Börja plugga - var och til VADDÅ?

skidnarkoman

Ny medlem
jahapp... nu är det så finanskrisen och en knäskada har fått mej att tänka till. kanske är dags att flytta hem til sverige, fixa det jag saknar för grundläggande behörighet och börja plugga vidare iaf.
men till vad och var? jag vill ju både ha snö och skatelokal på min framtida studieort... så jag har nått vettigt att göra på fritiden när det inte är tentaperioder. :)
behöver lite tips - framförallt på utbildningar som ger jobb - vill ju inte gå 3-5 år i skola, få runt en halv miljon i skuld til CSN och sen inte få jobb som det jag är utbildad till.

visserligen kan det låta som en drömtillvaro för många med ca 170-200 skiddagar om året - men det blir lite slitsamt i längden...både fysiskt och psykiskt. sen vill jag inte bo och ha prylförrådet hos föräldrarna längre pga mina saker har en tendens att spårlöst försvinna därifrån när jag inte är i sverige som t ex mitt tv-spel har gjort.

Senast ändrad:
Gillar du marknadsföring rekomenderar jag IHM Business School som finns i Sthlm, gbg och Malmö. Det är en två årig utbildning som inte kräver grundläggande behörighet. Intagningsprov samt intervju. Läste först civilekonom på universitet sen nu på IHM som jag är klar med till sommaren. Rekomenderar den startkt. Lagom med två år och den har ett riktigt bra rykte ute på arbetsmarknaden! go for it!

Skippa att läs allt sàdant som kan tolkas som flum. Gränsen för flum gàr strax efter marknadsföring eller management i denna tolkning.

Fràga dig själv var du vill fà utav din karriär. Vill du bli rik ska du kanske inte satsa pà nàgot som har med staten att göra, typ lärare, sjuksköterska, socialarbetare och liknande. Lärare har dock mycket semester men en ganska flack lönekurva.

Säkert kort tror jag är controlling. Menmen säkert kort betyder inte att det verkar kul pà nàgot sätt. Bra lön, möjligheter att jobba nästan var som helst och stor efterfràgan pà dina tjänster. Tveksam till att det skulle ändras inom 5 àr.

Tänk efter vad du själv vill och tänk in dig i situationen. Trivs man sà gör man ett bättre jobb oavsett om det är lärare eller VD.

Som ingenjör lär du få jobb, eller med någon liknande utbildning. Risken med marketing osv i nuläget är ju att det blir svårt att hitta något när du blir färdig..

har tre jobberbjudanden nu efter att ha läst på IHM BUsiness school. klar till sommaren. dvs skolan har ett bra rykte och ligger du bara på så är det inga problem trots oron i samhället!

savalanche sa:
Gillar du marknadsföring rekomenderar jag IHM Business School som finns i Sthlm, gbg och Malmö. Det är en två årig utbildning som inte kräver grundläggande behörighet. Intagningsprov samt intervju. Läste först civilekonom på universitet sen nu på IHM som jag är klar med till sommaren. Rekomenderar den startkt. Lagom med två år och den har ett riktigt bra rykte ute på arbetsmarknaden! go for it!
tveksamt...det lät mycket osäkert med tanke på framtidutsikter och väldigt konjuktur känsligt också. sen malmö, sthlm :(, gbg - visst gott om party, bra skatehallar men storstäder är dyra studentstäder och svårt att få rimlig studentbostad. :/

som sagt vad du än läser lr boende lr vad du nu vill här i livet så går allt bara du liiger i och vill tillräckligt mycket!

skidnarkoman sa:
savalanche sa:
tveksamt...det lät mycket osäkert med tanke på framtidutsikter och väldigt konjuktur känsligt också. sen malmö, sthlm :(, gbg - visst gott om party, bra skatehallar men storstäder är dyra studentstäder och svårt att få rimlig studentbostad. :/
Vet inte om jag hàller med att marknadsföring är speciellt konjunkturkänsligt. Sälj/marknadsföring blir viktigare i làgkonjunktur dà deras jobb är att hitta de potentiella köparna. Misslyckas ett företag med det sà har ingen annan i företaget jobb heller.

jag rekomenderar för dig som för mig och alla skidnarkomaner därute att plugga i Östersund, nära till åre (skidåkning samt skate), ledad sportklättring och mycket sköna människor och gamla säsongare! själv bytte jag alperna mot östersund och ångara mig inte än, det är även lätt att komma in på valbara kurser samt program och hyran är billig på stud. bostäder! kolla upp det!
Frida

Frida-F sa:
jag rekomenderar för dig som för mig och alla skidnarkomaner därute att plugga i Östersund, nära till åre (skidåkning samt skate), ledad sportklättring och mycket sköna människor och gamla säsongare! själv bytte jag alperna mot östersund och ångara mig inte än, det är även lätt att komma in på valbara kurser samt program och hyran är billig på stud. bostäder! kolla upp det!
Frida
kanske det... lär ju vara billigare att plugga där än trondheim som ligger nästan lika långt från åre som östersund. men finns det ingen skatehall i östersund?

