Bör kvinnor ha samma lön och andra privilegier resp skyldigheter som män?

la_grave

Aktiv medlem
Anledningen till att jag frågar är att en av Sveriges större skidrelaterade "institutioner" driver en linje som innebär att de inte borde ha det.

Medan ni funderar på den saken kan ni läsa den senaste SCB-kartläggningen i frågan om löneskillnader

(Ja, den är 20 år gammal.)

Läs särskilt sid 36-37 (se sidornas numrering, inte PDF:n).

Här uttalar sig Jack Nicholson i frågan (19 sekunder):

Över 200 läsare och ingen som svarat ja på frågan i ämnesraden. Jag måste medge att jag är lite förvånad. Men det kanske beror på att folk faktiskt gått till källorna, i det här fallet SCB och tänkt själva. Vilket iofs skulle vara extremt oväntat.

Får inte upp någon PDF, bara ett försättsblad till en rapport.
Lite svårt att vara delaktig i diskussionen utan att kunna ta del av diskussionsunderlaget.
Vilken institution åsyftas och var är källan till detta?

Får inte upp någon PDF, bara ett försättsblad till en rapport.
Lite svårt att vara delaktig i diskussionen utan att kunna ta del av diskussionsunderlaget.
Vilken institution åsyftas och var är källan till detta?
Dubbelkollade länken och den fungerar bra. Kanske laddar lite långsamt pga Wayback Machine.

Det handlar om Alpingaraget.

Får inte heller upp annat än första sidan sen dyker denna upp.

Bilagor

• IMG_2209.png
    IMG_2209.png
    104.4 KB · Besök: 79
Konstigt att ni inte kommer in på länken, fungerar bra för mig. Rätt intressant rapport från scb, här är en av de sidor lagrave hänvisar till.

I övrigt har jag inget emot att alpingaraget kör ett special event, tjejkväll, utanför ordinarie öppentider för i det här fallet kvinnor.

1707904578587.png
1707904578587.png

Samma lön givetvis men tycker ditt påstående är felformulerat. Män borde ha samma skyldigheter som kvinnor. Vi kommer undan med så sjukt mycket mer.

Skoj att de kör en tjejkväll på AG!

Ok, I'll bite.

Banken ska ge fan i var dina pengar kommer från, men du lägger dig var AG får sina från?
Det var inte det jag skrev. AG får naturligtvis spendera sina resurser på vad de vill, men om de måste göra särskilda evenemang för vuxna kvinnor så säger det vad de har för syn på vuxna kvinnor. Och om vuxna kvinnor accepterar detta så säger det hur vuxna kvinnor ser på sig själva. Och båda utsagorna leder till att man inte samtidigt kan förvänta sig tex samma lön och kunna gå på den sortens evenemang.

Samma lön givetvis men tycker ditt påstående är felformulerat. Män borde ha samma skyldigheter som kvinnor. Vi kommer undan med så sjukt mycket mer.

Skoj att de kör en tjejkväll på AG!
Vilka skyldigheter skiljer sig?

AG, och kvinnorna som går på dessa evenemang, motiverar sig båda med att (typ) kvinnor inte vågar köpa skidor i sällskap med män (och tusen andra saker där det arrangeras grejor där bara kvinnor är välkomna). Varför skulle en grupp människor som inte vågar köpa skidor/diskutera Python-programmering/diskutera investeringar/segla radiostyrd segelbåt/diskutera entreprenörskap/spela golf/osv med män närvarande förväntas prestera likvärdigt på en arbetsplats?

Varför behöver män aldrig den här stöttningen utan förväntas klara sig själva? Det finns säkert gott om blyga män som skulle behöva lite stöd för att få tummen ur.

(AG hade faktiskt en killkväll för fyra år sedan, men mig veterligen har de slutat med det).

Det var inte det jag skrev. AG får naturligtvis spendera sina resurser på vad de vill, men om de måste göra särskilda evenemang för vuxna kvinnor så säger det vad de har för syn på vuxna kvinnor. Och om vuxna kvinnor accepterar detta så säger det hur vuxna kvinnor ser på sig själva. Och båda utsagorna leder till att man inte samtidigt kan förvänta sig tex samma lön och kunna gå på den sortens evenemang.
I och med att du accepterade att AG hade killkväll förväntar jag mig då att du omedelbart sänker ditt egna arvode med 4.7% också.

Känns oavsett rimligt att tjejer får så många såna evenemang de bara kan gå på när de ändå har lägre lön. Inte som att det går att förvänta något annat innan lönegapet försvinner.

