Apropå att bootfitting inte är någon raketkunskap..
Mina pjäxor gick sönder i slutet av en säsong i Kanada och det var hög tid att köpa nya. Jag besökte en av de största sportkedjorna i Calgary som verkade allmänt förtroendeingivande. Eftersom jag beskrev att det domnade av eller att jag fick ont av de mindre storlekarna som jag prövade så slutade det med att jag gick därifrån med ett par som var minst en tre storlekar för stora. Självklart fungerade de inte alls då det inte blev någon vettig kraftöverföring till skidan och jag lämnade tillbaka pjäxorna innan jag flög hem.
Inför nästa säsong gick jag till Alpingaraget och säljaren/bootfittern kunde direkt konstatera att jag hade väldigt höga fotvalv och dessutom känsliga punkter överst på foten. Det var bara att ta fram slipmaskinen och börja bearbeta plasten. Det tog en hel eftermiddag med en 3-4 besök med testande och promenader emellan. Det här var rätt många år sedan men som jag minns det ingick allt i priset för pjäxan. Slutresultatet är helt perfekta skor som jag aldrig får ont i.
Tyvärr har jag inte prövat Länna men jag skulle inte gå dit utan några solida rekommendationer, och även då vara uppmärksam på om säljaren är tillräckligt kunnig. För det är nog stor skillnad på vad man kan komma hem med när det gäller bootfitting.