Läs till Eventproducent i Åre! En 1-årig KY-utbildning med start till hösten där man läser Marknadsföring, projektledning, företagsekonomi och turism och eventproudktion. Jag är inne på min andra termin och det har hitills varit det grymmaste året hitills!

Vi jobbar av liftkortet åt skistar genom att volontära lite på tävlingar och sånt sen gör man grymt mycket kul på skoltid. En tredjedel av utbildningen gör man praktik och jag har hjälpt till med freerides luciasession, winter jam, jobbar nu med world cup finalen och annat skoj.

En relativt grund utbildning men som kan leda till jobb om man tar tag i sin praktiktid och knyter mycket kontakter! Värt att kika på. www.campusare.se

/Anna

Jag håller med Loveus ... varför inte kombinera ditt skidintresse med en utbildning: http://www.skidlararlinjen.se/

En nyhet till nästa års utbildning som startar i slutet på augusti 2009 är att vi kommer att lägga till utbildningsmoment som syftar till att våra studenter skolas in att jobba i skidbutik, skiduthyrning och skidverkstad också. Det blir mer information om skidutrustning och mer praktik i sportbutiker i Åre utöver den praktik man redan har i skidskolan. Det här ökar möjligheterna till mer varierat jobb och bättre förutsättningar att hitta jobb även under sommar och höst.

Jag kan varmt rekommendera skidlärarlinjen. Jag går den nu, slutar om en vecka. Utan tvekan det roligaste året i mitt 20 åriga liv, och tror det kommer hålla sig länge. Mycket skidåkning på egen nivå, 7 veckors praktik i skidskola. Sköna människor med samma intresse! Har du frågor så hör av dig!
/
Jonte

Flygledare är ju bara 2år eller 2.5 och du får en ingångslön på 30-40 papp det dubbla utomlands vekar ju rätt slappt också eftersom dom har tid att porr surfa 75% av arbetstiden

Annars är ju en civilingenjör i en klassisk inriktning aldrig fel på typ KTH, Lund, Uppsala eller Chalmers

deza sa:
Flygledare är ju bara 2år eller 2.5 och du får en ingångslön på 30-40 papp det dubbla utomlands vekar ju rätt slappt också eftersom dom har tid att porr surfa 75% av arbetstiden

Annars är ju en civilingenjör i en klassisk inriktning aldrig fel på typ KTH, Lund, Uppsala eller Chalmers
Eh, nu tror jag väl inte riktigt det är flygledarna på LFV som slösurfar... Eller det kanske är därför dom är så sega på att svara ibland? haha. Däremot tror jag att just flygledare är ett roligt jobb! Tyvärr är det väl inte helt enkelt att bli (en hel del stresstest osv) och jobben är inte jättemånga heller. Finns ju flera olika typer av flygledare, finns tex en nystartad utbildning i Arvidsjaur för AFIS tjänst, dock ger det inte vidare bra betalt, bättre att bli atc. Sen att ingångslönen ligger på 30-40k stämmer väl inget vidare heller. Men, blir du duktig och jobbar på en större flygplats och framförallt har erfarenhet är de inte en omöjlig lön. Vet att dom som jobbar nere på Eurocontrol har helt klart trevliga löner.

Helikopterpilot som någon annan skrev är väl ungefär det dummaste jobb du kan sattsa på om du vill ha goda möjligheter till jobb efter utbildning :P Men har du en jävla hög med stålar och vill göra nåt skoj så är det garanterat svinkul! Men som sagt är det ännu svårare för helikopterpiloter att få jobb än det redan är för oss vanliga piloter.

Tror också mer på någon mer "säker" utbildning i form av exempelvis civilingenjör. Just nu har väl dom också det lite körigt men när du väl är färdigutbildad har det förhoppningsvis vänt!

Senast ändrad:
Välj något som är kul men ansträngande. Konjukturer svänger hit och dit och drabbar olika yrken av olika anledningar varje gång. Tänk på vad du kan tänka dig att göra när du inte kan åka lagg längre. Den dagen kommer förr eller senare.

om du, som du skriver, inte pallar 3-5 år så kolla om du hittar nån rolig KY-utbildning som passar dig! de brukar ju ligga på 2 år de flesta. hittar du något som verkligen intresserar dig och som du kan tänka dig att jobba med, så är det ju guld! 95% av alla får jobb efteråt eller vad det är... läs mer på ky-guiden.se

Går civ-ing inom elektroniksystem, ganska rolig utbildning, dock blir all matte och fysik ganska segt, men övriga ämnen helt ok.