Jag tycker det är trevligt om Alipngaraget ordnar kvinnokvällar. Och jag ser ett behov. Nu vet jag inte riktigt vad de gör på dessa events men kan tänka att det mer lyfts fram skidmodeller anpassade för kvinnor och dyl. Positiv diskriminering kallas detta. Ag vill väl ordna trevliga evenemang för sina kunder, å om nu evenemanget fortsätter tyder det ju på att det finns ett behov.Sen förstår jag inte vad detta har för koppling till ens lön.

Får tyvärr inte fram den länkade rapporten på den sega linan här i otillgängliga Svartlien men finns det siffror på löneskillnader i olika åldersgrupper?
Jag menar att det är förväntat att män tjänar mer än kvinnor då samhället historiskt varit mansdominerat vilket innebär att äldre män har ett ointagligt försprång gentemot de äldre kvinnorna. Detta medför såklart att män på gruppnivå kommer tjäna mer än kvinnor om man räknar med hela åldersspannet. Men hur ser det ut bland yngre? Finns det något åldersspann där det redan idag är jämställt? Kanske finns t.o.m. någon åldersgrupp där kvinnor tjänar mer än män? Finns dessa siffror i rapporten?

Får tyvärr inte fram den länkade rapporten på den sega linan här i otillgängliga Svartlien men finns det siffror på löneskillnader i olika åldersgrupper?
Jag menar att det är förväntat att män tjänar mer än kvinnor då samhället historiskt varit mansdominerat vilket innebär att äldre män har ett ointagligt försprång gentemot de äldre kvinnorna. Detta medför såklart att män på gruppnivå kommer tjäna mer än kvinnor om man räknar med hela åldersspannet. Men hur ser det ut bland yngre? Finns det något åldersspann där det redan idag är jämställt? Kanske finns t.o.m. någon åldersgrupp där kvinnor tjänar mer än män? Finns dessa siffror i rapporten?

År 2022 uppgick kvinnors löner i genomsnitt till 90,1 procent av männens. Det betyder att det ojusterade lönegapet var 9,9 procent. Tar man hänsyn till skillnader i ålder, utbildning, yrke, sektor och arbetstid minskar dock lönegapet till 4,7. Det ojusterade lönegapet var oförändrat från föregående år men det standardvägda ökade sedan 2021.

Det kan inte vara så att det är männen (på strukturell nivå) som är problemet:)?

Skyldigheter i vad de får göra/förväntas av dem. Jag anser att vi måste skilja på det formella och hur det fungerar i praktiken.

Tjejer behöver exempelvis vara bättre formellt för att bedömas likvärdigt. Det är skillnad i skyldigheter.

Nedan följer en kort utdrag från en studie

"I en amerikansk studie sökte de två fiktiva karaktärerna Jennifer och John båda tjänsten som laboratoriechef. Deras ansökningar såg, förutom namnen, exakt likadana ut. Ändå bedömde 127 sakkunniga professorer att John var mer kompetent och förtjänade såväl högre lön som mer mentorskap än Jennifer, berättar Nanna Gillberg."

Om alla vi män bara backade tillbaka ett steg, tog til oss lite ödmjukhet och empati så skulle det nog bli en stor förbättring.

Vilka skyldigheter skiljer sig?

AG, och kvinnorna som går på dessa evenemang, motiverar sig båda med att (typ) kvinnor inte vågar köpa skidor i sällskap med män (och tusen andra saker där det arrangeras grejor där bara kvinnor är välkomna). Varför skulle en grupp människor som inte vågar köpa skidor/diskutera Python-programmering/diskutera investeringar/segla radiostyrd segelbåt/diskutera entreprenörskap/spela golf/osv med män närvarande förväntas prestera likvärdigt på en arbetsplats?

Varför behöver män aldrig den här stöttningen utan förväntas klara sig själva? Det finns säkert gott om blyga män som skulle behöva lite stöd för att få tummen ur.

(AG hade faktiskt en killkväll för fyra år sedan, men mig veterligen har de slutat med det).

Fyll förståelse för att kvinnor inte alltid orkar med män.
Jag har aldrig varit med om att en kvinna ska förklara för mig trots att jag inte frågat. Många är gångerna där en man känt att jag behövt hjälp. Allt från att jag kanske haft för tunga skidor vid topptur till att jag inte borde cykla i bomullströja. Verkar som män har ett behov av att visa sig duktigt och kunniga, framför allt gentemot kvinnor.
Fråga någon kvinnlig kompis/syster/fru/granne … så har dom säkert varit med om tillfällen då vi män tydligen behövt hjälpa en stackars okunnig kvinna…

Dejavuu! Jag tror det var bara ett par år sedan, också här i Freeride. Några freeriding hjältar försökte (vet inte om de lyckades eller inte) arrangera ett freeride camp i Stryn, bara för unga kvinnor, och åldersgränsen var strikt: 18-25 år! Minns inte längre, om där var också, att kvinnorna måsta vara singla.

