Boots...

Eddiie

Ny medlem
Boots...
ska köpa nya men vet inte vilka. har testat lite olika och den som sitter bäst på mig är Burton 'casa' tror jag att den heter. Är den ngt att ha?

Boots...
I princip så är det bara en sak som är viktig när du köper boots - att de känns bra!
Åk till ett riktigt boot fitting ställe o testa testa testa.. den som är skönast i relation till pris (vi är inte alla miljonärer) köper du! Tycker du redan nu att du har testat tillräckligt så köp de du valt ut..
Vill du hitta billiga boots så kolla runt bland förra årets modeller, samma boots, lika nya, bara att affären vill få sålt dem för o få plats me de nyaste ju.. man kan hitta 50% rabatt om man har tur!

Senast ändrad:
Boots...
är ju rätt stor skillnad på flex på olika boot, något man bör ha i åtanke..
generellt sett så är dom boots som endast gör skor, exempelvis thirtyrwo och DC bäst, men det är självklart viktigast att dom sitter bra på fosingen.. inget hälsläpp och så vidare..

kan rekommendera att gjuta sulor också är värt varenda spänn!!

lycka till!

ps. hmm kanske borde svara på frågan också..

jag skulle kliva pp lite i kvalité, framförallt satsa på burtons speedlacesystem.. samt en något hårdare sko typ Emerald:
B7170201.jpg

Senast ändrad:
Boots...
CustomX sa:
generellt sett så är dom boots som endast gör skor, exempelvis thirtyrwo och DC bäst, men det är självklart viktigast att dom sitter bra på fosingen.. inget hälsläpp och så vidare..

kan rekommendera att gjuta sulor också är värt varenda spänn!!

lycka till!

ps. hmm kanske borde svara på frågan också..

jag skulle kliva pp lite i kvalité, framförallt satsa på burtons speedlacesystem.. samt en något hårdare sko typ Emerald:
http://burton.com/ProductImages/FullSize/B7170201.jpg
jag var faktiskt inne och testade en sån där på bilden(tror jag) i dag men den var för bred för min fot =/ testade hur många som helst känns det som och det var bara 'casa' som kändes bra.
hur brukar dom vara? brukar dom vara små i strl..tänkte om man kanske ska ta en strlk större....

Senast ändrad:
Boots...
Edi-e sa:
CustomX sa:
generellt sett så är blablablabla
jag var faktiskt inne och testade en sån där på bilden(tror jag) i dag men den var för bred för min fot =/ testade hur många som helst känns det som och det var bara 'casa' som kändes bra.
hur brukar dom vara? brukar dom vara små i strl..tänkte om man kanske ska ta en strlk större....
okej men då så då tycker jag att du gjort helt rätt alla fötter är olika vissa skor passar bara inte.. men då är det nog Casa som gäller för dig!

angående storlek är vi alla olika vissa vill ha tighta skor för att inte riskera att glida runt, (själv åkte jag alltid i så smått som möjligt förut, med blå tånaglar som bevis..) för andra är det viktigare att den sitter skönt och att man inte fryser osv.. tycker absolut inte att du ska köpa för små utan satsa då hellre på en halvstorlek större.. när man åker so blir man oftast varm om fötterna och då sväller foten en aning dörför skänare med något större än för små..

och jömför inte med vad du har i skor utan pröva dig fram..

Boots...
jasg tycker du ska prova vans BFB för det är "the Best Fucking Boot" :)
jag har sådana, de är nästan i smalaste laget för mig, men herregud vad sköna :D
och duger de till andreas wiig så duger de te mig :P

Boots...
Har provat mig igenom många, bl a merparten av Burtons sortiment, men för mina rätt smala fötter sitter Salomons boots klart bäst – för mig är hälgreppet i deras boots mycket bättre än med Burton på fossingarna. Gillar hårda boots, har avverkat ett par Malamute, och nu blir det ett par F Limited (en snyggare F 24). De är lätta också, speciellt i förhållande till hur mycket stryvhet man får för vikten, och har snabbsnöring.

Men, du måste prova vad som passar själv!

Boots...
svarteld sa:
Har provat mig igenom många, bl a merparten av Burtons sortiment, men för mina rätt smala fötter sitter Salomons boots klart bäst – för mig är hälgreppet i deras boots mycket bättre än med Burton på fossingarna. Gillar hårda boots, har avverkat ett par Malamute, och nu blir det ett par F Limited (en snyggare F 24). De är lätta också, speciellt i förhållande till hur mycket stryvhet man får för vikten, och har snabbsnöring.

Men, du måste prova vad som passar själv!
Vad kör du för bindning till Salomon? har nämligen hört att dom inte passar någe bra i Burton bindningarna, är tydligen för smala..

ha d!

Boots...
Förra året hade jag Malamute i Burtons P1, satt som en smäck i hälkappan. Ibland nästan för tajt om bindningen är full av lössnö, fast de dagarna är man ju glad ändå :-) Men Malamute är från Salomons Authentic-linje, som är större, så de nättare i Fusion-linjen kanske inte passar så bra. I år har jag F LTD (Fusion) i Salomon Relay XLT – den med mjuk hälkappa och wire-highback.

Mors!

Boots...
Har bara åkt i vardagsrummet med dem än :-) Men de är har soft mjukt flex åt alla håll utom hälkanten, där de är riktigt hårda och stumma. 140 g lättare än mina gamla Burton P1. Hade varit bra att kunna rotera highbacken mer dock – jag kör ca +22, -22, så behöver rotera ganska mycket. En lurig grej är att +22 grader på mina P1 motsvaras av ca +12 på Relay... ingen standard där.

