Boende Engelberg

Johan-B

Medlem
Boende Engelberg
Hej

Jag och min kompis skall sticka ner till alperna och helst Engelberg början av januari till mitten av mars. Vi tänkte inte jobba utan bara åka, så det är egentligen bara boende som skall fixas.

Till frågan. Hur får man tag på en lägenhet i Engelberg och hur mycke kostar det?
Finns det någon som har säsongat i Engelberg innan som kan dela med sig av lite nyttig information så skulle det uppskattas.

Lägenhet ?
Priser på mat ?
Att göra i Byn ?

Tacksam för alla svar. //Johan

Boende Engelberg
Hej.

Med tanke pa att hela byn ligger under c;a 1 meter slam och vatten nu, och att tagralsen och vagen upp till byn ar bortspolad, kan det bli ganska (valdigt) svart att fixa boende...

T.

Boende Engelberg
Ja som tbnordahl säger kommer det bli problem i vinter. Det hotell som alla säsongare bott pà kommer att behöva rivas, de hade tänkt att riva det om nàgot àr ändà men nu när det har förstörts sà pass mycket lönar det sig inte att renovera sà det river det.
Utan det är det mycket svàrt att hitta boende, nästan omöjligt för det finns nästan inga lägenheter som hyrs ut till säsongare sà jag skulle nog lägga min energi pà nàgot annat tex. Andermatt. Otroligt bra berg med sjuka möjligheter, trevliga barer och mycket billigare än Engelberg, kommer bli dyrare nu efter det som hänt ocksà.
Chubby

Boende Engelberg
Tack för svaren även om det inte var det jag hade hoppats på. Får kanske bli något annat ställe. eller inte... lär bli mycke orörd snö när alla säsongare är borta :)

//johan

Boende Engelberg
Har regnat så dom är isolerade i Engelberg. Fick mail från Belleveu härom dagen.. Dom vet inte ens om dom kan ta nåt boende pga att det är vatten skadat nu efter regnet. Men prelimnära priset på ett rum för en person inklusive allt låg på ca: 683 frass och för två på ca 583(ta det gånger sex så får du det i svenska kr). Och dom priserna gällde om du bokade minst tre månaders boende... Illa illa var billigare för. Och mat priserna har oxå gått upp fick jag höra av folk som bor därnere och kommer förmodligen stanna där pga av fördyrade transport kostnader upp på berget. Vägen har ju rasat som synes. Så det är tåg som gäller nu. Vet inte om dom hinner fixa vägen upp heller. Om dom inte gör det så blir det inte så kul att ha bil där nere. Sen så hade det tydligen varit mer problem men återkommer med mer info när jag har hört mer...

Hasse

Boende Engelberg
Ngn som vet hur det ligger till där nere nu? Är fortfarande sugen på att åka ned. Söker efter ngn att dela boende o bil ned m också för den delen.

Boende Engelberg
Om jag vore du skulle jag glömma Engelberg, iår lär det inte funka att säsonga där. Ev om två, tre år. Tycker dessutom att orten är sjukt överskattad. Lyd Oscars råd och åk till Andermatt istället om du absolut ska till Schweiz. Annars rekommenderas de Franska alperna varmt. Där kan du finna den riktigt bra åkningen.

Boende Engelberg
här e lite bilder från de första å sista dagarn från översvämmningen De värsta dagarna var det svårt att ta sig runt å fota men ja här e några bilder från bummarhotellet, sjöar som egentligen är kohagar, jordras, tågstationen å vägen upp.

www.taby.ffc.nu/album/albuminfo.php?id=168943

Boende Engelberg
Tror en del har lite fel. Vi mailade turistbyrån i Engelberg i går och dom sa att det ända som var påverkad just nu var vandringslederna. Dom kanske inte räknade med alla hus, vad vet jag.

Boende Engelberg
Nån som vet hur läget är där nu?

Hoppas att dom får ordning på staden så man kan komma dit.

/En som söker boende :)

Tillbaka
Topp