böja tipsen

• Trådstartare Trådstartare Stigg
  • Start datum Start datum
S

Stigg

Guest
böja tipsen
tja alla åkare... jag undar om det är svårt att själv böja upp baktipparna. om de inte e så svårt hur gör man då?

//erik

böja tipsen
förstår inte riktigt varför du ens vill ge dig på att försöka... du kommer som sagt säkert bara knäcka dom! Dessutom sabbar du ju andrahandsvärdet. Ingen vill väl köpa ett par skidor som den förra ägaren meckat sönder.

böja tipsen
hmmm jag har också funderat på det där, om man har ett par riktigt gamla
skis så kan man ju testa på dem, kanske värma dem med värmepistol och sen
böja dem. Eller så kanske man ska blötlägga, jag har ingen aning?!?!?!
Jag vet att det är många som har gjort det eller iallafall testat, de kan väl
skriva här om de kollar.

böja tipsen
testa med att göra en mall av trä som du sedan kan använda för att pressa dit böjed med, tvinga fast på under och ovansidan. Värm upp med en varmluftspistol och kyl sedan med något kallt, snö t.ex..

böja tipsen
jag testade med värme pistol.
satte skidorna i ett skruvstäd och bara böjde.
men skidorna ska inte ha träkärna för den spricker.
om du ska göra detta så ta ett par gamla skidor!
resultatet för mig blev inte bra.

böja tipsen
det är väl klart som korvspad att man inte kan böja trä bara genom att värma på det med värmepistol?

böja tipsen
Jag har lyckats på ett par skidor.

Jag popnitade 2 nitar på varje tail för att hålla kvar belaget vilket annars lätt släpper. Sen värmde jag och böjde med tving o byggde en anordning som höll kvar tvingen o skidan i samma ställning när den kyldes av o stelnade typ igen.
Funkade som sagt på dom skidorna men provade på ett annat par innan utan att popnita och värmde för mkt så belaget släppte o skidans spänst tappades lite :D
/Gustav

böja tipsen
Skida består av flera olika materiel, om du försöker med värmepistol så kommer du inte att komm igenom alla lager.
Å då knäcka dom!

böja tipsen
Jag såg i en affär en gång skidor som redan var böjda där bak! otroligt va? Nu behöver du inte böja dina skidor, bara att springa ner till en affär som säljer twintips!...

böja tipsen
Har du sett Sällskapsresan 2?? Stig-H har en jävligt bra grej som skulle passa dig som en smäck; Reservskidspets av aluminium!!!!!!! Ja e icke det väldig praktisk!?

böja tipsen
Fattar inte varför alla är så negativa, har man ett par gamla skidor som inte är värda en suck... Och har en varmluftspistol över...

Tycker det gäller de flesta kreativa förslag som dyker upp emellanåt här på forum. Om någon vill pröva nåt nytt så är det kategoriskt: "Köp istället - det är bättre/lättare etc.". Tråkigt att inte fler kan se vitsen med att göra saker själv...

böja tipsen
Värm länge med värmepistol samtidigt som du böjer bakändan med hjälp av ett skruvstäd. se till att inte värma för mycket så belaget börjar bubbla. Funkar om du inte försöker böja för mycket. Ca 2-3 cm borde inte vara några problem och det räcker.

Tillbaka
Topp