Diskarna är dock dåliga – de ska passa både Burton och 4-hål, men glappar då med 4 skruvar. Fast jag har fixat det – använd de lite större Burton-brickorna för två skruvar, och Salomon-brickor för de andra två, så försvinner glappet.

Bästa grejen med dem verkar vara att dom är mjuka och sköna, och kanske med värsta freeride-bettet på hälkant. Så här mjuka typ:

Boots...
svarteld sa:
Har bara åkt i vardagsrummet med dem än :-) Men de är har soft mjukt flex åt alla håll utom hälkanten, där de är riktigt hårda och stumma. 140 g lättare än mina gamla Burton P1. Hade varit bra att kunna rotera highbacken mer dock – jag kör ca +22, -22, så behöver rotera ganska mycket. En lurig grej är att +22 grader på mina P1 motsvaras av ca +12 på Relay... ingen standard där.

Diskarna är dock dåliga – de ska passa både Burton och 4-hål, men glappar då med 4 skruvar. Fast jag har fixat det – använd de lite större Burton-brickorna för två skruvar, och Salomon-brickor för de andra två, så försvinner glappet.

Bästa grejen med dem verkar vara att dom är mjuka och sköna, och kanske med värsta freeride-bettet på hälkant. Så här mjuka typ:

Skön film ;-)

Så dom är mjuka alltså? vadå som Custom eller Freestyle?

Boots...
Haha, desperat beteende att jibba inomhus :-) Jag har Relay XLT, och de ska vara lite hårdare än Relay Pro, men skulle säga att mina har liknande flex som P1 (medium) eller Custom åt nosarna, kanske ännu mjukare åt tåkant, och myckt hårdare åt hälkant. Har växlat mellan mina P1 och Relay, så jag är rätt säker på det.

Boots...
svarteld sa:
Haha, desperat beteende att jibba inomhus :-) Jag har Relay XLT, och de ska vara lite hårdare än Relay Pro, men skulle säga att mina har liknande flex som P1 (medium) eller Custom åt nosarna, kanske ännu mjukare åt tåkant, och myckt hårdare åt hälkant. Har växlat mellan mina P1 och Relay, så jag är rätt säker på det.
Okej, ball! för mjuka för mig alltså...

tack för vettiga svar och lycka till med hemjibbandet,... ;-P

ps. körde på salomon bind för några år sen troor den hette typ S9 (den med Carbon bakkappa som man kunde slipa själv..) men efter att jag knäckt 4 bottenplattor tröttnade jag och gick tillbaka till gamla Custom... annars var jag grymt nöjd med den..

Boots...
Trist – well, vi får se om de här håller. Har sett att de gjort bottenplattan tjockare än någon annan bindning jag kollat – kanske är din förtjänst efter alla bindningar du knäckt som Salomon fått tillbaka :-)

Boots...
svarteld sa:
Trist – well, vi får se om de här håller. Har sett att de gjort bottenplattan tjockare än någon annan bindning jag kollat – kanske är din förtjänst efter alla bindningar du knäckt som Salomon fått tillbaka :-)
Haha ;-) ja kanske. det roliga var att tredje gången jag ringde så behövde jag bara presentera mig och killen som svarade sa: "-Nej men va faaan inte du igen, säg inte att du knäckt en till nu??!!" men det hade jag, fick en ny och knäckte den i en landning uppe i romme, riktigt läskigt.. och då ringde jag inte igen utan gick till oneoff och bytte den mot en custom istället... faktum är att av alla bind jag haft, cirka 8 olika är det bara tre som jag inte pajat på ngt sätt och det är två årsmodeller av Custom och mina nuvarande Cartel, ännu..

lycka till, dom kommer säkert hålla!!

Boots...
He :-) Du är säkert jättepoppis hos Salomon...

Har Romme hopp? Byggde ni eget? De gånger jag åkt där har de mest haft E4-pister.

Ska försöka ta med tjejen dit i mellandagarna och åka lååånga gröna backar...

Boots...
svarteld sa:
He :-) Du är säkert jättepoppis hos Salomon...

Har Romme hopp? Byggde ni eget? De gånger jag åkt där har de mest haft E4-pister.

Ska försöka ta med tjejen dit i mellandagarna och åka lååånga gröna backar...
Det här var några år sedan och då hade dom två helt okej big jumps.. men dom senaste åren tror jag det varit väldigt snålt med ngn park över huvudtaget.. Vad jag förstår tjänar dom ju otroliga pengar på dom här skolrese grejerna och då finns det väl inget intresse att satsa på en park men jag vet inte...

ska tjejen åka bråda eller? skoj!

min tjej är en jävel på skidor men förra året fick jag henne att åka bräda tre dagar och jag tror faktiskt att hon blev lite biten så jag ska försöka pusha henne lite till..
men det var mkt tålamod och en lugn och behaglig röst med många inslag av snälla ord som gällde i början ;-)

Boots...
Ska försöka få upp henne på en bräda – hon har åkt lite skidor, typ barnbacke++, men vi har snackat lite fallande löv etc, så jag ska försöka, med len röst då :-)

Det enda jag lyckats ha sönder är remmarna på P1orna: en gick av i en landning, och kanske två till har snäppt av när jag spänt dem. Har säkert trampat på dem innan dock. Två-tre spännen har också pajat, men Burton fixar det alltid gratis, direkt, oavsett vilket land man är i, utan kvitto – bra!

Har en annan tjejkompis som åker lite bättre – hon ställde upp i en Skicross-tävling förra säsongen, med hyrskidor och vanliga lösa byxor/jacka, och kom tvåa-trea tror jag, bland folk i slimmade speeddräkter etc. Hon fick en direkt inbjudan i Skicross-landslaget :-)

Tillbaka
Topp