Boots Burton ion,driver x eller tips på annan motsvarande Boots

wantsnow

Ny medlem
Ska inför säsongen köpa nya Boots åkt ett par år på Burton ruler Boots vad skall jag satsa på nu? Vill ha en styvare Boots då jag är en speed junkie tips önskvärt funderingar på Burton ion eller driver x men är öppen för förslag då jag blivet övertygad att det finns bra grejer från andra än Burton tex brädor från Smokin och binds från Flux tips tack

Ganska stor skillnad i styvhet på Ion och Driver X Drivern är betydligt styvare än Ion. Problemet med boots är ju att det är skitsamma vilken flex det är om de inte passar på foten. Så ut i butikerna och testa runt.

Vans har schyssta boots men de är lite tyngre och klumpigare känns det som än de flesta andra, kanske mest ett problem om man ska hika. Kör gärna på 32 själv men de har lite dåligt kvalitetsrykte och det kan nog till viss del stämma. DC Status ligger nog ungefär emellan Ion och Driver X dock så har jag nog aldrig varit så kall om fötterna som i Status bootsen.

Det har sagts förut men tål att repeteras. Styvhet är ju i förhållande till längd och vikt. 210cm, 130 pannor å 43 i skor kommer ju inte uppleva en Driver X lika styv som 160, 75 å 43. Så är du stor och manlig, Driver X. Liten och nätt, Ion.

Jag tjackade ett par Driver X då jag insåg att jibbardagarna är över och att jag får ut mer av att ligga i 90 blås i pisten än att känna tryggheten att jag kommer att kunna tweaka ut en seatbelt i parken när tillfälle ges. Värt att notera med Driver X är att styvheten fås mycket via de löstagbara plastbitarna man stoppa framför plösen. Tar man bort dem blir skon betydligt mjukare, ner mot Ion i mitt tyckte (dock baserar jag utifrån känslan av att butiksflexa ett par Ion).
Innan körde jag ett par Moto. Skillnad? Enorm. Jag tyckte jag kunde bomba på ganska bra med ett par Moto men det är som natt och dag.

Andra styva modeller är Salomon Malamute. Styva boots är jävligt ohett så det är få som har dem.

Tja halv manlig då 183/91,5 pannor 43 or skulle kanske funka både och då:-)) lättare hitta ett par ion än ett par driver x om man skall testa stl o inte nätshoppa

Så gjorde jag. Testade ett par Ion och kände "nepp, för mjuka". Sen var det bara att klicka hem ett par Driver X

Yo! Säger som Xavier, bootsmodell hänger mest på lästen i skon, bred eller smal fot dvs. Har du en "Burton-fot" (relativt smal/rak form) så kommer dina ca 90 kg kunna utnyttja ett par DriverX om du har tillräckligt tryck i benen och vill pressa bootsen i med hård åkning, Nikes Lunarendor är också ett tips i samma klass och båda har anpassningsbart flex. En bredare fot trivs bättre i t.ex. 32 TM-TWO eller Prime. Det oslagbara är som sagt att få hjälp och testa i butik, se till att gjuta ett par sulor samt att få bootsen tryckta efter din fot, kommer göra underverk för dina fötter och har du vägen förbi Åre hittar du kanonhjälp hos oss på Åre Skidsport!

Kaskar sa:
Det har sagts förut men tål att repeteras. Styvhet är ju i förhållande till längd och vikt. 210cm, 130 pannor å 43 i skor kommer ju inte uppleva en Driver X lika styv som 160, 75 å 43. Så är du stor och manlig, Driver X. Liten och nätt, Ion.

Jag tjackade ett par Driver X då jag insåg att jibbardagarna är över och att jag får ut mer av att ligga i 90 blås i pisten än att känna tryggheten att jag kommer att kunna tweaka ut en seatbelt i parken när tillfälle ges. Värt att notera med Driver X är att styvheten fås mycket via de löstagbara plastbitarna man stoppa framför plösen. Tar man bort dem blir skon betydligt mjukare, ner mot Ion i mitt tyckte (dock baserar jag utifrån känslan av att butiksflexa ett par Ion).
Innan körde jag ett par Moto. Skillnad? Enorm. Jag tyckte jag kunde bomba på ganska bra med ett par Moto men det är som natt och dag.

Andra styva modeller är Salomon Malamute. Styva boots är jävligt ohett så det är få som har dem.
har en fråga då ett par Burton driver x verkar vara omöjligt hitta beg hur är malamute i förhållande till Drivern? Styvare eller mjukare? Själv har jag världens fulaste smala långa fötter är malamute boots breda? (Som passar \\\"ankfötter\\\" eller passar dem mig plattfot långa fula fossingar smala som bara den Burton Rulern passar min fot bra som jämförelse )

Malamuter håller styvheten mycket längre än Driver X. Malamuterna är också smalare än Burton skorna.

P.S. Jag har haft mina Malamuter sedan 2007, och ska åka med dem ännu nästa vintern. Har tvättat innerskorna i tvättmaskinen varje vår.

Senast ändrad:
Styvheten är i förhållande till hur fort du kör. Jag älskar mina driver X boots. Och som sagt innan dom, har 2 styvheter, en utan plastförstärkning och en styvhet med.

Lånar tråden. Är också ute efter nya boots. Ska splitboarda så vill ha en stabil yttersula. Har kört med burton ambush tidigare men den va lite för mjuk både sula och flex..
Måtten är 175cm/70kg strl 43.. Har kikat på vans cirro men den satt helt kefft över vristen, kanske är mer en burton-fot? :) så kikar på ion och driver x. Tror ni att yttersulan på ion är hård nog? Funderade på ett par spark xv också, nån som har erfarenhet av dessa eller andra split-boots?

Tillbaka
Topp