Bra objektiv till canon 500D

Olsson92 sa:
FilleJ sa:
canan ef 18-55<3333! Eller fast 50mm.
Möjligen fast 18mm eller liknande för mer vidvinkel.
18-55 3,5-5,6 är ju tokdassigt i så fall är ju 17-55, 2,8 betydligt mysigare
Typ världens mest underskattade objektiv enligt mig... Filma på dagen och 18-55 3,5-5,6 är awesomnessss och tok värt för att oftast få med det från start liksom. Han har ju en Eos 500d med en liten croppsensor så det funkar ju perfa!

FilleJ sa:
Olsson92 sa:
FilleJ sa:
canan ef 18-55<3333! Eller fast 50mm.
Möjligen fast 18mm eller liknande för mer vidvinkel.
Typ världens mest underskattade objektiv enligt mig... Filma på dagen och 18-55 3,5-5,6 är awesomnessss och tok värt för att oftast få med det från start liksom. Han har ju en Eos 500d med en liten croppsensor så det funkar ju perfa!
- 18-55 är skit, speciellt det utan IS är faktiskt riktigt riktigt dåligt.
Fast 50mm däremot är mycket trevligt, en begagnad canon 1,4 är inte spec. dyr men väldigt bra och mycket mer gedigen än 1,8an.

- att du skulle köpa ett fast 18mm istället för ett 18-55 för "mer vidvinkel" inser man ganska snart att det är osanning.

Däremot, bra vidvinkelobjektiv;
Tokina 12-24 f4 (skarpare än Sigma men mindre ljusinsläpp och inte lika sjuk vidvinkel som 10mm)
Sigma 10-20 f3,5 eller gamla 4-5,6 (
Tokina 11-16 f2,8 (det bästa du kan hitta i princip)

Köper du fisheye så måste du lägga ut lite mer stålar, men du kan t.ex. kolla på;
Sigma 10mm f2,8 fisheye
Sigma 15mm fisheye
Canons motsvarigheter som kostar mer

eller så köper du manuellt;
Samyang MF 8mm f3,5 fisheye
vilket kostar mindre men är svårare att använda pg.a. avsaknande av autofokus. Ska du däremot filma så är det grymt då du ändå inte kan omfokusera under filmen med 500d.

komplettera detta med ett 50mm fast 1,8 eller 1,4 så har du en uppsättning du klarar dig länge för ca. 4-5000kr begagnat på tills du vill ha mer tele och då får du öppna plånboken igen.

assr sa:
FilleJ sa:
Olsson92 sa:
- 18-55 är skit, speciellt det utan IS är faktiskt riktigt riktigt dåligt.
Fast 50mm däremot är mycket trevligt, en begagnad canon 1,4 är inte spec. dyr men väldigt bra och mycket mer gedigen än 1,8an.

- att du skulle köpa ett fast 18mm istället för ett 18-55 för "mer vidvinkel" inser man ganska snart att det är osanning.

Däremot, bra vidvinkelobjektiv;
Tokina 12-24 f4 (skarpare än Sigma men mindre ljusinsläpp och inte lika sjuk vidvinkel som 10mm)
Sigma 10-20 f3,5 eller gamla 4-5,6 (
Tokina 11-16 f2,8 (det bästa du kan hitta i princip)

Köper du fisheye så måste du lägga ut lite mer stålar, men du kan t.ex. kolla på;
Sigma 10mm f2,8 fisheye
Sigma 15mm fisheye
Canons motsvarigheter som kostar mer

eller så köper du manuellt;
Samyang MF 8mm f3,5 fisheye
vilket kostar mindre men är svårare att använda pg.a. avsaknande av autofokus. Ska du däremot filma så är det grymt då du ändå inte kan omfokusera under filmen med 500d.

komplettera detta med ett 50mm fast 1,8 eller 1,4 så har du en uppsättning du klarar dig länge för ca. 4-5000kr begagnat på tills du vill ha mer tele och då får du öppna plånboken igen.
Måste bara säga att fast 18mm var istället för fast 50mm... Så jag ljög ju sällan. Värt å veta är att jag främst filmar och när du filmar så funkar 18-55 bra som fan eftersom att upplösningen skiljer sig mycket från att fota. Vilket gör att ett 18-55 blir riktigt bra. Så jag skriver från filmsidan av det hela. Kanske jag skulle lagt till.

Och du kan väl omfokusera när du filmar men du får göra det manuellt.

Senast ändrad:
Ska du ha ett fisheye så bör du köpa ett samyang 8mm som en föregående har skrivit! Det är faktist bra kvalité! Om du ska ha en telezoom så rekomenderar jag sigma 70-200mm F/2.8 som är riktigt prisvärd... Sen är ju egentligen canon´s 50mm F/1.4 jäkligt bra att ha men köp inte deras F/1.8!

jonathan-b sa:
Ska du ha ett fisheye så bör du köpa ett samyang 8mm som en föregående har skrivit! Det är faktist bra kvalité! Om du ska ha en telezoom så rekomenderar jag sigma 70-200mm F/2.8 som är riktigt prisvärd... Sen är ju egentligen canon´s 50mm F/1.4 jäkligt bra att ha men köp inte deras F/1.8!
Varför inte f/1.8?

Varför inte f/1,8 undrar jag med.

Jag har fotat med det ett tag nu och kan nog inte komma på något annat objektiv som ger bättre bild för pengarna.
Väldigt billigt objektiv som levererar väldigt skarpa och fina bilder. Väl värt pengarna om man nu har användning för ett 50mm dvs! 1,8 bländare är riktigt fint att ha på gluggen :-)

tamron 17-50 2.8,canon 50mm 1.8,canon 70-200 4.0 L riktigt prisvärda, 1.8 är ju lite soft å 70-200 är ju inte så ljusstark men bra grejjer! tamron 17-50 är skarpt som fan. canons 10-20 har ju vunnit priser på löpande band men jag har inte haft något själv. Tokina 11-16 är ju å bra som han skrev här ovanför, har inte häller haft nått själv men det gör ju succe uberalles den oxo.
Samyang är ju oxo billigt, men det är ju MF å man vet ju inte rikigt hur skärpan är i från exemplar till exemplar.. mitt samyang 14mm är sjukt skarpt.

jonathan-b sa:
Ja funderar på samyang8mm värkar riktigt prisvärt :D

Men som han skriver? i alla fall i recentionen om 14mm samyangen så är skärpan/optiken upp och ner som det är med billiga objektiv, mitt 14 är skit bra, men han sågar ju det mer eller mindre totalt... har läst recentioner som är skit bra och mindre bra. Det är en liten chansning att köpa ett sånt, men man har ju reklamationsrätt, så orkar man så är det ju bara å byta tillsman får ett skarpt?

Tillbaka
Topp