Boots?

Freev0

Ny medlem
Tja, skulle uppskatta alla hjälp jag kan få :)

Åker i dagsläget på en Burton Custom allmountain bräda. Trivs väldigt bra på den men skulle behöva uppgradera bootsen och har ingen koll på vad man bör åka med. Vad rekommenderar folket? Åker som sagt lite av varje, så om det finns nån typ av boots motsvarande allmountain så skulle det vara att föredra. Är en erfaren åkare sen 15 år tillbaka men är en sån här old school snubbe som inte orkar ha koll på allt nytt som kommer. Jag njuter och fokuserar enbart på åkningen :)

Tack på förhand!

boegas

Ny medlem
Jag kör med Burton ION och gillar dom,
Har ett par i storlek 45 (förra årets modell) i bra skick till salu om intresse finns.

Schoobang

Medlem
Alla dom stora tillverkarna gör väl bra boots om de passar just dina fötter...är väl det tråkiga svaret. Bräda och bindningar kan man köpa otestat i större utsträckning tycker jag, men inte skor. Sen finns det vissa märken som generellt sett passar smalare fötter och tvärtom. Jag har just smala fötter och har gillat Nike väldigt mkt, dock har dom slutat med snowboard. I år ska jag testa Nitro select som känns bra på foten iaf.

Superviktigt när man köper nya boots är förstås storleken. Strunta i vad du har för skostorlek i vanliga fall och mät istället fötterna och kolla bootsens mondo-storlek. Köp den som ligger närmst ovan dina mått. Det kan göra lite ont i tårna första dagarna dock.

KaitsuH

Aktiv medlem
Salomon! Jag har åkt med Salomons skor 20 år nu, inget att klaga över. Har också haft några 32 och Burton, tyckte inte alls. T.ex. Salomon Synapse är ett mycket bra val för allt, EC carving, puder, park.

MKOL

Medlem
Jag är förvisso fortfarande färsk och håller bara till i pisten men det går fan fortare och fortare ..... till saken så uppgraderade jag förra vintern till Vans Infuse som jag är asnöjd med. Dom skickar med plastinlägg som styvnar upp bootsen om man vill det. Typ från soft-medium till medium-hard. Jag tycker att man märker väldigt stor skillnad.

Men som dom andra redan varit inne på så är ju det absolut viktigaste att dom passar dina fötter. Nu är ju inte utbudet i butik jättestort men jag testade vad som kändes som en satans massor av modeller och t.ex. inte en enda Burton modell satt vettigt .

unsuspected

Aktiv medlem
Så här får du rätt boots
Detta ska enas göras barfota utan strumpor.

Mät i MM. Inget papper under.

Hälen tryckt mot väggen och gör en markering på golvet vid tippen av den tån som sticker ut längst. Mät sedan avståndet från väggen till markeringen. Upprepa för andra foten också.

MM = Mondopoint storlek.

För brädden, placera insidan av foten mot väggen och mät på fotens bredaste punkt. Upprepa för andra foten också.
width2.JPG

Detta är det enklaste sättet att avgöra vilken storlek på boots är korrekt för dig.

Självklart finns det undantag så som knölar eller andra problemområden som behöver åtgärdas samt göra nya inlägg/sulor hos en bra bootfitter när ett par passande boots har inhandlats.

Att rekommendera specifika märken är hel fel och sånna råd ska undvikas.

Chengk

Medlem
Som många sagt. Kör på de boots som passar, oavsett märke.
Om du är i Umeå och har 26,5cm fötter har jag ett par splitternya du kan prova. Hehe.

Freev0

Ny medlem
Tack alla för feedback! Har rätt breda fötter så får mäta ordentligt sen se vad som blir bäst. Vad tycker ni om Boa?? Vettigt?? Kör traditionell snörning idag men sugen på att testa lite moderna dojjor om känslan är densamma??

Chengk

Medlem
Tack alla för feedback! Har rätt breda fötter så får mäta ordentligt sen se vad som blir bäst. Vad tycker ni om Boa?? Vettigt?? Kör traditionell snörning idag men sugen på att testa lite moderna dojjor om känslan är densamma??
Det är smidigt men inte lika finjusterbart. Lätt att byta "snören" när man vet hur men ett helvete, (enligt mig), utan manual och specifika verktyg. Går nog inte utan de rätta verktyg faktiskt..

Men gillar kombon med boa för att hålla ner hälen och traditionell snörning för resten av foten. Som t.ex dessa Rome Libertine boots som är skitbra oanvända stl 26.5 jättefina sa jag oanvända? Hehe...he.. köp. https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=156814

Seppuccu

Medlem
Lite sent inlägg här, men... Ja, din boots-resa kan komma att se ganska så olika ut beroende på HUR breda fötter du har (enligt tabellen som postades ovan). Själv har jag på gränsen till EEE och en hel del andra konstigheter och jag har rent ut sagt gått igenom ett helvete de senaste åren. Nu har jag köpt ett par Burton Photon Wide (i rätt storlek) och det återstår att se hur det kommer att bli. Vad som är klart är dock att de inte känns för breda för mig.

Burton Photon Wide och Ruler Wide är de enda bootsen som explicit marknadsförs som EEE. Det finns de som hävdar att vissa Adidas-modeller är minst lika breda men det har jag ingen bekräftelse på. K2 Maysis Wide, Salomon Synapse Wide och Dialogue Wide ska passa E. Deeluxe hävdar (mailledes) att deras boots funkar för EEE om man köper deras heatmoldable liner.

Det finns även de som hävdar att DC och 32 passar breda fötter...men jag köpte ett par 32 TM2 och de funkade inte alls för mig. Ren tortyr.

Snörning är smakpreferens, men se till att du har olika snörning för övre och nedre del av boots, dvs dubbel BOA (för övre och undre del av boot, vissa dubbel BOA är för skal och liner), speed lacing, eller traditionella snören + kunskap om hur man snörar övre och nedre del med hjälp av knopar. Jag tycker personligen det är lite drygt med traditionella snören. Speed lacing kan variera beroende på märke; jag tycker Burtons speed lacing är helt värdelös; Nitros TLS är bättre men har en tendens att lossna; de flesta menar att 32:s speed lace är kassa.

Hursomhelst, för att upprepa det som en del andra ovan redan sagt: bästa bootsen är de som passar dina fötter. Men vad medveten om vad "passar dina fötter" egentligen betyder när det gäller snowboard boots.

Xavier

Aktiv medlem
Lite sent inlägg här, men... Ja, din boots-resa kan komma att se ganska så olika ut beroende på HUR breda fötter du har (enligt tabellen som postades ovan). Själv har jag på gränsen till EEE och en hel del andra konstigheter och jag har rent ut sagt gått igenom ett helvete de senaste åren. Nu har jag köpt ett par Burton Photon Wide (i rätt storlek) och det återstår att se hur det kommer att bli. Vad som är klart är dock att de inte känns för breda för mig.

Burton Photon Wide och Ruler Wide är de enda bootsen som explicit marknadsförs som EEE. Det finns de som hävdar att vissa Adidas-modeller är minst lika breda men det har jag ingen bekräftelse på. K2 Maysis Wide, Salomon Synapse Wide och Dialogue Wide ska passa E. Deeluxe hävdar (mailledes) att deras boots funkar för EEE om man köper deras heatmoldable liner.

Det finns även de som hävdar att DC och 32 passar breda fötter...men jag köpte ett par 32 TM2 och de funkade inte alls för mig. Ren tortyr.

Snörning är smakpreferens, men se till att du har olika snörning för övre och nedre del av boots, dvs dubbel BOA (för övre och undre del av boot, vissa dubbel BOA är för skal och liner), speed lacing, eller traditionella snören + kunskap om hur man snörar övre och nedre del med hjälp av knopar. Jag tycker personligen det är lite drygt med traditionella snören. Speed lacing kan variera beroende på märke; jag tycker Burtons speed lacing är helt värdelös; Nitros TLS är bättre men har en tendens att lossna; de flesta menar att 32:s speed lace är kassa.

Hursomhelst, för att upprepa det som en del andra ovan redan sagt: bästa bootsen är de som passar dina fötter. Men vad medveten om vad "passar dina fötter" egentligen betyder när det gäller snowboard boots.
Hur är din erfarenhet av Vans? Av de jag har erfarenhet av (Vans, 32, DC, Flow) så är Vans bredast.

unsuspected

Aktiv medlem
Hur är din erfarenhet av Vans? Av de jag har erfarenhet av (Vans, 32, DC, Flow) så är Vans bredast.
Vans är en D-läst på gränsen till C så de är riktigt smala. Funkar inte alls för mig med breda fötter och inget jag skulle rekommendera heller men man måste prova sig fram. Jag kör Adidas och Burton Asian fit

Seppuccu

Medlem
Bara testat i affär, men inte bra. Provade två modeller, Infuse och Aura. Var tvungen att gå upp i storlek och Auran funkade ändå inte, och Infusen var tveksam.
Vans är en D-läst på gränsen till C så de är riktigt smala. Funkar inte alls för mig med breda fötter och inget jag skulle rekommendera heller men man måste prova sig fram. Jag kör Adidas och Burton Asian fit
Sen kan ju bredden variera lite mellan modellerna också. Men intressant! Vilken Adidas-modell? Jag gissar att jag kommer att få ge mig på Asian fit också om inte mina nuvarande heller visar sig funka.

unsuspected

Aktiv medlem
Bara testat i affär, men inte bra. Provade två modeller, Infuse och Aura. Var tvungen att gå upp i storlek och Auran funkade ändå inte, och Infusen var tveksam.

