Borgafjäll med ungar

snookered80

Medlem
Borgafjäll med ungar
Ska upp och åka bräda v7 och är intresserad av att prova Borgafjäll. Grejen är att 2 barn ska med, som har ganska begränsad skidvana. 9 och 12 år, kidsen åker skidor. Den yngsta gör parallellsvängar om man tjatar... Dom älskar förvisso att in och härja i skogen och bredvid pisten, men har aldrig varit exponerade för några större mängder lössnö. Ni som har koll på Borgafjäll, vad tror ni? Hur är piståkningen och finns det gott om enklare pistnära åkning? Kommer ungarna kunna ha skoj i systemet eller kommer jag få ägna hela resan åt att gräva fram dom ur snödrivor? Andra tips angående Borgafjäll?

Alternativet är väl Hemavan men vore skoj att prova nåt annorlunda.

Borgafjäll med ungar
Nu var det nog 10 - 12 år sedan jag var i Borga men.. Anläggningen var ivf då minst sagt barnvänlig och det pistas. Det finns även tillgång till enklare pistnära åkning, kanske med lite skating tillbaka.

Borgafjäll med ungar
Hemavan bräcker Borga på alla punkter. Fördelen med Borga är väl att det är rätt litet så att de flesta som åker dit brassar skoter och få som väljer skidåkning. Så köerna är inte så långa. Pisterna är ok men det hade inte skadat med fler branta partier.

Svårt att säga hur bra det passar ungarna. Eftersom det inte är så mycket folk så blir det inte jättemycket småspårni skogen med ”barngupp”. Inte vad jag kan minnas i alla fall.

För vuxen skogsåkning är det nog däremot rätt bra. Det har ju snöat rätt rejält så det går nog att hitta hyfsad offpist (om ungarna låter dig sticka iväg). Såvida du inte prickar ett dump så kommer ju offpisten garanterat vara uppåkt i Hemavan. Men i Borga kan du nog hitta dagar efteråt.

Tillbaka
Topp