett par veckor nytt och jag kan använda det i butiker etc). Han frågade hur jag ville betala och då valde jag betalning vid ankomst istället (€20 dyrare).

En timme senare får jag ett mail om att dom redan sålt den brädan (Va i helvete??) och han frågar hur jag vill göra med min order. Svarade med att det var jag som beställde den sista brädan dem hade på lagret och att allt var klart för leverans. Kopierade min mail-historik med David som jag beställde brädan genom. Väntar nu svar..

Vad fan ska jag göra nu? Tycker ni också att detta är fel gjort av företaget i fråga? Dom kan ju för fan inte sälja brädan till någon annan när jag har brädan på order och dom undrar hur jag vill betala, utan att jag ens svarat om att jag t ex inte vill ha brädan!

Kan jag begära någon form av prisavdrag på en annan bräda pga fel handhavande eller dylikt?

/ En förbannad kelso

Senast ändrad:
Tråkigt men jag antar att dom precis som i Sverige får sälja till vem dom vill. Har varit med om något liknade men då gällde det min nya macbook som försäljaren sålde fast den var "reserverad" till mig flera veckor tidigare. Men av ren goodwill tycker ju att dom kan erbjuda något liknande till samma pris eller en bra rabatt på något annat.

Bankkortet och sånt brukar jag alltid få problem med när jag ska beställa, vet inte varför. Det har nog inte blue-tomatos fel.
Men dåligt att dom har lovat dej brädan, sen sälja till nån annan, så nåt schyst pris av dom borde du få tycker jag!

Får dom det, det visste jag inte. Men i mitt fall har jag ju inte reserverat ordern i flera veckor, utan jag har bestämt mig för att köpa brädan och dom har ju även frågat hur jag ville betala, inte när eller om jag vill. Sedan att jag svarade runt en timme efter hans första mail om att jag ville betala vid ankomst och för att få ett svar att den nu är såld (kunde inte svara direkt eller se mailet direkt då jag var på jobbet).

Om dom inte vet vad goodwill är så får dom likadant bemötande tillbaka.. Vet ni några sjyssta Snow & Surf forum med mycket folk på?

Väntar iaf på svar från killen så får vi se hur det blir.. Återkommer!

/kelso

Senast ändrad:
Erik_Lundmark sa:
Bankkortet och sånt brukar jag alltid få problem med när jag ska beställa, vet inte varför. Det har nog inte blue-tomatos fel.
Men dåligt att dom har lovat dej brädan, sen sälja till nån annan, så nåt schyst pris av dom borde du få tycker jag!
Jag skyller inte på dom att det är deras fel att det inte fungerade, även om du uppfattade det som så. Menade bara att det var lite underligt..

Senast ändrad:
mot mig va dem inte heller speciellt proffsiga.. höll på o ljög om leveranser osv..

be dom fara åt helvete.. jävla österrikare!

hände ungefär samma sak för mig när jag beställde från boardstore. dom bjöd på postförskott och 20% rea på ett par nya brallor

riktigt jävla dåligt av dom.. får mig o tänka på när jag skulle beställa ett par stavar från stadium via nätet. inte riktigt samma situation, men jag hade valt stavarna jag skulle ha, lagt dom i "kundkorgen" och fyllt i mina uppgifter o.s.v. och kommit till själva betalningssidan. sen i sista sekund tänkte jag att jag skulle kolla på lite andra sidor först för att se om dom fanns billigare någon annanstans (vilket jag tvivlade på eftersom det var 20% rabatt på stadium), så jag klickade inte ner sidan, utan lät den vara öppen under tiden. sen när jag går tillbaka till stadiums sida och klickar på det slutförande "beställ" så loggas jag ut från sidan.. när jag försöker logga in direkt efter så funkar inte det, utan jag försöker typ tio gånger och till sist kommer jag in. jag går in på sidan igen och gör om allting, men när jag kommer till att ska beställa stavarna så ser jag att det nu är ordinarie pris på dom. tänker "vad fan är det nu då?" tittar då på klockan och ser att den precis slagit över 00.00 (midnatt) och då gäller självklart inte rabatten längre. den gällde bara datumet dagen innan, vilket var för bara fem minuter sedan när jag skulle beställa första gången. kändes LITE surt o missa rabatten med FEM minuter o få betala fullpris istället.. + jävligt dåligt av stadium att jag inte kunde logga in direkt efter att jag loggats ut. då hade jag iaf fått mina 20%... fan.