Sen kan ju bredden variera lite mellan modellerna också. Men intressant! Vilken Adidas-modell? Jag gissar att jag kommer att få ge mig på Asian fit också om inte mina nuvarande heller visar sig funka.
Jag har Tactical men har provat Acerra och Response också. Breda runt om så jag var tvungen att fixa hälen. Boost sulan är magisk. Har hört att Superstars är ännu bredare men Sambas är smalare.
Asian fit finns bara att köpa i asien eller om någon råkar att sälja på ebay eller liknande. Om jag åker till Japan nästa år blir det nog ett par Stepons.
Asian fit är smalare än Wide modellerna och mycket smalare i hälen. Mer V formad läst.

MrBandulu

Medlem
Jag kan intyga att Adidas gör några av dom bredaste bootsen utan att vara en wide-modell.

Jag har har åkt runt med smärta i fötter och bortdomnade tår sen jag började åka bräda och bestämde mig för att åtgärda det inför säsongen.
Efter lite efterforskning kunde jag snabbt konstatera att jag åkt runt i boots som är 2 storlekar för stora, och att jag har breda fötter vilket jag aldrig insett tidigare, därav för stora boots då dom känts bra i bredden. Storlek EE enligt skalan här i tråden.

Så jag har testat boots från dom flesta tillverkarna i min jakt, och hittills har adidas känts helt klart bäst. Jag har inte testat någon specifik wide-modell och jag har heller inte testat Vans eller Rome än men det kommer jag nog kunna göra i helgen.

När man googlar efter breda snowboard boots nämns 32 ofta som breda och det är något jag inte alls håller med om. Inte om man prövar en längd på bootsen som matchar din fots längd. Vilket även @Seppuccu intygar här i tråden!

Så börja med att mäta din fot på längden och bredden, gå till nån sko eller sport-affär och använd en fotmätare om du är osäker på om det blir rätt hemma, så kollar du måtten i tabellen i tråden för att ta reda på om din fot är bred eller inte och utgå ifrån dessa mått.

När jag väl hittat rätt boots kommer jag formgjuta sulor och även formgjuta innerskon vilket jag hört många rekommenderar för bättre passform och komfort.

Finns även en hel del tips i angry snowboarders bootfitting videos på youtube om man ändå inte lyckas få en bra passform:

Xavier

Aktiv medlem
Kan inte hålla med om att Vans är riktigt smala, som jag skrev så är de klart bredast av de boots jag har och haft flera par Vans. Vans brukar rekommenderas när det pratas breda boots. Dock ska tilläggas att de tidigare varit ganska smala över hälpartiet men breda framtill. Men det är klart, det är något år sedan jag senast åkte på Vans så det kan ha ändrat sig med bredden. Något jag märkt är dock att själva vinkeln på tåraden är väldigt avgörande för hur en sko/boot/skridsko upplevs, det vill säga om lilltån är mer i höjd med stortån eller placerad längre bak på foten.

Seppuccu

Medlem
Kan inte hålla med om att Vans är riktigt smala, som jag skrev så är de klart bredast av de boots jag har och haft flera par Vans. Vans brukar rekommenderas när det pratas breda boots.
Men har du rätt storlek? ;) Bör även tilläggas att det är skillnad på "bred" och "bred som fan" - samtliga boots jag provat (utom möjligen nu Photon Wide) som ska vara lämpade för "breda" fötter har inte varit breda nog - inte i rätt storlek i alla fall.
Något jag märkt är dock att själva vinkeln på tåraden är väldigt avgörande för hur en sko/boot/skridsko upplevs, det vill säga om lilltån är mer i höjd med stortån eller placerad längre bak på foten.
Absolut, det finns så många fler faktorer än längd och bredd på foten som spelar in:
  • form på tårad,
  • tåtjocklek(!),
  • höjd på fotvalv,
  • ankelhöjd,
  • hälbredd,
  • vristtjocklek,
  • underbenslängd,
  • hur kraftiga vader du har,
  • eventuell sjukdoms- eller skadebild...
...vilket också innebär att det bara finns en korrekt metod:
  1. mät din fotlängd i mm (på rätt sätt)
  2. mät din fotbredd i mm (på rätt sätt), jämför i tabellen ovan för fotbredd, och drabbas eventuellt av den hemska insikten att du har breda fötter
  3. konvertera till korrekt mondostorlek
  4. prova boots i korrekt (mondo)storlek, på korrekt sätt. Antingen funkar de, eller så funkar de inte. :)
Eller hur?

Senast ändrad:

Seppuccu

Medlem
Glöm inte att mäta bredden också :)
Ja, jo - fast eftersom vissa boots uppenbarligen är breda utan att marknadsföras som det (Adidas), och vissa boots anses vara breda utan att vara det (DC, Vans, 32) så spelar bredden mest den rollen att man VET att man behöver breda boots. Vilket är nog så viktigt steg.

Ok, jag redigerar min lista... :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp