Boende Gressoney

SuperBoy

Ny medlem
Boende Gressoney
Tja,

Funderar på att åka en vända till Gressoney.

Någon som har koll på boende i Gressoney?
- Länkar?
- Telenr?
- Hotell
- Lägenheter

Boende Gressoney
Ska man stanna länge i Gressoney åk med några kompisar!!!.
"Picolo recidence" är billigast i dalen. Ligger mellan trinite och stafal.
Och det är inte "flakt" vad det nu innebär?

Boende Gressoney
Flackt, nä du gosse där har du fel. Finns åk för de hårigaste brantåkarna i detta område. Skidområdet runt Gressoney är ett av mina absoluta favoritområden. Du kommer inte att bli besviken om det är offpiståkning du söker.

Har ni bil kan jag tipsa om ett lite "finare" lägenhetshotell http://www.gressoney.com ! Detta ligger ca 1 mil från skidområdena men kvalitén på boendet är kanon, pol, bastu mm kan vara skönt att ha tillgång till när det inte bjuds på vidare mycket håll-i-gång i byn!

Senast ändrad:
Boende Gressoney
Leder, min käre nyfunna kompis så är du nog ute och cyklar litegrann. Cervina brukar ju alltid likställas med platta alpsluttningar och då kommer ju Monte Rosa området att bli ett uppförslut....

Pftt.... Håll er borta från Aosta!

Boende Gressoney
I Champoluc är det inte mer än lätt utförlut som gäller men det tycker jag inte gäller för Alagna och Gressoney! Visst pisterna är blårödamyspister men nog finns det brant åkning i outpisten allt. Har man hyvlat ner berget sedan 2003 då jag senast besökte orten eller vad har hänt? Med lite kortare promenader fanns det mängder av trevliga åk i outpisten från toppen av Indré och Stafal. Sedan när blev Endre Couloirs flacka och tråkiga att åka?

/Leder

Boende Gressoney
Särskilt Punta Vittoria som de skryter om är riktigt flackt. Skippa det, eller ta den möjligen som aktiv rehabilitering nån bakfull dag. Vill du ha lite mer utförsåka kan man hajka upp till toppen av Liskamm och vända skidspetsarna nordost ut. Inte lika brant men rätt långt åk (jämfört med fjällen iaf) är det om man knatar upp till Punta Gnifetti och testar ett åk som kallas Canalone Marinelli eller Marinelli Colouir, rekommenderas även till "ulno7633", fast han har nog redan kört de där backarna. Inget av åken kräver någon speciell kunskap eller utrustning (förutom nitbälte och hängrövsbrallor) eller är särskilt jobbiga att nå direkt (ungefär som "Baksidan av Åreskutan"). Nä, vill ni åka riktigt branta backar så säger jag bara Chocken i Lofsdalen.

Boende Gressoney
Ett annat flackt alternativ är att ta ett åk från Punta Gnifetti (4554m) som kallas nått i stil med "parete nord est, via dei Francesi". Nästan lika flackt och ofarligt som nordsidan på Aiguille du Midi, men bara nästan så lite äventyr kan det ändå bli...
(Parete betyder vägg, men åket ska inte förväxlas med den extrema väggen i Sälen.)

Boende Gressoney
Håller helt med surfTobbe!

Vad låter bättre? Nordöstra väggen och franska turen mot extrema väggen?

- Christian

Tillbaka
Topp