Boende för personer yngre än 20

NJohansson

Medlem
Hej,
är så att jag och tre kompisar tänkte åka på någon skidresa v. 8. Men vi har upptäckt att vi har problem med boende, två av oss är 18 och de andra två är 19. Vi hade från början tänkt Stöten, men krävdes att man var 20 år för att få kvittera ut en stuga. Så vi tänkte Åre, men stötte på samma problem där. Hur som helst hittade vi något som heter Huså by, strax utanför Åre om jag förstått det hela rätt (?). Där kan vi tydligen få tag på boende. Men hur är det att bo där? Kan man lätt ta sig till Åre udner hela dygnet? Är det långt från Åre? Har ni andra förslag? Vi är som sagt på jakt efter boende i Åre v. 8. Tacksam för svar!

Tja! spana in www.gumo.se, visserligen har de bara stugor runt sälen området. men många av deras stugor kan ni hyra utan att behöva vara 20 eller äldre. hyrde genom dem förra året och då var det en polare som var 18 som allt stog på.

Huså är ju en bit (drygt 2 mil över fjället) från Åre. Men har ni bil så är det ett alternativ. Lite jobbigt bara om man först ska åka till Åre och åka skidor och sen åka dit igen och gå ut. Men är ni inte 20 så kan det ju bli problem att gå ut i Åre så det löser kanske sig själv. Men är ni seriösa skidåkare och bara ska hem och spela yatzy så kan ju det funka. Nån öl kan man väl få på "Den Djupa Gruvans Krog" om man vill det. Man kan ju också skidtolka från Huså till Stendalen och sen är det ju bara baksidan hem.

Dustbin Dan: Nej tyvärr är ingen 20 när vi kommer dit...

Men läste något om att man kan ta sig till Åre via Husås egna skidsystem? Och att man sen kan ta sig från Åre via nån markerad off-pist-sträcka till Huså. Någon som vet hur det ligger till med detta?

Du kan inte ta dig till Åre via Husås liftsystem. Däremot med vessla. Från Åre till Huså kan du åka! (om det inte är storm)

Kolla efter stugor på blocket och på andra privata stuguthyrnings sidor. Det gäller att hyra privat om man inte har rätt ålder inne, iof har många ålderskrav där med men spana runt lite så kan jag lova att du kommer hitta något bra. Vi har fixat boende på så sätt 2 år i rad nu och det funkar helt perfket och är oftare billigare än typ skistars stugor också och ingen av oss har vart mer än 18, lycka till!

sov i bilen me motorn igång. hög jugoslavfaktor. alternativt bjud pistören på ett blåsjobb mot tak över huvet. tjänster å gentjänster.

Dustbin_Dan:
du måste förklara en sak för mig:
"Man måste bara vara 18 för att boka, men vid ankomst vara 20"

Brukar du boka 2 år förväg?

Ähhh, be era föräldrar boka, sedan är det bara att röja på.

Varför inte åka till alperna istället? Skit i charter-paketen, boka lägenhet separat via internet så blir det billigare, flygbiljetter är också ganska billigt om man letar lite. Från t.ex. Geneve går det transferbussar till och från kringliggande skidorter ett par gånger om dagen.

Jag har inte räknat på vad det kostar nu eller kollat åldersgränser, men för 3 år sen var det ungefär lika dyrt att åka till Alperna som till Åre, ålder var inte något problem.

Den enda egentliga fördelen med Åre är väl att det kan vara värt att köra bil även om man bara stannar en vecka, det är förståss billigare än flyg.

-tänk utanför lådan.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp