Bra, prisvärt mellanlager

chrillelille

Aktiv medlem
Mellan en svindyr 3-lagers Gore-tex Pro high tech bla bla jacka och sitt underställ gjort av levande flådda små gulliga lammungar så ska man ju ha ett mellanlager.

Vad ska man ha egentligen? Det finns ju fleece, ull, dun, andra konstiga material "-loft" m.m. etc etc. De finns som skjortor, tröjor, jackor, västar.

När jag går in på AddNature "måste jag ha merinoull" som "bara" kostar 1500-2000kr. Är det så bra som de säger?

Finns det mellanlager i merinoull som inte kostar över tusenlappen? Förslag på märken och modeller? Ska jag köra underställ, skjorta, fleece och skal eller hur ska jag jobba lager?

r0_12_530_311_w1200_h678_fmax.jpg

Jag kör underställ - fleece - skaljacka för det mesta. Är det kallt tar jag varmare underställ, har ett HH som är en mix av ull och syntet och väldigt varmt. Bra kvalitet oxå, har hängt med i flera år. Är det svinaktigt kallt byter jag ut fleecen mot en primaloft pullover.

Det mesta är köpt på rea, kan inte med att köpa långkallingar för en tusenlapp. Man måste ju dessutom ha flera par om man inte vill lukta som ett lik. Bäst priser är det väl off-season men internet är stort så det brukar finnas nån som har bra pris på det man vill ha.

Har du vägarna förbi Östersund så kan jag rekommendera ett besök i woolpowers fabriksbutik, där kan du handla andrasortering för bra pris. Det är enbart kosmetiska fel på produkterna. Om jag minns rätt så har de lager2 i upp till 600g.

Finns väll inget rätt eller fel eftersom alla är olika.

Man får helt enkelt testa sig fram till vad som passar bäst för just dig. Jag har testat en hel del olika, och de jag kör med nu är kompressinsställ som är gjort på 75% Nylon & 25% Spandex och sen ett skalställ på det, sen bär jag alltid med mig förstärkningsplagg i ryggan men det är sällan jag använder dom.
För mig är den här kombon perfekt, kanske värt att testa?

Men absolut fryser man lätt så kanske man behöver ha fler lager eller annat material på kläderna! Skulle jag ta på mig ett merinull ställ, primaloft som 2:a lager,och en skaljacka så slutar det med att jag skulle svettas för mycket och på så vis bli fuktig o kall istället.

Du måste helt enkelt hitta den rätta balansen för just dig. :)

Håller med TomasGothberg, det beror verkligen på hur mycket man svettas och/eller är frusen av sig.
Jag kör med ett Woolterry-ställ från Ullmax som mellanlager (600-700 för stället), köpte det för 5 år sedan när man levde på studentbudget och fungerar fortfarande väldigt bra, håller värmen plus fördelen med ull att det andas. Enda nackdelen att det lätt blir nopprigt men det kan man leva med.
Kör med detta när det är kallare än -13 eller blåser överjävligt, annars enbart merinounderställ och skal.
Har testat att köra med dunväst under jackan men så fort man rör på sig lite mer blir det pisseblött mellan understället och västen.

Däremot så kör en polares flickvän med dunbyxor och jacka under skalstället och tycker det fungerar utmärkt.
Så det beror på helt enkelt :).

Varierar med fleece och dunjacka beroende på värmen. Hade bytt ut dunjackan om jag hade möjlighet, den är go att ha när man går runt torr i staden men som
@bjorsi sa så har dun en rolig egenskap att det väldigt lätt blir blött.

Hade hellre haft något med syntetiskt foder som både är mer hydrofobiskt, och även torkar fortare om det väl blir blött. Plus att man behöver inte oroa sig om att några små gäss kanske blir plockade levande.

chrillelille sa:
Tack
@bootfitta
@bjorsi och
@tomasgothberg

Ullmax hade ju riktigt bra pris på sina tröjor. https://www.ullmax.com/se/webshop/men/merino

Blir en sån att ha mellan underställ och fleece.

Tack!
Va ??? Hur mkt kläder ska du ha på dig ?

Med undantag att du är en frusen 45kg tjej så skulle jag säga att underställ + ullmax tröja + fleece + skal blir på tok för varmt vid skidåkning en vanlig svensk vinterdag.

För att sätta det i perspektiv så kör jag vanligen med ett 200g merinounderställ och sen direkt på med ett skal. Detta gäller till ca -10. Så länge man rör på sig är det inte ett problem. Kan möjligen bli lite kyligt i liften men hellre det än fullkomligen flyta bort när man åker.

Vid ännu lägre temperturer så får ETT mellanlager komma fram. Samt givetvis en dunjacka att dra utanpå om man pausar/står still en längre tid.

Fattar inte heller hur man inte dör av alla dessa kläder som folk drar på sig. I mitt tycke finns det många bra mellanlager, men bara ett som jag provat som alltid funkar bäst. Woolpower Crewneck 200 (Eller zip turtleneck).
Det är ju egentligen ett första lager, men funkar lika bra som mellanlager. Kostar ca 600 kr.

Är det riktigt kallt har jag något merinounderställ+crewneck200+t-shirt+skaljacka. Är det varmare än 5-10minus kör jag enbart underställ (eller woolpower)+tshirt+skal. Fördelen med ett mellanlager som woolpowers 200 är ju att du kan köra det som lager 1 utan att det känns jobbigt, sen kan du dra på den över ditt vanliga underställ även om de blivit lite svettigt då ullen värmer även fast de är blött (Till skillnad från äcklig syntet och dun).

Självklart kan underställ plus dunjacka eller primaloftjacka+skal vara najs om du ska stå stilla och åka mycket lift, men annars förstår jag inte hur folk kan vilja svettas så mycket, när man kan känns sig precis lagom varm. Sen är ju en buff i merino ett av de bästa plagg man kan ha förutom crewneck 200.

Senast ändrad:
Beror ju på hur aktivt du åker. Högintensivt toppturande eller sitter du och fikar i snön?

Jag brukar köra med två merinounderställ på överkroppen när det är kallare än -10. En underställströja i merino kan du hitta för typ 400kr.

Fleece är skönt men börjar lukta illa så snabbt för mig :(

EDIT: Jag har ofta ryggsäck på mig och det värmer rätt bra. Samma med ryggskydd.

Senast ändrad:
Jag vill ha extra lager till NÄR det blir kallt. körde i åre förra vintern då det gick mot -20 och korta backar och mycket lift gjorde att jag gärna haft ett lager till. Alltså bättre att ha valmöjligheter till ett extra mellanlager mellan underställ och min tunna fleece. Eller att skippa fleecen.

Självklart åker jag inte och svettas

Okay. För det ändamålet skulle jag glida in på typ XXL och se vad de har på rea. Jag köpte en supermjuk HH-fleece där sist...

Men för resortåkning i -20 kan man imho åka i vad som helst bara det är varmt. Man fryser mer än man svettas hur man än gör :-P Bättre att ta din vanliga flanellskjorta eller en skön hoodie i bomull så ser du snygg/cool ut när det är dags för fika stup i kvarten.

Tillbaka
Topp