booster strap

Rompa

Medlem
booster strap
Nån som har nåt bra knep för att sätta fast boostern på en salomon pjäxa?.Den vanliga remmen sitter ju med en skruv man bara skruvar bort,men även två nitar.Ska man borra ur dom,och finns det nya att få tag på??.Tacksam för tips.

booster strap
Va?? Då har alla monterat den fel alltså?? Dessutom funkar länken så där...

//H

Edit: Den skall sitta utan på skalet bak!!! Syns på filmen klart!

Senast ändrad:
booster strap
Jag vet vart den ska sitta.Jag funderade mest på om nån hade nåt tips på om man ska bry sig om att skaffa nya nitar, eller bara använda skruven.

booster strap
Booster strap skall endast användas av tävlingsåkare. Klart det kan användas av "vanligt" skidfolk också men jag ser ingen nytta i det eftersom booster strap är till för att pjäxan ska fånga upp varenda rörelse du gör med foten så att pjäxan får en snabb respons så att du lättare kan ta den där svängen när du ligger i över 100 km/h i ett superG lopp. alltså inte nödvändigt om du åker någon vecka per år i en grön backe med en maxfart på 10 km/h. Booster strap skall verkligen inte användas vid parkåkning heller eftersom den "förstör" hela flexen med pjäxan. Köper man en parkpjäxa är flexen oftast ganska låg. mellan 80-90 om jag inte minns fel. Använder du booster strap höjs flex värdet till 130 ungefär. Kan inte siffran exakt men någonstans runt där. Och om du då är uppe i flex 130 kan du likaväl köpa en stenhård tävlingspjäxa.

Vad fick du ut av detta jag skrev precis? Ingenting antagligen men var tvungen att skriva av mig bara.

Senast ändrad:
booster strap
Hasse sa:
Va?? Då har alla monterat den fel alltså?? Dessutom funkar länken så där...

//H

Edit: Den skall sitta utan på skalet bak!!! Syns på filmen klart!
Ok, klumpigt förklarat av mig. Dock visar länken(som nu är fixad) vad jag menade :)

crillicious: må vara om du har en booster WC. Kör själv med en och tycker det funkar super. Använder den just för att slippa sk "shin bang". Dvs att smalbenet slår emot plösen vid varenda ojämnhet i backen. Hade j*vulska problem med detta innan jag skaffade en booster. Så njaaa det där med att det bara ska användas för tävlingsbruk är kanske lite överdrivet.
Det beror ju lite på hur hårt du spänner den och vilken modell du har!

Senast ändrad:
booster strap
crillicious sa:
Booster strap skall endast användas av tävlingsåkare. Booster strap skall verkligen inte användas vid parkåkning heller eftersom den "förstör" hela flexen med pjäxan.
Konstigt då att de skriver själva på sin sida att det motverkar shinbangs på benen för parkåkare.
Och att världscup åkarna använder de i slalom tex. Plus att alla som jag känner som har de säger att de är så sjukt mycket bättre i sina shins. Kan tala om att mitt flex är inte på 130 med min boosterstrap.

//H

booster strap
joni1: Jo men den skall fortfarande sitta utan på pjäxan på baksidan och det är ju det det handlar om.

Rompa: Vilken Salomon pjäxa har du?

//H

booster strap
Hasse sa:
crillicious sa:
Booster strap skall endast användas av tävlingsåkare. Booster strap skall verkligen inte användas vid parkåkning heller eftersom den "förstör" hela flexen med pjäxan.
Konstigt då att de skriver själva på sin sida att det motverkar shinbangs på benen för parkåkare.
Och att världscup åkarna använder de i slalom tex. Plus att alla som jag känner som har de säger att de är så sjukt mycket bättre i sina shins. Kan tala om att mitt flex är inte på 130 med min boosterstrap.