Ja, vi några elaka avundsjuka gamla gubbar började litet ifrågasätta hjältarnas syfte. Men, vi är ju olika. Jag hittade just, att det har gjorts en sådan här undersökning någonstans i USA. Universitetets namn nämndes inte, kanske inte MIT eller Harvard.

Bilagor

• Kuva.jpeg
    Kuva.jpeg
    71.2 KB · Besök: 76
Senast ändrad:
Strålande initiativ av AG! Tänker att det är ett rent kommersiellt drivet projekt för att öppna en större marknad, killar köper ju mer prylar än tjejer så där har de identifierat en lågt exploaterad marknadsandel. Killar kan gå alla andra kvällar i veckan. Känns det jobbigt för dig så kan du alltid starta en egen butik!

Det kan inte vara så att det är männen (på strukturell nivå) som är problemet:)?

Skyldigheter i vad de får göra/förväntas av dem. Jag anser att vi måste skilja på det formella och hur det fungerar i praktiken.

Tjejer behöver exempelvis vara bättre formellt för att bedömas likvärdigt. Det är skillnad i skyldigheter.

Nedan följer en kort utdrag från en studie

"I en amerikansk studie sökte de två fiktiva karaktärerna Jennifer och John båda tjänsten som laboratoriechef. Deras ansökningar såg, förutom namnen, exakt likadana ut. Ändå bedömde 127 sakkunniga professorer att John var mer kompetent och förtjänade såväl högre lön som mer mentorskap än Jennifer, berättar Nanna Gillberg."

Om alla vi män bara backade tillbaka ett steg, tog til oss lite ödmjukhet och empati så skulle det nog bli en stor förbättring.
Typiskt att en cis-gubbe som du ska komma in och mansplaina och berätta för alla hur dom ska bete sig. Så sjukt trött på sånt, låt andra höras istället. Visa lite respekt!!!

Typiskt binärt heteronormativt att dela upp människor i män och icke-män... sjukt oupplyst
Du har skrivit tre rader text. I dem kan jag läsa "cis-gubbe", "mansplaina", "lite respekt" (med tre !) och "heteronormativt". Hmm, du är ännu i gymnasiet (jag är en gymnasielärare) och du har en bra lärare i modersmålet? Vi studerar också de här saker i femte kursen.

Typiskt binärt heteronormativt att dela upp människor i män och icke-män... sjukt oupply
Du har skrivit tre rader text. I dem kan jag läsa "cis-gubbe", "mansplaina", "lite respekt" (med tre !) och "heteronormativt". Hmm, du är ännu i gymnasiet (jag är en gymnasielärare) och du har en bra lärare i modersmålet? Vi studerar också de här saker i femte kursen.
Man "är" inte i gymnasiet, möjligen går man i det. Du är "gymnasielärare", inte "en gymnasielärare". Dessutom är din kommatering undermålig.

Typiskt binärt heteronormativt att dela upp människor i män och icke-män... sjukt oupply

Man "är" inte i gymnasiet, möjligen går man i det. Du är "gymnasielärare", inte "en gymnasielärare". Dessutom är din kommatering undermålig.
Ursäkta mig min dålig svenska. jag är finskspråkig, bor i Finland.

År 2022 uppgick kvinnors löner i genomsnitt till 90,1 procent av männens. Det betyder att det ojusterade lönegapet var 9,9 procent. Tar man hänsyn till skillnader i ålder, utbildning, yrke, sektor och arbetstid minskar dock lönegapet till 4,7. Det ojusterade lönegapet var oförändrat från föregående år men det standardvägda ökade sedan 2021.
Tack. 👍
Ska kolla igenom länken, men det blev apres-ski ikväll och det vankas topptur imorgon så det kan ta ett tag.

I och med att du accepterade att AG hade killkväll förväntar jag mig då att du omedelbart sänker ditt egna arvode med 4.7% också.

Ser inte kopplingen mellan dessa punkter? Jag slutade för övrigt arbeta 2015 så jag har ingen lön alls.

Känns oavsett rimligt att tjejer får så många såna evenemang de bara kan gå på när de ändå har lägre lön. Inte som att det går att förvänta något annat innan lönegapet försvinner.

De har inte irrationellt lägre lön. Det finns skäl att tro att kvinnors löner är högre än deras produktivitet motiverar.

Tillbaka
Topp