Bra åkare?

dalton55

Ny medlem
Bra åkare?
Har kollat runt på forumet och har förstått att det bara vimlar av duktiga åkare. Själv har jag bara åkt i Sälen, men jag har inte sett många duktiga där.Därför undrar jag vad en duktig åkare är?

Bra åkare?
En duktig åkare är någon, som tar sig ner vart som helst, när som helst, men som vet var man inte ska åka om man vill leva lite längre! Han/ HON är lika mycket kung i pisten, i lössnön, i parken, klämmer snygga trix, droppar från klippor,på tellis, puckeln, i hård skare, dyblöt lössnö, konst snö i högar, is fläckar, tät skog osv.....När jag klarar allt perfekt! Då är jag en grym åkare....jag jobbar på det, kan man säga! Vill du utvecklas....stick ifrån sälen, Gustav backen upp och ner ger dig knappast någott!

Bra åkare?
Håller med dig!
Sälen ger ingenting!
Man blir bättre skidåkare av att sitta hemma än att åka till Sälen!
Att sitta hemma framför TVn och titta på alla Freeradicalsfilmerna i ett sträck, lär man sig mer skidåkning av än en hel säsong i Sälen!

Bra åkare?
Jorå... om är bäst på allt är man en duktig åkare. Men som allt annat i livet är det inte möjligt att vara bäst på allt. Inte ens våra svenska friåkningsikoner Jon, Henke, Sverre och Kaj är kungar i alla lägen, långt därifrån!

Nej, konsten att vara duktig är bara en förmåga att umgås i rätt kretsar. Detta gäller även skidåkning. Personligen kör jag helst ensam eftersom jag då själv kan bedöma hurvida jag är bäst och en duktig åkare. Och visst går det att bli en duktig åkare även i Sälen...

Ännu ett seriöst svar från MM!

Bra åkare?
håller inte med sälen har en heldel parker som iaf håller relativt bra klass och tandådalen pippe e inte allt för dålig häller..

Bra åkare?
Sälen är en finne utklämd i Dalarnas utmarker. Ett gettolikt förortscentrum och det är en gåta för mig varför man bemödar sig om att åka dit. Ett par timmar till och man är i Åre = skidåkning. Frågan var för övrigt om duktiga åkare! Var kom parkharv in i den...? Bara för att man har grävt en grop i backen och satt upp ledstänger för pensionärer innebär det inte att man med automatik kan kategoriseras som bra åkare. Men det är klart med gällivarehäng på brallan och trendig termos på huvet så kanske dina kriterier är uppfyllda.

Bra åkare?
Jag är övertygad om att man kan bli en bra åkare (dock inte bäst) i såväl Sälen som Åre eller Chamonix. Konsten är väl bara att hålla uppe motivationen och verkligen åka skidor mycket och engagerat och i olika snöförhållanden på "sämre" orter. Det viktiga är att gå in för åkningen och tänka på vad man gör och vad man kan göra för att förbättra sig.

Att man blir duktigare av att titta på skidfilm än att åka i Sälen var ett påstående som säger en del om personen som uttalade det...

Bra åkare?
Nja jag menar kanske mer att man behöver lite motstånd, någonting att bita i om man vill bli bra! Jag talar kanske mer för mig själv, men jag måste ut för lite brantare, lite klurigare för att bli bättre som åkare! Men visst gav mig sälen ganska mycket från det att jag var 3-11 år! ....

Bra åkare?
S-flingan > Från det att du var 3-11 år till du var ??? ;-)

Nån får gärna ge en hållbar förklaring till varför man inte kan utvecklas som skidåkare i Sälen. Tror att det här är samma fenomen som gör att många "hatar" snowblades.

Bra åkare?
Man kan väl få upp lika mycket fart var som, men backarna varar olika länge. Åka full fart in och ut i pisten över pistvallarna och vidare in i skogen, det funkar väl lika bra i Sälen

Bra åkare?
Försvaret mot att man inte utvcecklas lika bra i sälen e väll att du hinner nog svänga mer i alperna på ett åk än vad du gör på ett åk i sälen..=)
Man hinner ju ge låren en riktig körare på ett åk i alperna, svårt att göra det i sälen eller?

Bra åkare?
Men vart är dom bästa åkarna fostrade då????

I sälen eller åre???

Sverre gick ju i Malung eller hur?? Jon har väl åkt en del i Sälen? Peter Lind är från Sälen, Kaj är från rättvik så vart åkte han?? Jon Örabäck?? Från sälen han med eller hur??

Bra åkare?
Okey....nu får jag faktiskt ta att erkänna att det var så längesen jag var i sälen att jag inte riktigt kan utala mig i frågan! Men det jag tänker på när jag hör sälen är, Gustavbacken upp och ner! Får man inte ut mer av åkningen av att köra nya backar, där du utsätts för nya situationer??? Som i Alperna där du inte behöver köra samma backe mer än 1 gång per dag. Dessutom finns det såååå mycket vackra platser och otroliga möjligheter att få suveränåkning i Sverige....jag har tyvärr inte varit runt så mycket, men jag är ung så det kommer....men alldrig mer Sälen. Om jag inte blir dit tvingad av mina vänner som inte åkt på några år och vill ta en budget-resa. Tillslut vill jag nog säga (lite diplomatiskt) att det kankse inte beror så mycket på "vart" du åker, utan att du hela tiden KÄMPAR för att utvecklas.....men enligt mig så är det inte lika kul att " kämpa" i Sälen!! // Lollo

Bra åkare?
Mycket av forstran för duktighet ligger i att åka port (SL och GS) och puckla. Gossarna som nämns är fostrade i den skolan.Till det duger Sälen (puckel till nöds). Men för seriös Freeride går Sälen bort. Dom flesta skulle vinna mycket på att åka bana på tid, dels för att lära sig att hålla spår och ha koll på tid för att bli bättre. Så småningom tvingas man upp på kant oc stå rätt. Puckel är ett utmärkt komplement. Sen är berget ditt. Sälen är som sagt inget berg; på sin höjd en kulle.

Bra åkare?
1. du ser en åkare som gör ett trix eller bara droppar ned för nått eller åker så underbart

2. du står helt fastfrusen med hakan ca: 20cm nedanför näsan med munnen vidöppen

3. sakta rinner en liten dreggelsträng ut över din allt mer stela underläpp

4. du upptäcker att du fryser och att du står i en liten sjö av färskt dreggel

då har du sett en bra åkare

så du vet

..

Tillbaka
Topp