//H
Var på hemsidan står det att de motverkar shinbangs för just parkåkare? Det är väl bara deras sätt att få parkåkare att köpa produkten. Säg nån känd parkåkare som använder booster strap? Okej kanske inte 130 men flexet blir ju såklart mycket högre pga boosterstrapen eller hur?

booster strap
För jag har hört att Paul Cotter är ganska stor i skidscenen*host* okej skämt å sido. Du har säkert rätt Hasse har bara fått denna informationen från några som jobbar på en lokal skidshop.

booster strap
Oki då förstår jag. Då kan du tala om för de att de har fel. Har kört med Booster i 3 år nu. Och sålt de lika länge så jag vet vad jag talar om. Det står klart och tydligen på sidan att det är elastiska.

//H

booster strap
Okej okej.. Vi har andra trådar om boosterns fördelar.

Kan vi inte lära oss lite om hur man ska fästa den på pjäxan??
Skulle vilja dra på en på mina salomon crossmax 10, men orginal bandet är nitat.

booster strap
Oki.

Alltså borra ur nitarna och ersätt de med skruvar det borde vara det lättaste. Jag gjorde så på min Dalbello men det var iofs bara ett ställe men har gjort det på Salomon pjäxor. Helst en skruv och så en sån där grej som går in i plasten. Kan även vara en idé att "förstärka" hålet där skruven skall genom med en öljet.

//H

booster strap
Borra ur nitarna och lägg en förstärkning, typ brickor, så att bandet inte fransar upp sig.

Måste bara kommentera:
crillicious sa:
Booster strap skall endast användas av tävlingsåkare. Klart det kan användas av "vanligt" skidfolk också men jag ser ingen nytta i det eftersom booster strap är till för att pjäxan ska fånga upp varenda rörelse du gör med foten så att pjäxan får en snabb respons så att du lättare kan ta den där svängen när du ligger i över 100 km/h i ett superG lopp. alltså inte nödvändigt om du åker någon vecka per år i en grön backe med en maxfart på 10 km/h. Booster strap skall verkligen inte användas vid parkåkning heller eftersom den "förstör" hela flexen med pjäxan. Köper man en parkpjäxa är flexen oftast ganska låg. mellan 80-90 om jag inte minns fel. Använder du booster strap höjs flex värdet till 130 ungefär. Kan inte siffran exakt men någonstans runt där. Och om du då är uppe i flex 130 kan du likaväl köpa en stenhård tävlingspjäxa.

Vad fick du ut av detta jag skrev precis? Ingenting antagligen men var tvungen att skriva av mig bara.
Ehhhh va????
Nu är det så att Booster finns i olika tjocklek för olika ändamål, tunn=flexar mycket= används av "average Joe", tjock=flexar mindre =används av "race putte"

Att den tjockaste Boostern skulle "höja" flexen från 90 till 130 stämmer inte alls och den förstör INTE flexen, den hjälper till att hålla tungan i pjäxan på plats och det gör resposnen lite kvickare och ser till så att du får bättre kontakt med pjäxan.

Senast ändrad:
booster strap
Anders_Nilson sa:
Borra ur nitarna och lägg en förstärkning, typ brickor, så att bandet inte fransar upp sig.

Ehhhh va????
Nu är det så att Booster finns i olika tjocklek för olika ändamål, tunn=flexar mycket= används av "average Joe", tjock=flexar mindre =används av "race putte"

Att den tjockaste Boostern skulle "höja" flexen från 90 till 130 stämmer inte alls och den förstör INTE flexen, den hjälper till att hålla tungan i pjäxan på plats och det gör resposnen lite kvickare och ser till så att du får bättre kontakt med pjäxan.
Har fått fel info då. Vad ska jag som åker park använda för booster strap då?

booster strap
Hej!

Har kommit över ett par Salomon Falcon 10.
Sitter nu o ska montera mina Booster Straps.
Hålen där den gamla orginalstrapen satt är ganska långt ner på skaftet.
Vinkeln blir väldans fel, så nu sitter Boostern löst ovanför, men det är ju inte så bra.
Någon som har något tips? Borra i pjäxan känns så där. ;-)

Tacksam för svar.

// Kricke

booster strap
En fråga till:
Hur känsligt är det att själva Boostern sitter innanför plasten?
Man spänner ju ganska bra där uppe, hämmar det Boostern?
Tittar man på bilder ser det ut som det nästan ska sitta helt ovanför plasten.
Men det är funkar då inte på mina Falcon.

