Bra glaciär i Europa?

Bra glaciär i Europa?
hintertux i österike, tror det finns snö där då iallafall, och folgefonna

Bra glaciär i Europa?
Jag har varit på en del glaciärer sommartid i Frankrike och Schweiz. Min ranking när det gäller åk-kvalitet för de jag besökt blir såhär:

1. Zermatt
2. Tignes
3. Saas Fee
4. Les Deux Alpes
5. Les Diablerets

Jag har för mig att Tignes skulle minska på öppet-tiderna i sommar så kolla upp innan att det verkligen är öppet när du tänkt dra dit. Les Diablerets har också varit lite si och så med öppet-tiderna i augusti. De andra bör såvitt jag vet inte vara några problem att åka till under sommaren.

Senast ändrad:
Bra glaciär i Europa?
Tackar så hemskt mycket för hjälpen!!! Då kan det kanske gå, är nämligen ett reportage som ska göras i Augusti och tänkte att snow/skid åkning skulle passa i det

Bra glaciär i Europa?
Storlien sa:
Hur är det med vädret på sommaren i tex. Zermatt?
Är det ofta blåsigt så att dom måste stänga?
Tja, det är väl som vanligt med vädret, har man otur så har man. Det kan vara skit-väder närsomhelst på året. Generellt är vädret mer stabilt sommartid än under hösten men det ger ju inga garantier.

Bra glaciär i Europa?
Peter_K sa:
Storlien sa:
Hur är det med vädret på sommaren i tex. Zermatt?
Är det ofta blåsigt så att dom måste stänga?
Tja, det är väl som vanligt med vädret, har man otur så har man. Det kan vara skit-väder närsomhelst på året. Generellt är vädret mer stabilt sommartid än under hösten men det ger ju inga garantier.
Ok, tack så mycket!
Jag funderar på att åka förbi zermatt i sommar på väg ner till södra europa

Bra glaciär i Europa?
Om du ändå passerar är stället absolut värt ett besök. Är det för mycket vind brukar man ändå kunna ta Gornergrat-bahn (tåg) upp och köra MTB utför där. Finns schyssta cyklar och skydd att hyra i byn.

Bra glaciär i Europa?
Brukar det vara mycket folk/köer i zermatt på sommarn?
Hur lång tid tar det att åka dom där 3 liftarna upp till glaciärområdet?
Varför stänger dom redan kl. 13?

Senast ändrad:
Bra glaciär i Europa?
Beror på när du är där. Det är rätt populärt bland alpina klubbar, landslag och annat folk att träna där så ibland blir det en del kö. Räkna med knappt en timme för att ta er hela vägen upp, givetvis beroende på hur mycket folk det är och hur dags ni kommer.

I juli och augusti blir snön så blaskig på eftermiddagen att det är inget vidare att åka då så de stänger tidigt. I gengäld öppnar de tidigt på morgonen :) Snön brukar hålla sig rätt bra fram till 12 (oftast bättre än i Åre över påsk), också givetvis beroende på hur varmt det är.

Bra glaciär i Europa?
Man parkerar i en "by" som heter Täsch. Det är egentligen ingen by utan en gigantisk parkeringsplats där alla som är i Zermatt ställer sina bilar. Parkera på Bahnhof-parkeringen (enklast), ha med dig 5 CHF-mynt (tror det funkar med 2 Euro-mynt också) för att få en bagagevagn som du slänger upp alla dina prylar på. Köp tur-och-retur-biljett i kassan och vänta på tåget som tar dig upp till Zermatt.

Tidtabell finns här: http://www.mgbahn.ch/travelinformation/taesch-zermatt.php

Är du lat och bor på ett ställe långt från tågstationen i Zermatt tar du elbils-taxi från stationen till dit du ska. Självklart är du inte det utan du kör bagagevagns-rally genom byn till stället där du bor (se upp för sop-bilen och skidbussarna bara, de är brutala). Om ni har flera vagnar, kör tillbaka de till stationen efter att ni dumpat ert bagage, annars kommer de bli ihoplåsta utanför hotellet av Zermatt Small Gangstah (ZSG) under natten och pengarna ni stoppade i dem försvunna.

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp