Bra orter nära Andermatt

Backside

Aktiv medlem
Bra orter nära Andermatt
Vi åker ner 21/1 till Andermatt och behöver tips på bra orter i relativt nära anslutning till Andermatt.

Jag är nyfiken på andra ställen som är bra och och har hyfsat stora skidområden som ligger i relativt nära anslutning (max 3 h med bil) till Andermatt. Är Laax/Flims nåt att rekommendera?

Något område i närheten som brukar ha snö när Andermatt inte har det och vice versa?
Hur pass mycket måste man räkna med att lägga på boende (två pers) om man inte har några speciella krav på komfort?
Har kollat runt en del på nätet och tycker det verkar underligt billigt i jämförelse med exempelvis Italien och Österrike.

Inga tips på orter med mycket blått. Rött och svart är att föredra.

Tacksam för tips. Första gången vi reser runt i Schweiz.

Bra orter nära Andermatt
Disentis, Engelberg e de som nog ligger narmast till hands. Engelberg i min asikt lite for mycket wannabeeeees men Disentis ska vara riktigt nice. Schweiz e ju inte sa stort, sa om man kan tanka sej att aka lite langre an en timme sa finns det nog en hel del godbitar.

Bra orter nära Andermatt
tänkte också utforska skidåkningen i andermatt och omliggande orter...kanske vi kan slå följe? jag åker ner den 15/1 och stannar tills jag tröttnar. disentis är ju givet eftersom liftkortet gäller där också + att tågresan dit är gratis om man har liftkort. sedan hade jag även tänkt mig lenzerheide som ligger lite längre bort, men allt beror på hur kul det är i andermatt förstås.

Bra orter nära Andermatt
Disentis är helt ok några dagar. Inget ställe för en hel vecka. Ca 40 min med tåget från Andermatt, sen en kort promenad till kabinbanan. Kombinationen Andermatt / Disentis är kanon, dessutom kan man ta en dag i Oberalp/Sedrun, som också ingår i liftkortet, om man vill ta det lite lugnare med smöråkning!
När vi var i Disentis var det knappt en människa där, dessutom en skön wigwam (indiantält) med bar!!!

Flims / laax är lite för lång, tar nog 1.30 dit med tåget....

/Been (som undrar när det ska dumpa i Monte Rosa)

Tillbaka
Topp