Senast ändrad:
Skulle nog säga att man har mycket större chans att få arbete som högskole- eller civilingenjör efter man tagit en examen jämfört med t.ex. en KY-utbildning, dessutom kommer man också tjäna bättre och har bättre möjligheter att jobba utomlands som till exempel i Schweiz eller Norge.

Tror Luleå är den bästa orten att plugga på om man vill kombinera det med skidåkning och samtidigt få en bra utbildning med goda jobbmöjligheter i jämförelse med exempelvis Östersund.

xzimmit sa:
Skulle nog säga att man har mycket större chans att få arbete som högskole- eller civilingenjör efter man tagit en examen jämfört med t.ex. en KY-utbildning, dessutom kommer man också tjäna bättre och har bättre möjligheter att jobba utomlands som till exempel i Schweiz eller Norge.

Tror Luleå är den bästa orten att plugga på om man vill kombinera det med skidåkning och samtidigt få en bra utbildning med goda jobbmöjligheter i jämförelse med exempelvis Östersund.
Varför skulle du säga att man har MYCKET större chans att få jobb som högskole- eller civilingenjör efter examen jämfört med en KY-utbildning som i princip GARANTERAR jobb efter. Bland annat eftersom 1/3 är arbetsplatsförlagd, jämfört med många, mycket mer teoretiska ubildningar.. Sen att du säkerligen kommer att ha bättre lön efter att ha pluggat 3-5år, istället för 2 år säger ju sig självt.. Men som trådskaparen skrev var han ju inte sugen på 3-5år och jag förstår honom verkligen!

Senast ändrad:
skidnarkoman sa:
jahapp... nu är det så finanskrisen och en knäskada har fått mej att tänka till. kanske är dags att flytta hem til sverige, fixa det jag saknar för grundläggande behörighet och börja plugga vidare iaf.
men till vad och var? jag vill ju både ha snö och skatelokal på min framtida studieort... så jag har nått vettigt att göra på fritiden när det inte är tentaperioder. :)
behöver lite tips - framförallt på utbildningar som ger jobb - vill ju inte gå 3-5 år i skola, få runt en halv miljon i skuld til CSN och sen inte få jobb som det jag är utbildad till.

visserligen kan det låta som en drömtillvaro för många med ca 170-200 skiddagar om året - men det blir lite slitsamt i längden...både fysiskt och psykiskt. sen vill jag inte bo och ha prylförrådet hos föräldrarna längre pga mina saker har en tendens att spårlöst försvinna därifrån när jag inte är i sverige som t ex mitt tv-spel har gjort.
Det finns en sjuksköterskeskola i Narvik, borde ju funka ganska bra med snön där...Som syrra har du garanterat jobb när du är klar och lönen kan faktiskt vara ganska bra om man är beredd röra på sig. Dessutom med en examen från norden är det förhållandevis lätt bli legitmerad i andra länder om man nu vill ut och röra på sig. Maila för mer detaljer.

Jag har pluggat grafisk design och grafisk kommunikation i två år nu. Och jag tycker de är galet kul. Jag har alltid tyckt det har vart kul med grafiska biten och jag kan säga att jag tycker själv att jag är ganska bra på de. Jag vet inte hur du är, men man måste ju ha en estetisk sida. Inget man lär sig direkt. Men om du känner att du har de. Testa! Lovar att du inte kommer ångra dig om du väl börjar. Jag jobbade åt ett företag i höstas. Och varje gång jag satt och grejade med något inom de grafiska hållet tog de 980kr / timmen exkl moms.

Nu håller jag på att starta ett eget litet företag som jag tänker sköta via internet och kommer ha en avgift på 29 kr i månaden för webbhotellet. Och så kommer jag ligga på nästan halva priset om man jämför med de flesta företagen. Så pengar drar man ju alltid in om man för jobben vill säga.

Men jag rekommenderar dig start grafisk kommunikation / grafisk design.
Lycka till med allt!

Senast ändrad:
Robert89 sa:
deza sa:

Eh, nu tror jag väl inte riktigt det är flygledarna på LFV som slösurfar... Eller det kanske är därför dom är så sega på att svara ibland? haha. Däremot tror jag att just flygledare är ett roligt jobb! Tyvärr är det väl inte helt enkelt att bli (en hel del stresstest osv) och jobben är inte jättemånga heller. Finns ju flera olika typer av flygledare, finns tex en nystartad utbildning i Arvidsjaur för AFIS tjänst, dock ger det inte vidare bra betalt, bättre att bli atc. Sen att ingångslönen ligger på 30-40k stämmer väl inget vidare heller. Men, blir du duktig och jobbar på en större flygplats och framförallt har erfarenhet är de inte en omöjlig lön. Vet att dom som jobbar nere på Eurocontrol har helt klart trevliga löner.

