bra för jibbgymnasium?

patriknorling

Ny medlem
bra för jibbgymnasium?
måste man vara bra för att börja på ett skidgymnasium? alltså måste man vara lite känd och typ bra. liksom ta en 900 utan problem och så bra? eller kan man börja utan att knappt veta vad jibb skidåkning öär?

bra för jibbgymnasium?
Näj föfan, du ska ju bli bra där! ;)
Ioförsig hade väl nått jibbgymnasium "intagning" i åre.. där dom som ville börja hade typ lappar på sig sen tog dom de bästa. Fast jag vet inte...

Du ska ju inte behöva vara känd iallafall, men kanske villig att utvecklas och kämpa för din åkning :)

bra för jibbgymnasium?
eller kan man börja utan att knappt veta vad jibb skidåkning öär?

ja det kan du.. iaf i vännäs.
men jag tror malung har uttagningar.

bra för jibbgymnasium?
marcus_t sa:
det är uttagnigar till åre och östersund, fast man behöver knappt hoppa för att man ska komma in.
kan du utveckla det där lite grann? en annan sak som jag undrar. när man går jibbgynasiuum är då skidåkning typ ett vanligt ämne som typ matte och att man väljer sedan linje som typ ekonomi linje.

bra för jibbgymnasium?
För det första finns det inget "Jibbgymnasium i åre eller östersund! Det finns en utbildning som heter Estet Vinteracrobatik som bygger på (circus)show på snö där inomhus acrobatik så som jonglering och liknande väger lika stort som själva skidåkningen. Man behöver självfallet inte vara duktig innan för det är tanken att du ska bli under utbildningen, men då det bara finns 16-20 platster i respektive ort så är uttagningar ett måste!
Som på många andra utbildningar (oftast estetiska) med intagningsprov så är maxpoäng 320 precis som ett slutbetyg från 9an, efter uttagningarna slås dina betygspoäng ihop med dina intagningspoäng och därefter väljs de med högst poäng att få gå linjen. Så om du har sämre intagningspoäng men har bra betyg kan man komma in ändå=)

bra för jibbgymnasium?
jstalis sa:
eller kan man börja utan att knappt veta vad jibb skidåkning öär?

ja det kan du.. iaf i vännäs.
men jag tror malung har uttagningar.
härligt att höra, eller jag kan ju hoppa och allt sånt och åker väl helt ok. men kul att höra att det inte är några jättestora krav :) funderar på att söka

bra för jibbgymnasium?
om man ska söka till malung lr skif gymet i lillehammer (norge) så måste man ha meriter typ 3e plats i nån tävling lr nått liknande (man kan kanske skicka in en promo) åxå måste man typ ha gjort ansökningen redan nu i novemner. så har jag fattat det i allaf och skidgymet i järpen är vell typ bara slalom och typ puckel?

bra för jibbgymnasium?
patriknorling sa:
kan du utveckla det där lite grann? en annan sak som jag undrar. när man går jibbgynasiuum är då skidåkning typ ett vanligt ämne som typ matte och att man väljer sedan linje som typ ekonomi linje.
När du läser det på gymnasium så hamnar det som Special idrott A (200p) dvs 2 år och sedan Special idrott B (100p) 1år. Detta är iallafall hur det blir om du läser riksidrottsgymn i andra sporter. Det funkar alltså som vanligt på ditt slutbetyd kommer det stå. ex. Samhällsprogramet inrk.ekonomi/special idrott (eller liknande, va för länge sen jag gick gymn. ;) )
Tilläggas ska väl oxå att de är med dagens system vädra exakt lika mycket som andra ämnen.

-S

Senast ändrad:
bra för jibbgymnasium?
i malung får skidåkarna bara gå "lokal" dvs inget riksidrottsgymnasium, där tar dom bara in på betygen.
till åre och östersund vinterakrobatik har dom intagningar där betyget läggs ihop med den poäng du får på skidorna.
i lillehammer tar dom in på meriter och dom har VÄLDIGT höga krav då är de inta bara 1'a i linköping bigair eller nåt snarare 5'a på winterjam :/
nu öppnar dom ju riksidrotts jibb gymnasium i kiruna också kan tippa på att dom har meriter/uttagningar pga att det är ett riksidrottsgymnasium men jag vet inte säkert.
i åre kan man väl välja "jibbing" som individuellt val också till vilken linje som helst.
hoppas du fattar allt kladd ja skriver.

bra för jibbgymnasium?
tittti540 sa:
i malung får skidåkarna bara gå \"lokal\" dvs inget riksidrottsgymnasium, där tar dom bara in på betygen.
Nu vågar inte jag säga att detta gäller just vad det gäller i jibbgymn. Men jag har själv gått på \"lokalt idrotts gymn\" och även det var det intagningsprover, sedan var du tvungen att utöver detta komma in på det program du sökte.

-S

bra för jibbgymnasium?
Soophie sa:
tittti540 sa:
i malung får skidåkarna bara gå \"lokal\" dvs inget riksidrottsgymnasium, där tar dom bara in på betygen.
Nu vågar inte jag säga att detta gäller just vad det gäller i jibbgymn. Men jag har själv gått på \"lokalt idrotts gymn\" och även det var det intagningsprover, sedan var du tvungen att utöver detta komma in på det program du sökte.

-S
jag vet att de är så då ja ha 10 kompisar som går där.

Tillbaka
Topp