Börja tävla i alpint?

Hxnna

Ny medlem
Börja tävla i alpint?
Hallå hallå!

när är det "föresent" att börja träna och tävla i alpint? börjar närma mig 17 år nu, känns som det börjar bli lite sent? Har åkt skider hela livet, men nu börjar jag få ett sug efter att börja träna det, någon som vet? har några erfarenheter? Jag tänker lite som motsvarigheten till fotbollens korplag? typ..

Hare gott!

Börja tävla i alpint?
Vid 17 är det helt klart aningens sent, speciellt tjejerna brukar slå igenom redan runt 18-20årsåldern. Men det går helt klart att köra lite nationella tävlingar, du bör dock veta att det är en mycket dyr sport att hålla på med.

Jag började väldigt sent, och det var vid 14-15. Utan att gå på ett skidgymnasium är det ganska svårt.

Börja tävla i alpint?
om du bara är ute efter likhet med korplag fast i alpint så är det bara att köra på tycker jag, och eftersom du åkt skidor hela livet så har du ju en ganska bra grund att bygga vidare på, själv började jag tävla när jag var 4 åt gammal^^ men är uppväxt på skidor sen jag var ca 1år,

men som Utter säger är det en dyr idrott...

men jag säger go fore it:)

Börja tävla i alpint?
Klart man kan, det är aldrig för sent (nästan) du kan ju slå igenom vid 30...
Du kanske har talang eller är allmänt duktig, satsa på super G, det som krävs är tyngd och mod.

Börja tävla i alpint?
Gör det du vill och lyssna inte på någon annan ?

ps. det gäller inte lagbrott etc. ds

Senast ändrad:
Börja tävla i alpint?
Ryan_Carlton sa:
Du kanske har talang eller är allmänt duktig, satsa på super G, det som krävs är tyngd och mod.
Bump!

Jag är något äldre än trådskaparen, grubblar dock på samma fråga. Finns det något som liknar fotbollens korpserie inom utförsåkning? Super G låter onekligen intressant, tyngden kan jag skaffa och har lite svårt att få rullning på adrenalinet i vanliga pisten.

Ni som tävlar/har tävlat berätta gärna mer om konkurrensen inom det alpina. Är det väldigt många deltagare på tävlingar i Sveriges "lägre divisioner" (vet inte om jag uttrycker mig rätt när jag skriver divisoner)?

//
Rikard

Börja tävla i alpint?
En del klubbar har veteranåkning och det är nog dit du får leta dig. De flesta som fortfarande håller på att tävla alpint vid 17 års ålder går på skidgymnasium.

Men det finns en del gubbar som kör, med dem kan du säkert hooka. Det är bara att kolla upp närmaste slalomklubb och fråga.

Men tänk på att det är snordyrt att hålla på, du behöver minst två par skidor och det tar lång tid att bygga upp teknik, det är ganska annorlunda mot att bara slicka pist. Vill du bli en duktig åkare tror jag du lär dig mer i parken och i offpisten, men det är klart, blir du tränad av någon som är engagerad kommer det att hjälpa din skidteknik enormt. Men elitdrömmar är nog bara att lägga på hyllan.

Har själv tränat och tävlat, mest för att det var skoj (med andra ord - jag var rätt kass).

Börja tävla i alpint?
havoc sa:
Ryan_Carlton sa:
Bump!

Jag är något äldre än trådskaparen, grubblar dock på samma fråga. Finns det något som liknar fotbollens korpserie inom utförsåkning? Super G låter onekligen intressant, tyngden kan jag skaffa och har lite svårt att få rullning på adrenalinet i vanliga pisten.

Ni som tävlar/har tävlat berätta gärna mer om konkurrensen inom det alpina. Är det väldigt många deltagare på tävlingar i Sveriges "lägre divisioner" (vet inte om jag uttrycker mig rätt när jag skriver divisoner)?

//
Rikard
om inte pisten räcker till, börja köra utanför...?

Börja tävla i alpint?
Mycket fel här nu.
Att det endast behövs mod och tyngd i super-g är som att säga att du bara behöver hästkrafter för att vinna ett bilrace.

Super-g är en av de absolut svåraste grenarna iom att hastigheten i regel ligger precis under störtlopp, men du får inte som i störtlopp göra genomåk i banan innan race. Det är oerhört svårt att bedömma vilken hastighet du kommer in i en sväng/ ett hopp el dyl på besiktningen.

I Sverige går det kanske max 4-5 super-g varje säsong, samma sak med störtlopp. Någon "korpserie" finns det inte. Dock finns det veteranklasser på sm osv.

Börja tävla i alpint?
Utter, om man skulle vilja göra en satsning på skicross... vars vänder man sig då? Var i Sverige bör man bo? Och tror du det kostar lika mycket? Måste man betala alla resor och träningsläger själv, eller springer man runt och säljer bingolotter?

Börja tävla i alpint?
Skicross har ju faktiskt ett organiserat landslag nuförtiden, så du kan alltid kontakta svenska skidförbundet ang klubbar och så.
Kostnadsmässigt är det nog samma lika skulle jag tro. Resor och träningsläger betalar du själv tills dess att du har sponsorer som betalar åt dig (eller kommer in i landslaget och får en del gratis iaf). Tveksamt om några klubbar kör med Bingolotter iaf.
Vet att dom brukar ha en permanent bana och klubb i Branäs, i övrigt är jag tyvärr inte så insatt. Du är väl från Luleåtrakten va? Tommy Eliasson från Boden har ju yttersta ansvaret för Skier-X i Sverige.

De flesta är ju gamla raceåkare, men det är bara en bra grund och ingen förutsättning.

Börja tävla i alpint?
Klart att det går men det är grymt svårt och det lär kosta en del, har man resurser så kan man hyra både backar och tränare, kolla på Jon (även om han har en rätt gedigen "utbildning" i grunden)

Sen är det väl en fråga om ambitionsnivå, hade du tänkt dig att slå i WC eller är det ok att tävla lite på nationell nivå?

Det finns ju en Masters serie i sverige som man kan tävla i men då ska man vara lite äldre.
Sen är det lite problematiskt att få komma in i klubbarna och köra, kan inte påstå att man möts med öppna armar.

Börja tävla i alpint?
Anders_Nilson sa:
Sen är det lite problematiskt att få komma in i klubbarna och köra, kan inte påstå att man möts med öppna armar.
Det beror nog helt på vilken klubb det är, vet att vissa klubbar är lite restriktiva men de mindre brukar bara vara glada över att få fler medlemmar.

Börja tävla i alpint?
Rent teoretiskt är det bara att gå med i en klubb, fixa rätt grejor och betala FIS-licensen och köra. Och vill du bara köra för att du tycker det är kul med tävling så räcker kanske det. Men ska du åka DH och SG bör du träna innan, både på gymmet och i backen, mest för säkerhetens skull. Som sagt här tidigare är SG riktigt svårt och inget man kanske kör som sin första tävling. Gör som Jon och kör GS istället, det kommer du tycka är nog både roligare och enklare, särskilt om du åkt mycket pist i höga farter förut.

Men absolut, hä ba åk!

Börja tävla i alpint?
Vad trevligt med lite liv i tråden!

Utter sa:
Eller så vet vi vad vi pratar om...
Allt går inte bara man vill.
Det är varken upp till dig, mig eller någon annan att påstå vad som är möjligt/omöjligt ;)
Har inga mål att bli ett namn inom sporten. Är tävlingsmänniska, för mig blir det mesta roligare med tävlingsmoment. Vore kul att testa på utförsåkning i en riktig bana med portar och tidtagning helt enkelt!

GOS sa:
Rent teoretiskt är det bara att gå med i en klubb, fixa rätt grejor och betala FIS-licensen och köra. Och vill du bara köra för att du tycker det är kul med tävling så räcker kanske det. Men ska du åka DH och SG bör du träna innan, både på gymmet och i backen, mest för säkerhetens skull. Som sagt här tidigare är SG riktigt svårt och inget man kanske kör som sin första tävling. Gör som Jon och kör GS istället, det kommer du tycka är nog både roligare och enklare, särskilt om du åkt mycket pist i höga farter förut.

Men absolut, hä ba åk!
Tack för ett bra svar. Storslalom låter utmärkt, kan tänka mig att slalom blir alldeles för tekniskt svårt att ens kunna ta sig ner för backen korrekt.

Då är det alltså veteranklass vi snackar om jag har förståt det rätt? 24 år.

Vad går ett par storslalom skidor loss på (begagnat?) och FIS-licens?

GOTT NYTT ÅR i förskott alla glada.

Börja tävla i alpint?
Beg GS-lagg brukar (otroligt) nog finnas till sjysta priser på Blocket, med sjysta menar jag 1500-2500kr inkl. racebindningar, ett par år gamla.

Senast ändrad:
Börja tävla i alpint?
Du väljer själv om du vill lyssna på de som har erfarenhet.

Du behöver inte en FIS-licens dock, endast om du ska tävla internationellt (vilket du inte får i vilket fall som helst) eller ska tävla i de internationella tävlingarna här i Sverige och de vill du inte köra, tro mig. Däremot krävs en skidlicens (eller gjorde det när jag var aktiv iaf) där det ingår en olycksfallsförsäkring.
Det tog ungefär 0,5sek att googla fram licenserna. Svenska skidförbundets hemsida har annars mycket bra info för dig.

Ett par fjolårskidor i bra skick kan du få för kanske 2-4000. Provåk gärna först, de olika märkena brukar skilja sig ganska mycket åt gällande beteende etc. Kontakta din lokala klubb eller någon äldre junior/senioråkare direkt så brukar de ha mängder av skidor över. Tänk dock på att de bästa åkarna inte får sälja sina skidor vidare utan de går tillbaka till fabriken för destruktion.

Senast ändrad:
Börja tävla i alpint?
havoc sa:
Vad trevligt med lite liv i tråden!

Utter sa:
Eller så vet vi vad vi pratar om...
Allt går inte bara man vill.
Det är varken upp till dig, mig eller någon annan att påstå vad som är möjligt/omöjligt ;)
Har inga mål att bli ett namn inom sporten. Är tävlingsmänniska, för mig blir det mesta roligare med tävlingsmoment. Vore kul att testa på utförsåkning i en riktig bana med portar och tidtagning helt enkelt!

GOS sa:

Men absolut, hä ba åk!
Tack för ett bra svar. Storslalom låter utmärkt, kan tänka mig att slalom blir alldeles för tekniskt svårt att ens kunna ta sig ner för backen korrekt.

Då är det alltså veteranklass vi snackar om jag har förståt det rätt? 24 år.

Vad går ett par storslalom skidor loss på (begagnat?) och FIS-licens?

GOTT NYTT ÅR i förskott alla glada.
Veteranklass tror jag inte att det finns någon men FIS-tävlingar och Entry-league får alla åka. Finns nog ett gäng som åker och inte är tonåringar längre.

Ett par beggade lagg lär du kunna komma över rätt så billigt då de allra flesta anser att skidorna är värdelösa efter en säsong och byter varje år. Hurvida det är sant eller inte får du ju bestämma själv.

FIS-licens krävs för allt som har med FIS att göra. Alltså alla tävlingar från och med man går i nian/är 15 år gammal. Så var det förra säsongen i alla fall, tidigare kanske det var annorlunda. Skidor.com hittar du information om det.

Lycka Till!

Tillbaka
Topp