Helikopterpilot som någon annan skrev är väl ungefär det dummaste jobb du kan sattsa på om du vill ha goda möjligheter till jobb efter utbildning :P Men har du en jävla hög med stålar och vill göra nåt skoj så är det garanterat svinkul! Men som sagt är det ännu svårare för helikopterpiloter att få jobb än det redan är för oss vanliga piloter.

Tror också mer på någon mer "säker" utbildning i form av exempelvis civilingenjör. Just nu har väl dom också det lite körigt men när du väl är färdigutbildad har det förhoppningsvis vänt!
He, he en "flygarjävel". Nä flygbranschen som pilot är väl ett jävla lotteri rent ut sagt. Fördelen med helikopter är väl att man kan jobba med heliski...fast fråga mig inte hur du löser "åkning på arbetstid" där. Lite bättre som flygledare då men garanterat mer stress och ansvar med lägre lön än att flyga trafikflyg. Fast såg de behövde en AFIS-ledare på Svalbard nu, 2-årskontrakt, i snitt 500 rörelser per år....ordet uttråkad fick just ytterligare en dimension....

Svetsning, och lägg till massa specialutbildningar på det så du klarar allt inom yrket.
Ta ett dykarcertifikat, gå en undervattenssvetsvetsutbildning. Åk till Norge, sök jobb som svetsare lite här och där samtidigt som du lägger ut krokar till alla oljeplattformer och andra riggar. Sen får du jobb på en sån, tar ytterligare några certifikat och sen ner i det blå med torsken. Bra med pengar och sköna arbetstider, i alla fall ledigheten! Väl hemma kan du börja skissa upp en plan på potentiella vrak att plundra, gärna med lite historia så du får något för sakerna du kränger på ebay.

Har du testat poker?

felix sa:
Svetsning, och lägg till massa specialutbildningar på det så du klarar allt inom yrket.
Ta ett dykarcertifikat, gå en undervattenssvetsvetsutbildning. Åk till Norge, sök jobb som svetsare lite här och där samtidigt som du lägger ut krokar till alla oljeplattformer och andra riggar. Sen får du jobb på en sån, tar ytterligare några certifikat och sen ner i det blå med torsken. Bra med pengar och sköna arbetstider, i alla fall ledigheten! Väl hemma kan du börja skissa upp en plan på potentiella vrak att plundra, gärna med lite historia så du får något för sakerna du kränger på ebay.

Har du testat poker?
Problemet är att du inte knegar på det sättet i så många år.

Vill man tjäna bra, kika på ingenjörs eller ekonomutbildningar. Att det skulle vara tråkigt att plugga sådant kan jag såga direkt. Visst, förta året brukar vara pisskurser, men sen får man bestämma mer eller mindre själv vad man vill inrikta sig på. Sen har man ganska kul utanför skolan...
Rekommenderar Luleå starkt. Sätt dig på tåget så är du i gränsen på 5h! Eller bara haka på någon av alla bussresor som arrangeras här kors och tvärs till olika skidorter. Man brukar kunna skrapa ihop en 30 skiddagar / säsong som student här.

Senast ändrad:
jag hade också funderingar på var jag skulle plugga nu efter sommaren. Men efter en del överväganed och runt kikande så blev det Luleå, det verkar vara en bra plats om man är teknikintresserad och sugen på att åka skidor. Civilingenjör datateknik, det är vad jag ska gå där.

Lycka till med valet.

Xavier sa:
Robert89 sa:
deza sa:

He, he en "flygarjävel". Nä flygbranschen som pilot är väl ett jävla lotteri rent ut sagt. Fördelen med helikopter är väl att man kan jobba med heliski...fast fråga mig inte hur du löser "åkning på arbetstid" där. Lite bättre som flygledare då men garanterat mer stress och ansvar med lägre lön än att flyga trafikflyg. Fast såg de behövde en AFIS-ledare på Svalbard nu, 2-årskontrakt, i snitt 500 rörelser per år....ordet uttråkad fick just ytterligare en dimension....
Oj där borde man ju kunna porrsurfa 90 % av tiden! Hur var cashen då?

Bli fotograf! Vet inte om man tjänar mycket på det, men då kan du på vintern jobba med att fota skidåkare, sen på sommaren fota skejtare, sen finns det säkert massa utbildningar överallt;)

Civilekonom verkar det vara en grym överetablering på så det tror jag inte är något att satsa på. En civilingenjörsutbildning är inte så konjukturkänsligt och alltid gångbart. Civ. ing. tänker jag antagligen läsa till.

Tillbaka
Topp