Bra inställningar till just mig?

defeat

Ny medlem
Tja! Har precis köpt ny snowboard så har lite frågor angående inställningarna av bindningar m.m. Jag har läst den klistrade tråden med har lite ytterligare frågor.

Jag har tänkt åka lite allround, men även dra rails samt lite mindre hopp osv då mina kompisar mest hoppar osv. Åkte snowboard mycket när jag var liten men inte åkt på ca 5 år kanske. Så köpte en billig bräda nu för att komma igång igen.

Brädan jag köpt är en Salomon Pulse, ca 3 cm kortare än min haka. Fick den för 900kr på stadium =). Funkar denna brädan för mig tro (dvs funkar den att a i parken?)
Vet inte hur mycket bindningarna spelar roll men de jag har köpt är ett par Ride LX.

Nu till själva frågorna då. Avståndet mellan mitten på bindningarna ska vara ca samma som mellan ens häl och knä? Alltså för mig ca 56 cm. Men ska man försöka få bindningarna så mycket i mitten av brädan som möjligt? Dvs att det är lika långt från framkandten av brädan till främre bindningen, som från bakkanten av brädan till bakre bindningen?

Och sen ungefär hur ska jag ha graderna på bindningarna? Den ska ju vara skön att åka på i backar men samtidigt gå att hoppa med lätt. Förstår att det är en smaksak men på ett ungefär. Vad ger det till exempel för skillnad om man har minus respektive plus grader på bakre bindningen?

Tacksam för svar!

Tjo!

Brädan är directonal twin och inte true twin, vilket innebär att bindningarna sitter lite längre bak på brädan när dom sitter "i mitten" samt att brädan är formad för att mestadels åka åt ett håll. Du kan hursom åka switch på denna men det kanske inte är det mest parkvänliga om du tänkt åka lika mycket åt båda håll. Vilka vinklar du ska ha på bindningarna är högst individuella. Ska du hoppa och åka mycket åt båda håll är nog duck-stance att föredra. Det vill säga att fötterna pekar åt varsitt håll. Om du inte åkt på ett tag och med tanke på att du har en directional bräda så prova köra +18/+3 i vinklar, det passar mig bra och är en hyffsad standardinställning, du märker ganska fort efter du börjat labba med vinklarna sedan vad som passar dig. Jag är 172cm lång och kör 22"/56cm stancebredd och tycker det är bra.

Angående +/- vinklar på bakre foten är det som sagt individuellt och helt beroende på vad du ska göra. Jag sopade sönder mitt knä när jag körde omkull i hög hastighet med +15/-6. Jag tycker även det för mig känns mycket bättre i hög hastighet med framåtvinklat, däremot ser jag fördelar om man vill åka runt i parken och lattja att istället åka med duckstance.

Prova dig fram!

Mvh
Peter

Mycket bra skrivet Peter. Håller med absolut. tycker dock du ska kolla upp bredden på stancen. som peter åker (56cm när han är 172) är ju bra för han. är du längre kör bredare enkelt sagt. jag är 175 kör 58 t.ex.

Tack för svaren!
Mjo såg det nu. typ 3 cm längre fram än bak. Just för tillfället när jag testade att bara stå på brädan så kändes +15/-9 naturligast, men det kanske ändras när jag testar att åka lite. Hur som helst gick det snabbare än jag trodde att byta stancen så är väl inga problem =).
jag är runt 182 cm lång så 53cm (som det är mellan bindningarna just nu) är väl för kort. Är ju ganska stora steg mellan hålen i brädan så kan ju bara flytta en av bindningarna. Ska jag flytta fram den främre eller flytta bak den bakre?

Har du unidiscar (4 hål med en massa hål i) kan du vrida den 90 grader för att få mindre steg på stancebredden, så gjorde jag på min förra bräda. Se dock till att bootsen är centrerade på brädans bredd när dom sitter i bindningarna. Jag har för mig jag fick labba ett par gånger med att montera av och på bindningar samt montera bootsen i dom. Det lättaste är om du kollar detta med 0/0 grader.

53cm låter lite kort om du är 183cm lång. Jag körde med kanske 48~50cm när jag började åka och upplever det som att stancebredden gör en hel del på hur det känns och vilken stabilitet man får. Kändes lite konstigt att åka iväg med 54cm då jag var van mycket kortare men det kändes helt perfekt efter bara ett eller två åk och det är vad jag vill påstå den "rätta" stancebredden för mig iallafall. Prova höja till 58~60cm kanske? Kan kännas lite onaturligt när du bara ställer dig i brädan men det blir bra så fort du far iväg :-)

P.S
Vemdalen, Funäsdalen om 2 veckor. Sedan blir det Bydalen & Gräftåvallen ett par gånger hoppas jag. Vemdalen vid nyår, Gäckvik, Åre, Kiruna & Hassela avlösande. Nu knackar vintern på dörren! Ut och åk!

Mvh
Peter

Ju bredare stance desto stabilare blir du, men det går söligare från kant till kant.
pröva 55cm

Jag skulle skruva på bindningarna 0 / 20 och centrerat till att börja med, men stance är helt individuellt och den som vet bäst vad som funkar för just dig är du själv efter att ha åkt och flyttat runt lite på bindningarna och känt efter :)

jag har åkt i 20 år := och laborerar fortfarande med stancet imellanåt.

Snödjup

Tillbaka
Topp