simon_t sa:
riktigt jävla dåligt av dom.. får mig o tänka på när jag skulle beställa ett par stavar från stadium via nätet. inte riktigt samma situation, men jag hade valt stavarna jag skulle ha, lagt dom i "kundkorgen" och fyllt i mina uppgifter o.s.v. och kommit till själva betalningssidan. sen i sista sekund tänkte jag att jag skulle kolla på lite andra sidor först för att se om dom fanns billigare någon annanstans (vilket jag tvivlade på eftersom det var 20% rabatt på stadium), så jag klickade inte ner sidan, utan lät den vara öppen under tiden. sen när jag går tillbaka till stadiums sida och klickar på det slutförande "beställ" så loggas jag ut från sidan.. när jag försöker logga in direkt efter så funkar inte det, utan jag försöker typ tio gånger och till sist kommer jag in. jag går in på sidan igen och gör om allting, men när jag kommer till att ska beställa stavarna så ser jag att det nu är ordinarie pris på dom. tänker "vad fan är det nu då?" tittar då på klockan och ser att den precis slagit över 00.00 (midnatt) och då gäller självklart inte rabatten längre. den gällde bara datumet dagen innan, vilket var för bara fem minuter sedan när jag skulle beställa första gången. kändes LITE surt o missa rabatten med FEM minuter o få betala fullpris istället.. + jävligt dåligt av stadium att jag inte kunde logga in direkt efter att jag loggats ut. då hade jag iaf fått mina 20%... fan.
Det där var ju dock enbart ditt fel, klantigt av dig. Självklart måste sidan ha en timer på hur länge man kan vara inloggad osv. Det är ju f.ö. en säkerhetsgrej för dig som kund...

men är du med i matchen? grejen var att jag försökte logga in DIREKT efter att jag hade loggats ut och då funkade det inte (och då var klockan typ 23:55), så om jag hade kunnat logga in direkt efter att jag loggats ut så hade jag hunnit lägga bestälningen innan 00:00 och alltså fått 20%. det var DET som var det dåliga från stadiums sida. det var som om sidan blockade mig tills klockan hade passerat 00:00. sen att JAG var jävligt klantig som överhuvudtaget skulle beställa precis innan klockan tolv är jag väl medveten om :P

Att inte ha en säker betallösning på sin hemsida är ju kanske inte direkt en kvalitetsstämpel på sidan. Om jag vore dig skulle jag fundera på om det är vettigt att via min telefon lämna ut mina kortuppgifter till en helt okänd person.

Ang att de sålt din bräda tycker jag att det tyder på riktigt dåliga orderrutiner.
Alla kan göra fel och göra misstag, det som är intressant är hur de hanterar det som gått fel.
Jag tycker att du borde avvakta lite och se om du själva föreslår någon kompensation, om de inte gör detta så känns de verkligen oseriösa.

Men för att sammanfatta: ett bolag som inte ens har bemödat sig att fixa en säker betalningslösning, som uppenbarligen inte har något vettigt ordersystem och som verkar vara tveksam i sina kundkontakter skulle jag vara mycket tveksam till att handla från.

Blue-Tomato har uppenbarligen lyckats förväxla saker och röra ihop det. Tror definitivt inte att du kan få bättre pris på befintlig order, utan det är nog bara att betala fullt pris och se glad ut eller ta tillbaka ordern. Om de däremot har sålt din bräda, skulle man kunna tänka sig att de av ren goodwill ger dig kompispris på en annan produkt. Men de är ju dock långt ifrån tvungna att göra det.

Själv köper jag numera i så lång utsträckning som möjligt mina prylar i svenska butiker. Prisskillnaden är ofta liten, man får service och man har prylarna i näven direkt och slipper sitta och vänta på dem. Skulle sen grejjerna gå söder är det lätt att reklamera dem i butik. Bara mina 50 cent...

Senast ändrad:
Oh damn... Säg inte att det var en goliath 157 wide?

För den beställde jag för 2 dagar sedan och är nu på väg hem till mig :)

kelso, tycker du skall sla till pa arets modell fran nagon av deras konkurrenter om de inte ger dig ett bra pris pa den :)

kolla pa bataleons hemsida efter andra e-handlare.... exempelvis www.beatnuts.de ...de har jag varit i kontakt med...riktigt trevlig snubbe pa telefon / epost... förhoppningsvis kan han engelska med :) eller du tyska ^^

slugggo, de har en funktion för betalning pa sin sida...om den är säker eller inte vettef men jag har betalat med den och fortfarande har jag inte blivit robbad...

nojlas, problemet är ju att vissa produkter kan vara svara att fa tag i butik...typ bataleon finns inte sa ofta...och när de finns sa är redan modellen eller längden borta kanske...

vendoR sa:
Oh damn... Säg inte att det var en goliath 157 wide?

För den beställde jag för 2 dagar sedan och är nu på väg hem till mig :)
Jo det var den. Dock skrev dom att dom hade 3st på lager dagen innan så jag vet inte om du beställde just den jag skulle ha.

Senast ändrad:
deltaboarder sa:
kelso, tycker du skall sla till pa arets modell fran nagon av deras konkurrenter om de inte ger dig ett bra pris pa den :)

kolla pa bataleons hemsida efter andra e-handlare.... exempelvis www.beatnuts.de ...de har jag varit i kontakt med...riktigt trevlig snubbe pa telefon / epost... förhoppningsvis kan han engelska med :) eller du tyska ^^

slugggo, de har en funktion för betalning pa sin sida...om den är säker eller inte vettef men jag har betalat med den och fortfarande har jag inte blivit robbad...

nojlas, problemet är ju att vissa produkter kan vara svara att fa tag i butik...typ bataleon finns inte sa ofta...och när de finns sa är redan modellen eller längden borta kanske...
Blir att göra så. Dock var det ju förra årets modell jag ville ha pga det reducerade priset och jag vill helst inte punga ut 5k för en ny bräda.

Såhär svarade killen som skrev att brädan nu var såld:

"Hi,

yes, I do know that you ordered that quantitiy and also that you made the order with David. Unfortunately on this day several other customers ordered the board before you, so it's not available anymore, sorry.

Please tell us how we should go on with your order now."

Jag svarade med det här nyss:

"How could the board be available for me when I ordered it with David? Why didn't it say that it already was ordered by someone else?
I am really pissed off right now and if you do think that customers can tolerate this, then you're wrong!
I wanted this board so badly because of the reduced price and if you stand for what you have done wrong, then give me a good price of a new Bataleon snowboard (Goliath, Evil Twin, Riot) or else I'm going to order the board from another company (Beatnuts for example). If you don't know what Goodwill is, then I'm not going to be nice either. I'm going to write the story at some big great message boards how treated I was by Blue Tomato, so that they know what kind of company they are buying from.

If you don't want to give me a good price of a new Bataleon board, please give me your boss' e-mail and phonenumber."

Återstår att se vad han/dom svarar..

10% får jag på en ny bräda, tycker ni att det är acceptabelt? Blir ca 450kr billigare för en Evil Twin.. Ska jag begära 20% rabatt som "nleek" här på forumet fick av boardstore?

Han från Blue-Tomato började förövrigt redovisa hur pass stora dem är och att dem finns på tre olika ställen etc. Jag vet att misstag kan göras, men att dem inte har bättre koll på ordrar visar ju inte direkt att dem är så professionella..

Det känns som att jag hellre betalar fullpris hos någon annan än att betala 450kr mindre hos Blue-Tomato...

Senast ändrad:
Tycker inte du borde få nått alls, så som du beteér dig och hotas!