Nån som vet? Hasse kanske? :-)

// Kricke

booster strap
Kolla med Noljas, Han har Boosterstrap på sina Falcon har jag för mig. Den skall helst sitta utan på. Annars så försvinner själva idé med den ju.

//H

booster strap
Tjena jag har booster på mina salomon

har borrat bort nitar o ersatt med skruv som hasse säger

har haft det i ca 4 år funkar hur bra som helst

booster strap
TT sa:
Tjena jag har booster på mina salomon

har borrat bort nitar o ersatt med skruv som hasse säger

har haft det i ca 4 år funkar hur bra som helst
Å du har då Boostern sittandes mot inneskon inte mot plasten/plösen?
Eller sitter Boostern under plasten? Ursäkta alla frågor... :-)

// Kricke

booster strap
Lyfter en gammal tråd...

Går i funderingarna att skaffa boosterstraps till mina Salomon Falcon. Tänkte höra om ni har några tips hur man på bästa sätt ska montera sin boosterstrap. Tanken är att strapen ska sitta innanför skalet mot plösen i fram och utanför skalet i bak. Dock blir det problem i övergången, då pjäxans går högt upp på ena sidan. En lösning kan vara att såga ett jack i pjäxans skal och på så sätt få in strapen innanför skalet. Vad tror ni, hur hade ni gjort? Lägger upp bilder så ser ni problemet.

booster strap
Köp, skruva dit och använd den exakt som remmen du har där i dagsläget.
Om du inte blir nöjd med detta så experimentera därifrån.

Den här tråden har några konstiga "måste påståenden" vad gäller montering/användande av Booster-straps. Ta sånt med en nypa salt. Det är ju ändå bara en rem runt pjäxan. ;)
Även om den inte monteras optimalt enligt deras instruktioner så ger den en mjukare/bättre, "kontinuerlig passforms" känsla jmfrt med icke flexibla remmar.

-peace
/r

Senast ändrad:
booster strap
christian_L sa:
För jag har hört att Paul Cotter är ganska stor i skidscenen*host* okej skämt å sido. Du har säkert rätt Hasse har bara fått denna informationen från några som jobbar på en lokal skidshop.
Och jibbers på den stora internationella scenen är kända för att vara duktiga på utrustning?

Boosterstraps ökar kontakten med pjäxan och skonar smalbenen.
Det är fakta.
Måste Jon Olsson köra på grejjerna för att de ska anses fungera i jibbvärlden?
Kända åkare åker på de grejjer de får betalt för, entusiaster åker på de bästa grejjerna.

booster strap
anders_lu:

Jag gjorde som rabbit skriver. Sätt den där den gamla remmen satt.
funkade ganska bra, remmen gör fortfarande sitt jobb även om den inte ligger direkt mot innerskon.

Vill du ha remmen mot innerdojan så får du nog kapa lite plast här, men det kan jag inte rekommendera.
Utnyttja befintliga hål och skruvar i pjäxan. Funkar finfint.

EDIT:
På falcon-serien tror jag att det uppenbarar sig ett lite högre hål att skruva remmen i som syns först då du tar bort den gamla remmen. (Bara på ena sidan av pjäxan) Använd det övre hålet!

Senast ändrad:
booster strap
Tack för svaren. Får helt enkelt testa att montera den så som den ursprungliga strapen sitter. Vilken modell tror ni blir bäst, väger ca 85 och pjäxan har 120 i flex, har tänkt mig strapen med 3 elastiska band, blir det för hårt?

Senast ändrad:
booster strap
anders_lu sa:
Tack för svaren. Får helt enkelt testa att montera den så som den ursprungliga strapen sitter. Vilken modell tror ni blir bäst, väger ca 85 och pjäxan har 120 i flex, har tänkt mig strapen med 3 elastiska band, blir det för hårt?
Kommer att bli perfekt

booster strap
Anders_Nilson sa:
anders_lu sa:
Kommer att bli perfekt
Jag postar bara för att det är så kul att vara överrens med någon. ;)
Denna post stödjer Anders_Nilson's påstående ovan.

/r

Tillbaka
Topp