Bootcaps, funkar det?

Bootcaps, funkar det?
Sitter och scrollar och kom över detta som jag gjort flera gånger och undrar om det verkligen kan funka?
Läst recension efter recension och som med allt annat så är det mer eller mindre omöjligt att tyda vad som funkar eller inte baserat på vad folk skriver om det.
Kanske är man lite utan en skeptiker men jag har så otroligt svårt att se SPECIELLT när ratingen på en produkt är så hög som 4,36/5 av 300+ som lagt sitt betyg men ändå när man kollar de låga betygen säger folk saker i stil med, "det gör absolut ingen skillnad".

Produkten i fråga är då som rubriken lyder "Bootcaps" och jag undrar nu om det kanske finns någon här som provat det?
Skulle detta hjälpa något när man sitter i liften eller står i långa köer?
En sambo som vill bryta en dag för det känns som tåra ska packa ihop och tacka för sitt?

Förstår ju givetvis att detta inte kanske gör underverk, men kanske någon upplever någon form utav värmeskillnad?
Är detta fallet så kanske inte de 5-600kr de kostar är så farligt ändå?

https://www.bootcap.com/products/bootcap?variant=47334727188802
Skärmbild 2026-02-06 161132.webp

Oavsett kan de va kul att höra om det faktiskt är någon som prövat?

Bootcaps, funkar det?
Tveksamt.
Det som verkligen funkar är såna neopren överdrag. Halva min familj kör med såna och det blev betydligt färre problem med kalla fötter. (Själv har jag inte det problemet...) Tex:

Plus pjäxor/ inneskor som har bra fäste utan att man måste spänna satan.
Ja jag har sett dessa, det som jag har fått till mig kan vara det negativa med detta är just fukten.
Nu vet jag inte hur dessa är gällande att dra till sig fukt, trots att vara vattentätt så blir i regel saker blöta någongång ändå.

Ja självklart är en ordentlig dojja A&O men som min sambo tex reder inte det ändå i 15-20-.
Sist blev det ett par Lenz värmesockar men då kostar lösningen 2-3000kr istället…

Jag vill minnas att jag läste till mig någonstans skulle vara effektivare än pjäxöverdrag?
Låter otroligt men det är lite därför jag öppnade tråden.
Caps är ju i mitt tycke iaf en mer estetiskt tillfredsställande lösning.

Bootcaps, funkar det?
Tycker inte att de blir blöta. Och de skyddar ju mot att fukten ska kunna tar sig in i skon.
Jag brukar har lite is/snö runt innerskon när det riktigt kallt. Och få in vatten när det är plusgrader och blötsnö. Men tex sambons liners håller sig alltid torr,med pjäxöverdrag.
De där caps gör ju inte så mycket, tror jag. Klart de isolerar toeboxen. Men är.själv lite osäker om det verkligen räcker. Har dock aldrig testat de. Det som är viktigt är att inget snö eller fukt ska kunna komma in i skon. Och då hjälper de inget.
Sen kommer nog en del kyla nerifrån. Så har man stora problem med det kan man ju fundera över tunna isoleringssulor under linern. Eller under sulan.

Senast ändrad:
Bootcaps, funkar det?
Köpte boot cover ifrån alpenheat till dottern i början av året då det var kallt. Hon frös inget om fötterna efter vi började använda de. Skulle köpa de till mig och frun då de är enkla att ha i fickan och ganska billiga, tyvärr är de tvärslut i större storlek. Dock sett liknande av märket Kombi.

Bootcaps, funkar det?
Så många ord, så många svar, vem ställde frågan? Ja, vem? ...och hur många inlägg hade hen?

I'll rest my case.

Trist, men ni har just matat ett troll...

Näe, inte jag, jag somnar om!

Ski you later

Bootcaps, funkar det?
Så många ord, så många svar, vem ställde frågan? Ja, vem? ...och hur många inlägg hade hen?

I'll rest my case.

Trist, men ni har just matat ett troll...

Näe, inte jag, jag somnar om!

Ski you later
Kanske är helt fel ute men om man har funderingar kring en produkt så frågar man innan man köper om man undrar?

Sen vad gäller hur många inlägg man har känner jag saknar större betydelse?

Nej helt rätt, jag satt inte slaviskt och följde tråden under gårdagen men att ödsla energi på denna typen av inlägg känns rätt onödigt.

Bootcaps, funkar det?
Använt Alpenheat i många säsonger och jag är försiktigt positiv. Men nackdelen är att du inte kan släppa upp de främre spännena (tex i liften) vilket hämmar cirkulationen och i förlängningen värmen i tårna. Så det blir lite av en kompromiss där du behöver köra alpenheat och ganska försiktigt dragna spännen om du vill säkra upp värmen.

Tycker inte att mina elstrumpor (Lenz) är lika bekväma som vanliga sockar och batteriet är alltid slut efter halva skiddagen. Så de används sällan. Köpa dyraste batteriet är nog tricket.

Bootcaps, funkar det?
Tror man ska jobba på passformen/hälgreppet om man behöver spänna de lägre/främre spännen såpass att cirkulationen hämnas.... De ska egentligen bara se till att skon inte deformeras när den flexar och som vädersäkring,fick jag lära mig nån gång. Själv kör jag de ganska löst. Förutom när det är brant och jobbigt och man tycker att det kommer hjälpa om man spänner lite hårdare ;).
I.e., får man kalla fötter för att tårna inte får nån blod kommer ingen värmestrumpa eller överdrag i världen hjälpa. Utan då ska man jobba med skon istället.

Bootcaps, funkar det?
Använt Alpenheat i många säsonger och jag är försiktigt positiv. Men nackdelen är att du inte kan släppa upp de främre spännena (tex i liften) vilket hämmar cirkulationen och i förlängningen värmen i tårna. Så det blir lite av en kompromiss där du behöver köra alpenheat och ganska försiktigt dragna spännen om du vill säkra upp värmen.

Tycker inte att mina elstrumpor (Lenz) är lika bekväma som vanliga sockar och batteriet är alltid slut efter halva skiddagen. Så de används sällan. Köpa dyraste batteriet är nog tricket.
Lenz sockorna funkade faktiskt galant för sambon (dock dyraste batteriett) men jag hade samma inställning när jag klämde lite på sockarna och de kändes "höga" i värmeslingorna.

Bootcaps, funkar det?
Köpte boot cover ifrån alpenheat till dottern i början av året då det var kallt. Hon frös inget om fötterna efter vi började använda de. Skulle köpa de till mig och frun då de är enkla att ha i fickan och ganska billiga, tyvärr är de tvärslut i större storlek. Dock sett liknande av märket Kombi.
Okej!
Låter ju som iallafall Alpenheat covers kan vara ett fungerande alternativ.

Tillbaka
Topp