I'm going to write the story at some big great message boards how treated I was by Blue Tomato

haha

Hotas? Det är väl klart att man får kritisera ett företag efter det bemötande man fått? Hade jag däremot fått brädan skickad och allt var okej etc. ja då hade jag rekommenderat Blue-Tomato för mina polare och här på freeride.

Jag har handlat på blue-tomato, gick smärtfritt... fick en drös med klibbor också och samlare som jag är tog jag hjärtligt emot det. Snabb leverans fast det är från Tyskland eller vad det nu kan vara? Fick lite goodies också som mössa, scullcandylurar, tidningar. Tror de flesta webshops kan strula nån gång, bara att beklaga....

Tycker självklart du ska handla hos dom om dom har den bräda du nu är ute efter OCH ger dig rabatt. Känns dumt att köra någon annanstanns fast det är 450kr dyrare bara för att man inte vill sponsra affären. Det är ju dig det går ut över!

Dom verkar ju ha en snabb service iallafall, du har ju inte direkt behövt vänta på svar :)

Efter att lagt ner mycket tid på att hitta en riktig värstinbräda till denna säsongen i Norge valde jag att beställa en Lib Tech Snow Mullet från blue-tomato i början av oktober. Efter lång väntetid, flera mail där dom säger att den ska komma nästa vecka hela tiden fick jag igår ett mail där dom säger att dom cancellerat min beställning och inte kan fixa brädan. Säsongen här är igång sen flera veckor. Djävligt besviken.

hahaha värst vilket arg svar du skrev hahaha.... skulle dock vara försiktigt med uttrycket "Goodwill", det kan uppfattas på olika sätt från företag... har iaf handlat massa med gånger från BT, har alltid gått smidigt och bra.. en gång glömde dom dom gula inlägg-bars som man får med på burton boots men dom skickade dom efter några dagar efter bara med massa klibbers och annat... men det var klart dumt gjort av dom men det är nog lätt hänt med dagens datorsystem, om en kille köper en bräda så brukar det inte synas i såna system förran många timmar efter.... men tycker du borde få tebax dina pengar o sen köpa brädan nån annanstans... den var ju alldeles för dyr för en 07/08 modell ändå...

Senast ändrad:
woooohooooord på Ingo. Sådär kan det alltid hända. Som Ingo säger så syns det inte alltid i datasystemet direkt, och därför kan den bli köpt. Visst, det var surt, men det händer. Nu ligger dollarn högt, men du kan ändå typ få tag i en 09 goliath för samma pris som du skulle köpt din 08 för.. Och "kräva" 20% bara för ett sånt fel? Du får ju nöja dig med dina 10%, dom har ingen skyldighet att ge dig dom 10 procenten ens. Har handlat från blue tomato utan några problem, alla kan göra misstag..

Har jag sagt någonstans att misstag INTE kan göras? Kanske har varit för otydlig med det. Nu var det ju närmare ett helt dygn sedan jag gjorde beställningen av varan än ett par timmar som ni kanske trodde. Men visst, jag ska väl inte klaga utan jag ska bara se glad ut och beställa en ny för 1200kr extra, ingen fara den summan är väl inget. Men många bäckar små...

Jag vet inte hur orderhanteringen hos dom går till, men tycker man inte att när varan är klar för leverans, så borde det stå på paketet att den är beställd och klar för lev. så ingen annan kan beställa just den som står där.

Dessutom, så visste ju den andre killen att jag hade beställt varan. Han visste att den var klar för leverans förutom att betalningen inte gick som den skulle. Han frågade ju då hur jag ville betala och jag svarade att jag ville betala när den kom fram. Har skrivit det här i tråden redan men jag gjorde det igen för att förtydliga det.

Senast ändrad:
Jag håller med kelso!

Visst, alla kan göra misstag men är dom så snåla att dom inte vill ge dig en liknande eller bättre bräda för samma pris så är dom dumma i huvudet. Dom sysslar med näthandel och säljer en produkt som dom inte kan leverera. Fett oseriöst.

Ett köp är ett köp. Spelar ingen roll om deras skitsystem inte uppdateras tillräckligt fort. Kunden ska inte behöva lida för det!

