Boende runt hintertux, österrike

Pseudo

Ny medlem
chips!

Jag har plan på att åka till hintertux i österrike och kollar nu runt lite på boenden.
Som jag har fattat det hela så är hintertux bara en liten del av ett större system, och således måste man inte nödvändigtvis bo i just hintertux?

Har sett en del tips om att bo i madseit eller t.o.m. mayrhofen om man vill åka i hintertux.
Är detta vettigt? Hur långt är det att åka till hintertux om man bor i mayrhofen? Finns det rent av schyssta backar närmre mayrhofen som man kan ta på samma liftkort?

Vi är ett gäng som tänkt bila ner, så ett par km till lift borde inte vara några bekymmer.

Vore glad för tips om boende, bekvämlighet är inget nödvändigt. Ett gäng sängar och en spis är väl det som krävs : )

Hej hej, jobbade nere i hintertux i sommras och då bode jag i mayrhofen och det funkade alldeles utmärkt. hur länge ska ni vara där?

Helt rätt att Hintertux bara är en del av ett system. I zillertal finns ett system som heter Zillertalarena. Det är rätt stort...

Till dina frågor:
Klart du kan kolla i Mayrhofen. Det är ganska exakt 2 mil mellan Mayrhofen och Tux. Frågan är väl när du tänkte åka ner. Ska du komma nu och köra försäsong i Tux eller ska du ner senare i vinter? Hintertux är ju en glaciär. Där kan man nästan köra året runt. Dock är det inte speciellt stort.

Kommer du senare kan jag rekommendera att du stannar i Mayrhofen, där finns en hel del att köra med ett liftkort. Dvs. Zillertalarena. Hela detta system når du under en halvtimme med bil från Mayrhofen.
När det gäller direkta tipps om boende kan jag inte hjälpa dig. Bor i Innsbruck och kör därför alltid hem på eftermiddan. Kolla med deras turistinformation.

/H

för att svara helt pa fragan behöver man veta ungefär när du skall aka.

hintertux är en del av alla systemen i zillertal: hochzillertal, gerlos, mayrhofen, osv
men systemen sitter inte ihop dvs du far vintertid välja ett av systemen da per dag lämpligtvis, sa du kan inte bo nagon annanstans och aka skidor till hintertux pa vintern. men om du skall aka typ nu när bara glaciären är öppen och det är höstväder kan du bara aka i hintertux naturligtvis.

iom att ni är bilburna kan ni ända bo var som helst tux, madseit, juns, vorderlanersbach, lanersbach, finkenberg, mayrhofen eller tom ännu längre ner i zillertal. Mayrhofen ligger längts bort av de nämnda och tar väl säg max 25 minuter - MEN det är bergsväg upp och ner och är det vinter och har snöat krävs kedjor, men a andra sidan om det snöat och ni inte vill aka bil upp kan ni ju ta bussen.

om ni vill aka explizit hintertux ta madseit eller nagon av lanersbacharna som boende...mayrhofen känns da lite väl langt ner men a andra sidan bor ni i mayrhofen da kör ni antaligen mest i mayrhofen och aker bara upp nagon dag till tux som komplement.

http://www.hintertuxergletscher.at/index08.php

härligt med alla svaren : )

Planen är att åka 13/12 - 20/12 alternativt 27/12 - 3/1.
Hur är det med liftkorten, är det olika liftkort över de olika ställena, eller är det ett gemensamt för alla systemen i zillertal?

Låter som det inte är några problem att hitta boende runt om Tux alltså... var lite orolig att det skulle bli bökigt att "pendla" varje dag.

/Pseudo

det finns merdagars liftkort som gäller i alla system, kolla:
http://www.tiscover.at/at/guide/5,e...selBlk,ADDPGBLK,selElem,BKE13A1at/intern.html

njae, om ni skall aka ju/nyar är det ju nog mkt läge att boka nu även om det finns manga orter att välja mellan...

för oss som bokar kortare tidsperioder, i.e. inte en helt vecka brukar detvara omöjligt att hitta nagot för jultiden redan i augusti..men det beror mest pa som sagt att man inte bokar en hel vecka..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp