Bra/dåligt pistat i svenska fjäll

Haddirajan

Medlem
Jag har upplevt allt för många gånger att man är noggrann med pistningen inför stugbytardagarna, men däremellan kvittar det då ju jonen ändå köpt liftkorten.
Gäller såväl Sälen som Idre.Vill lyfta detta så det kanske blir bättring.

Det är exakt samma pistningsrutiner alla dagar genom hela säsongen. Beroende på väder och temperatur kan det såklart bli skillnader men det är inte ett annat antal pistmaskiner eller så när det är stugbytardag, iallafall inte i Sälen. Vilka skillnader har du upplevt?

Jag tycker också att det är lika pistar varje dag, däremot så är det ju så många färre som är i backen på bytardagarna så då håller sig backarna oftast bra hela dagen. Men själv föredrar jag när det är lite uppåkt, nypistat är ju ganska tråkigt att åka på förutom med smala racelagg.

Samma pistrutiner hela vintern lång. Men ibland kommer det mycket snö och då är det svårt att hålla allt nypistat. Under högsäsong är det högt tryck och därmed högt slitage i backarna. Har själv kört pistmaskin.

Oj, kan vi uppleva det så olika alltså. Det brukar bli den stora snackisen efter några dagar i vårt gäng, då vi kommit ut på morgonen och ser gårdagens sönderkörda backar. Kan det vara så att man pistar familjebacken och gröna varje natt, men skippar vissa andra?

Hur är det @MrRedster, finns det förhållanden då man väljer att inte köra igenom backarna med pistmaskin för att det gör mer skada än nytta? Exempelvis om det är ihållande töväder och aldrig fryser på under natten? För själva pistningen måste ju också innebära ett visst slitage på snön. Uppkört blir det ju ändå efter någon timma, om ens det.

Nja, skulle jag inte vilja påstå. Pistning handlar ju mycket om att flytta snö, från sidorna av pisten, samt att trycka upp snö i backen, som har sladdas ner under dagen. Manchester gör man bara för att öka ytan på snön så att det skall frysa på snabbare.

Ja jag har då aldrig varit med om att det inte varit pistat någon morgon trotts 40-50 skiddagar per år de senaste 15 åren. Däremot trasiga pistmaskiner som stått i pisten. Enda är väl svarats pisten, där maskin med virespel krävs, som varit opistar någon dag på vårkanten.
Men det beror ju även på När på morgonen TS kommit ut. Det kan ju faktiskt vara uppåkt redan kl 10 om det är mycket folk och snö.

Ok, ni verkar ju vara överens så jag ger mig och skall utvärdera lite mera noggrant vid nästa fjälltur. Du Goran verkar leva drömlivet med så många skiddagar :-)

Tillbaka
Topp