Borra nya hål i brädan!

ErikHolm

Medlem
Borra nya hål i brädan!
Tjaa , jag undrar ifall det är nån som har gjort nya hål för bindningarna i brädan? måste man borra underifrån eller funkar det att bara borra uppifrån?

Borra nya hål i brädan!
Låt mig gissa, burton right?
Om du verkligen MÅSTE borra så ska du såklart borra uppifrån. Var försiktig så att du inte borrar igenom brädan.

Borra nya hål i brädan!
känns som en ganska riskfylld operation.. antingen ödar du och får ett naaajz resultat me go wide stance eller så borrar du sönder brädan och blir ett stycke ledsen hest

Borra nya hål i brädan!
Jag är dålig på att länka så här kommer mitt svar från en äldre tråd.

Ok så här går det till. (Jag har gjort detta på 10-15 brädor och det fungerar utmärkt)

1. Skaffa nya inserts. Jag använder möbelskruvar i mässing (M6 gänga med insexhål på undersidan) som jag köper billigt på Claes Ohlsson.

2. Skaffa ett bra Epoxylim. Jag använder Araldit Standard som har 24 timmars härdtid. Lång härdtid är ett måste för att det ska hålla bra.

3. Skaffa verktyg. En bra borrmaskin. Ett tunt borrstål, 3-4 mm, ett borrstål med 1 mm större diameter än "skaften" på dina inserts, i mitt fall 11 mm, och en cylinderborr med lite större diameter än "huvudet" (den bredare änden) på insertsen, 16 mm.

4. Börja med att mäta ut exakt var insertsen ska sitta och gör ordentliga märken med till exempel spik eller don.

5. Borra hål uppifrån med den smala borren. Var noga med att hålen blir så rätvinkliga som möjligt så att insertsen inte blir sneda.

6. Använd cylinderborren underifrån för att försänka huvudet ner i belaget. Gör försänkningen så "grund" som möjligt utan att huvudet för den skull sticker upp över "ytan" på belaget. Försänk lite i taget och stick ner huvudet då och då så att du inte försänker för mycket.

7. Nu är det dags att borra de grova hålen. Gör det från brädans översida med hög hastighet på borren. Borra hålen lugnt och försiktigt utan att trycka för mycket så att de blir jämna och fina.

8. Blanda epoxy och lägg rikligt med lim i hålet och smeta även på insertsen innan du trycker in dem i hålen. Det kan behövas en hammare för att få dem ordentligt på plats. Snurra sedan runt insertsen i hålet med hjälp av en insexnyckel så att limmet sprids överallt.

9. Torka bort överflödigt lim och låt sedan limmet härda ordentligt, gärna i lite högre värme än normal rumstemperatur.

10. När limmet är härdat slipar du undersidan där insertsen sitter med sandpapper så att inget överflödigt lim sitter på belaget. Sen vallar du brädan som vanligt.

Denna teknik innebär att du får synliga mässingsinsets i ditt belag. Har du gjort det ordentligt kommer det att hålla hur bra som helst och insertsen bromsar ingenting.

Lycka till!!

Senast ändrad:
Borra nya hål i brädan!
Doughboy sa:
Jag är dålig på att länka så här kommer mitt svar från en äldre tråd.

Ok så här går det till. (Jag har gjort detta på 10-15 brädor och det fungerar utmärkt)

1. Skaffa nya inserts. Jag använder möbelskruvar i mässing (M6 gänga med insexhål på undersidan) som jag köper billigt på Claes Ohlsson.

2. Skaffa ett bra Epoxylim. Jag använder Araldit Standard som har 24 timmars härdtid. Lång härdtid är ett måste för att det ska hålla bra.

3. Skaffa verktyg. En bra borrmaskin. Ett tunt borrstål, 3-4 mm, ett borrstål med 1 mm större diameter än "skaften" på dina inserts, i mitt fall 11 mm, och en cylinderborr med lite större diameter än "huvudet" (den bredare änden) på insertsen, 16 mm.

4. Börja med att mäta ut exakt var insertsen ska sitta och gör ordentliga märken med till exempel spik eller don.

5. Borra hål uppifrån med den smala borren. Var noga med att hålen blir så rätvinkliga som möjligt så att insertsen inte blir sneda.

6. Använd cylinderborren underifrån för att försänka huvudet ner i belaget. Gör försänkningen så "grund" som möjligt utan att huvudet för den skull sticker upp över "ytan" på belaget. Försänk lite i taget och stick ner huvudet då och då så att du inte försänker för mycket.

7. Nu är det dags att borra de grova hålen. Gör det från brädans översida med hög hastighet på borren. Borra hålen lugnt och försiktigt utan att trycka för mycket så att de blir jämna och fina.

8. Blanda epoxy och lägg rikligt med lim i hålet och smeta även på insertsen innan du trycker in dem i hålen. Det kan behövas en hammare för att få dem ordentligt på plats. Snurra sedan runt insertsen i hålet med hjälp av en insexnyckel så att limmet sprids överallt.

9. Torka bort överflödigt lim och låt sedan limmet härda ordentligt, gärna i lite högre värme än normal rumstemperatur.

10. När limmet är härdat slipar du undersidan där insertsen sitter med sandpapper så att inget överflödigt lim sitter på belaget. Sen vallar du brädan som vanligt.

Denna teknik innebär att du får synliga mässingsinsets i ditt belag. Har du gjort det ordentligt kommer det att hålla hur bra som helst och insertsen bromsar ingenting.

Lycka till!!
På detta sätt måste man ju typ borra sönder brädan underifrån... Nån som vet nåt annat sätt? :)

Borra nya hål i brädan!
Det finns inserts med gängor som man kan sätta i uppifrån utan att borra hål i brädan. Min brorsa gjorde så på en gammal Ridebräda och det höll utmärkt. Då behöver du en borr i rätt diameter och en gängtapp för att skruva i insertsen i brädan samt ett bra epoxylim.

Borra nya hål i brädan!
Doughboy sa:
Det finns inserts med gängor som man kan sätta i uppifrån utan att borra hål i brädan. Min brorsa gjorde så på en gammal Ridebräda och det höll utmärkt. Då behöver du en borr i rätt diameter och en gängtapp för att skruva i insertsen i brädan samt ett bra epoxylim.
Okej , varnånstans hittar man sånna inserts ? :)

Borra nya hål i brädan!
Inom motorhobbyn har man flera liknande problem varav ett är vanligast, nämligen att fälgarna som du vill ha inte finns att köpa till bilen som du vill ha den på.
Detta problemet löser man med så kallade adaptrar. En platta som man tillverkar eller ibland kan köpa färdig som passar där fälgarna ska sitta, och där den nya fälgen sedan passar.

Borde man inte kunna göra likadant här, att tillverka en aluminiumplatta på kanske 5mm som passar i befintliga hål på brädan, och sedan borra en ny hålbild i denna som är förskjuten enligt önskemål?
Skulle dock innebära att man kommer upp 5mm högre med bindningen, men det gör ju alla slalombindningar oxå för den delen.
Possitivt kan vara att man inte får tåsläpp om man står högre upp!
Negativt kan vara att man styvar till brädan med aluminiumplattan!

Vad tror ni?
Jag kan kanske göra en skiss på hur jag menar om det är fullständigt oklart!
// Jocke

Borra nya hål i brädan!
Shredbull sa:
Tjaa , jag undrar ifall det är nån som har gjort nya hål för bindningarna i brädan? måste man borra underifrån eller funkar det att bara borra uppifrån?
T-bolts som Doughboy förklarar är nog det lättaste och billgaste sättet, kör du mkt rails och boxar får du ju repor av det som bromsar mer än vad eventuella T-bolts skulle göra...

Annars om du bor nära Extrem i Åre eller vill skicka brädan dit så kan dom nog fixa det mot en slant men jag skulle nog köra på T-bolts, lite nostalgiskt också då i princip alla körde med det back in the days och när första stora jib eran slog igenom. =)

Borra nya hål i brädan!
Alla någorlunda seriösa skidbutiker borde kunna fixa det.

Jag gjorde det på Intersport i Avesta typ 1995 dom gjorde det på en dag och då såg det nästan ut som orginalhålen och självklart ingen borrning underifrån.

Borra nya hål i brädan!
Jag skulle vilja lämna in brädan men många säger att det kostar ca 100kr per hål.. och jaga vill inte betala 600kr för det!

Borra nya hål i brädan!
Shredbull sa:
Jag skulle vilja lämna in brädan men många säger att det kostar ca 100kr per hål.. och jaga vill inte betala 600kr för det!
Med genomborrade T-Bolts blir det både snyggt och bra och kanske 100 spänn i materialkostnad totalt. Är du någorlunda händig klarar du det galant. Du behöver inte vara orolig för genomborrningen. Brädan kommer att hålla fint!

Tillbaka
Topp