Boots vid splitboarding

Schermanio

Medlem
Boots vid splitboarding
Är det någon som har erfarenhet av dedikerade boots för splitboarding, som tex Burton Tourist eller 32 Jones MTB?
Har kört split på Burton Ion-boots de sista 10 åren och tycker att det går fint. Visst, det negativa flexet är inte bra, betydligt sämre än kompisarna med pjäxor, men man vänjer sig. Har känt och klämt på 32:orna och de känns ganska överdrivna, så vidare man inte tänkt korsa Antarktis på split, och tunga. Aldrig fått testat några i backen eller provat att sätta på stegjärn dock.

Så frågan är till den med erfarenhet; vad är fördelarna med specifika split-boots, och väger de upp ev nackdelar?
Ska kanske tillägga att jag kör den odelade brädan med samma pjucks.

Senast ändrad:
Boots vid splitboarding
Inte många som funderat på detta tydligen.

Gjorde det enkelt för mig och beställde hem ett par nya Ions, med BOA, och också ett par Tourist. Känns relativt lika i form men Tourist är betydligt mycket mjukare i flexet, och då främst framåt. Det negativa flexet, som är hela grejen med splitboard boots, verkar vara obetydligt mer i Tourist. Iaf när man går runt hemma i vardagsrummet och försöker känna efter. Sulan på Tourist är något grövre, inget jag upplevt att jag behöver dock. De gånger jag saknat grepp så har det snarare varit stegjärn som jag har saknat.
Vägde bägge två också. Vanliga Ion, med BOA, landade på 1166g per boot och Tourist på 1099g per boot. Bägge i strl 42/US9. Marginell skillnad alltså även om alla gram räknas när man är på väg uppför berget. Kan hända att Ion utan BOA är lite lättare, eller tyngre, men jag vet inte.

Summa summarum: Då jag föredrar styvare boots och värdesätter resan ned för berget framför turen upp, framför allt för toppturande som kommer göra ett par mjuka boots ändå mjukare ganska snabbt, ser jag ingen anledning till att byta. Iaf inte till Burton Tourist.

Senast ändrad:
Boots vid splitboarding
Bra info, tack!
Kör Ion sedan länge och skulle knappast välja ett par mjukare på väg ned för berget. Alternativet skulle i så fall vara ett par bindningar med betydligt bättre ankle strap än vad som erbjuds av Burton, som jag väljer att ha på fötterna.

Hur upplever du boan på Ion?

Boots vid splitboarding
Tyckte att BOAn verkar fin. Kanske är lite jobbigare att ta av sig bootsen då de inte stannar i "öppet" läge utan automatiskt drar ihop sig igen. Men, har man kört så hårt så att detta är ett problem så har man oavsett haft en bra dag.
Ser mest en klar fördel i att man enklare kan strama åt eller framför allt lossa snörningen på berget, t.ex. i liften eller medans man går upp med split, utan att behöva dra upp byxor mm. Så, när jag tyckte att skillanden i det negativa flexet var så liten mellan dessa två modeller så väljer jag hellre att enkelt kunna öppna skon för att få mer "flex" så sett.

Tillbaka
Topp