Ring Sverker!

Nästa gång du ska betala med kort via telefon eller mail, be dom slå år/månad istället för månad/år som det står på kortet. i många kortläsare måste man nämligen slå in dom bakvänt när man slår in manuellt, fråga mig inte varför, Lycka till

Okej, skumt! Dock sa jag per telefon vad som var månad och vad som vad år, inte bara siffrorna. Det är lätt hänt att misstag sker, har inte sagt något annat innan. Men man vet inte om dom tog det som en anledning för att förklara att brädan nu var såld till en annan.

Hade nyss också problem med Blue tomato då jag beställde en jacka därifrån. När jag la min order fanns de två jackor kvar, två dagar efteråt rear dom jackorna. 4-5 dagar senare hade mina pengarna överförts till dem. Efter ännu ett par dagar skicka jag ett mail och frågade när de skulle skicka jackan.
Fick då till svar att jackan inte fanns på lagret. De skrev att de blivit lovade jackan från leverantören men inte fått den. Jag blev självklart arg och tyckte det var väldigt skumt att de rear en jacka som de inte ens har på lager!? Hur går det ihop?? Så man kan ju fråga sig hur pålitliga dom är.

m_j sa:
Hade nyss också problem med Blue tomato då jag beställde en jacka därifrån. När jag la min order fanns de två jackor kvar, två dagar efteråt rear dom jackorna. 4-5 dagar senare hade mina pengarna överförts till dem. Efter ännu ett par dagar skicka jag ett mail och frågade när de skulle skicka jackan.
Fick då till svar att jackan inte fanns på lagret. De skrev att de blivit lovade jackan från leverantören men inte fått den. Jag blev självklart arg och tyckte det var väldigt skumt att de rear en jacka som de inte ens har på lager!? Hur går det ihop?? Så man kan ju fråga sig hur pålitliga dom är.
Fetmarkerade förklaringen åt dig

Har inte läst alla inlägg men jag var tvungen att aktivera mitt nya VISA kort på internetbanken och skaffa ett personligt lösenord och hälsningsfras för att kunna handla över internet.

Jag beställde en Bataleon Fun.Kink från BT några veckor sedan.
Inge som helst problem, 5 dagars leveranstid och jag kunde följa paketes väg via nätet. Fick en BT goodie bag på köpet. :)

Senast ändrad:
Jag beställde mina Burton Awol från BT eftersom dom är totalslut överallt i svenska butiker. Jag gjorde beställningen Onsdags vid midnatt och idag runt 10 hade jag bootsen hemma. Så jag är mer än nöjd med tomaten.

Jiv sa:
m_j sa:
Fetmarkerade förklaringen åt dig
Det verkar inte vara helt ovanligt att återförsäljare börjar kränga saker så fort tillverkaren kommer med en katalog, trots att det kan Caracas månader till skiten ens är producerat. Märktes tydligt ifjol då många tillverkare strökammassor ur sitt sortiment p.g.a finanskrisen. Var ute efter ett par DC-brallor som fanns på lite diverse sidor. Gick till Core för att kolla om de fanns där och då berättade de att de stryktips dem och att de aldrig skulle kunna säljas hur mycket de än ville. Men massor av sajter visade glatt upp dem till försäljning hela säsongen...

Var så sjukt mycket kommentarer så orkar inte läsa alla men jag har beställt saker flera ggr av dom och det har fungerat klockrent varje gång. Snabb leverans och inga konstigheter, men varför beställde du av honom och inte bara gick ut på hemsidan och gjorde en beställning som alla andra. Kanske din "polare" som tabbade sig!

Joxxxter sa:
Var så sjukt mycket kommentarer så orkar inte läsa alla men jag har beställt saker flera ggr av dom och det har fungerat klockrent varje gång. Snabb leverans och inga konstigheter, men varför beställde du av honom och inte bara gick ut på hemsidan och gjorde en beställning som alla andra. Kanske din "polare" som tabbade sig!
Det hela hände 2008 så jag tror han har lagt det bakom sig :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp