Bra åkning jul/nyår?

Bra åkning jul/nyår?
Kommande jul och nyår ser bra ut ledighetsmässigt så jag och min sambo tänkte passa på att få oss en liten längre skidresa. Frågan är var vi hittar bäst åkning så pass tidigt på säsongen - någon som har bra tips?

Vi åker helst offpist, både i närhet till liftsystemet men även för olika typer av dagsutflykter. Fint preparerade pister får gärna finnas för avlastning de dagar benen inte orkar...

Vi söker inget större uteliv, utan föredrar trevliga restauranger och gärna lite shopping.

Alla förslag välkomnas!

Bra åkning jul/nyår?
Skulle föresla Lech. Dock är det en liten by men det ga att ta bussen til St Anton om man vill ha shopping. Annars är väl Zermatt ocksa ett intressant alternativ.

Bra åkning jul/nyår?
Jag har också letat efter något liknande. Kommit jag fram till att Alagna/ italien skulle kunna vara något. Någon som vet mer eller varit där? Eller är jag helt ute och cyklar?

Bra åkning jul/nyår?
Niseko, Japan. Egentligen är det väl januari som är högsäsong för puder, men jul funkar nog.

Bra åkning jul/nyår?
Antar att ni planerar en resa utanför Sverige? Om inte är ju Kittelfjäll grymt vid jul/nyår. Senaste 3 åren jag vart där under jul och nyår har det tok dumpat under några dagar i streck, brukar vara där i mellandagarna och har alltid fått 30-50cm puder att leka i. Samt så är det lite folk under denna tid, dessutom så öppnar de Jan Express under mellandagarna så stället är helt orört då, obeskrivligt bra!

Men annars om ni planerar utanför Sveriges gränser så är ju det lite halvdant i alperna med snötillgången vad jag förstått. Men om ni åker till Canada är nog snön bra mkt bättre, Revelstoke såklart! Kallare breddgrader!

Bra åkning jul/nyår?
Att dra en chansning och åka över atlanten på en veckas semester där det också faktiskt kan vara snötorka, är inte att rekommendera.

Se ut några orter ni gillar och boka efter vädret, så sent som möjligt. December i Alperna har alltid varit bra när jag varit där iaf:)

Bra åkning jul/nyår?
Stranda, Norge. Var där förra året vid jul och nyår. Är ni ute efter puder så är stranda the place to be.

Nuff said....

Bra åkning jul/nyår?
Jag hade fokuserat på Alperna och försökt boka så sent som möjligt, just för att kunna vara flexibel vad gäller snö- och väderförhållande.

Vill ni åka med ett resebolag eller planerar ni att sätta ihop resan själva? Har ni ett visst land eller en region som ni gärna vill till så hade ni redan nu kunnat boka flyg till en närliggande flygplats och sen bestämma exakt vilken skidort när det närmar sig. Bra flygplatser att kika på är till exempel Milano, Turin, Innsbruck, Genève, München och Salzburg.

Bra åkning jul/nyår?
Resebolag eller egen regi spelar ingen roll för oss, inte heller regionen - så länge vi hittar schysst åkning och ett okej boende är vi lyckliga! Att boka flyg till en plats med några alternativ var ju en bra idé - tack!

Tillbaka
Topp