Boots och bindningar till en Glissade?

Niiiicke

Medlem
Har beställt Glissades bräda Big gun. Den är 175 cm lång, 26,5 cm bred har jag för mig. Med en sån skapligt lång bräda borde man ha styva och hårda bindningar och boots misstänker jag, eller har jag helt fel? Och vad väljer man för modell och märke på bootsen och bindningarna om man vill ha väldigt bra grejor?

En Big Gun, sweet, skulle också vilja ha en sådan. Jag säger som jag brukar, snacka med Doughboy igen (antar du köpt den av han?) och fixa ett par Flux bindningar. Super Titan och Diamond är väl mest responsiva, Flux nya ratingsystem är ju inte sådär glasklart om man säger så. Gamla Super Advance är också schysst om du hittar ett par sådana. I bootväg så är ju Burtons Driver X nog kanske det styvaste som går att få tag på just nu. Salomon fick jag höra ska också ha en sjukligt styv modell. Annars är ju 32 det bolag som brukar få bra betyg på sina boots. Forecast är styvaste booten där. Jag råkar ha ett par i strl 42 till salu faktiskt, hela, rena och fräscha.

Jag pratar med Doughboy ang. boots och bindningar. Tänkte bara kolla om någon hade några andra tips. Är inte det optimala med samma märke på både boots och bindningar eller spelar det ingen större roll? Har för mig att vissa märken på bindningar bara funkar ihop med samma märke på bootsen.

ja kör på burton bindning o salomon boots, de funkar fint. men ja har me hört detta, kan va värt att ta reda på innan köp, ja har funderat på en big gun själv men inte köpt nån än. hade varit kul att få veta hur den är att åka på när du testat den

mr_stasaker sa:
ja kör på burton bindning o salomon boots, de funkar fint. men ja har me hört detta, kan va värt att ta reda på innan köp, ja har funderat på en big gun själv men inte köpt nån än. hade varit kul att få veta hur den är att åka på när du testat den
Jag får den i slutet av januari om allt går som det är sagt. Hör av dig lite senare i vinter så kan du få ett utlåtande.

NP_Sweden sa:
Jag pratar med Doughboy ang. boots och bindningar. Tänkte bara kolla om någon hade några andra tips. Är inte det optimala med samma märke på både boots och bindningar eller spelar det ingen större roll? Har för mig att vissa märken på bindningar bara funkar ihop med samma märke på bootsen.
Drar man det till sin spets kan du aldrig använda 32 boots eftersom dom bara gör boots. Och viceversa aldrig Fluxbindningar då dom bara gör bindningar....Men visst självklart kan det bli problem ibland men min uppfattning är att då har man valt fel bindningsstorlek.

Flux Super titan är grymma !

Körde med dem hela förra säsongen och flyttade bindningen imellan mina 2 brädor, Unity Pride 159 och Barton ES 164. Klockren bindningar för allt!

Se dock till att be om något extra pump spänne då det inte är alltför lätt att få tag i nya i alperna..

Flux Super titan är en grymt bra bindning, dock så är jag tveksam till om jag skulle köpa den igen. Riktigt sugen på ett par p1: or som ser grymt sköna ut... Dock så hittar du aldrig en skönare bindning än Flux. Kan sitta fastspänd i dagar utan att det gör ont och du sitter sten hårt. !

Jag vill bara påpeka att Flux har designat om sina spännen helt till den här säsongen och förbättrat dem avsevärt. Även tåstrapsen har designats om och blivit mindre och mer slimmade jämfört med 06-07 då tåstrapsen var rätt stora och lite klumpiga även om funktionen var utmärkt.

Senast ändrad:
Har kollat runt lite på boots nu på stadium, interport och team sportia och inser hur svårt det är att få tag i lite dyrare och bättre boots. Butikerna tar inte in dem eftersom det bara är de billiga som säljs tydligen. Och vissa affärer har knappt ens några snowboardbrädor. Någon som vet om det finns affärrer som säljer dyrare boots i värmland eller i gävle?Tänkte kolla upp burton - Driver X, Salomon och 32. Någon som vet förresten om 32, salomon har styva, hårda boots och någon kan kanske kan tipsa om någon modell? Burtons modell Driver X, är det enda styva, hårda bootsen eller finns det fler hos dem?

Visst är det förresten hårda, styva boots man ska ha till långa brädor?

NP_Sweden sa:
Har kollat runt lite på boots nu på stadium, interport och team sportia och inser hur svårt det är att få tag i lite dyrare och bättre boots. Butikerna tar inte in dem eftersom det bara är de billiga som säljs tydligen. Och vissa affärer har knappt ens några snowboardbrädor. Någon som vet om det finns affärrer som säljer dyrare boots i värmland eller i gävle?Tänkte kolla upp burton - Driver X, Salomon och 32. Någon som vet förresten om 32, salomon har styva, hårda boots och någon kan kanske kan tipsa om någon modell? Burtons modell Driver X, är det enda styva, hårda bootsen eller finns det fler hos dem?

Om du ska ha styv boot eller inte beror nog mer på tycke och smak. En styv boot blir ju mer responsiv, du behöver inte ge så mycket imput, det blir mindre "spel" i booten. Burton Ion är den boot som kommer efter Driver X i styvhet, men jag upplever den som mindre styv än 32 Forecast vilket är 32s styvaste modell (som sagt jag har ett par storlek 42 till salu, om du bor nära gävle kan vi nog styra upp en provning). Forecasten har ju den fina egenskapen att den är väldigt lätt.
Har ett par Vans Fargo nu som är ungefär som Ion, nästa modell Contra ska visst vara lite styvare ändå enligt årets specs.

Xavier sa:
NP_Sweden sa:

Om du ska ha styv boot eller inte beror nog mer på tycke och smak. En styv boot blir ju mer responsiv, du behöver inte ge så mycket imput, det blir mindre "spel" i booten. Burton Ion är den boot som kommer efter Driver X i styvhet, men jag upplever den som mindre styv än 32 Forecast vilket är 32s styvaste modell (som sagt jag har ett par storlek 42 till salu, om du bor nära gävle kan vi nog styra upp en provning). Forecasten har ju den fina egenskapen att den är väldigt lätt.
Har ett par Vans Fargo nu som är ungefär som Ion, nästa modell Contra ska visst vara lite styvare ändå enligt årets specs.
Vilken är styvast av burton tripple X och 32 Forecast då? Jag har storlek 45 så det kan bli svårt med storleken tror jag...hehe. Vet du kanske vilka affärer som har bra lager på burton och 32 kring gävle kanske?

NP_Sweden sa:
Xavier sa:
NP_Sweden sa:

Vilken är styvast av burton tripple X och 32 Forecast då? Jag har storlek 45 så det kan bli svårt med storleken tror jag...hehe. Vet du kanske vilka affärer som har bra lager på burton och 32 kring gävle kanske?
Haha Xavier, såg att du tidigare svarat på att Custom X var styvaste bootsen. Sorry att jag både är senil och skelögd! :-)

Ledsen, dålig koll på butikerna runt Gävle. Jag nätbeställer nästan all min utrustning också. Men om du hittar någon som säljer Burton och/eller 32 borde dom ju kunna ta hem ett par i din storlek för provning. Det är väl det som ska föreställa vara den "servicen" som vissa på det här forumet anser att det är värt att betala många kronor mer för. Tips två är väl att handla tågbiljet på tradera för några kronor ner till Stockholm, blir förmodligen någon hundring billigare för booten också. Tyvär har jag inte sett till årets Forecast någonstans.

Tillbaka
Topp