Bra skidåkning efter jul?

Eastby

Medlem
Tjena, jag och mina kompisar funderar på att åka iväg nån vecka och åka skidor strax efter jul. Verkar bara bli av en gång i år och egentligen hade vi velat ta det senare (februari-mars kanske) men eftersom vi alla går i olika högskolor så verkar det bara vara från jul t.om den 11 januari som vi har tid.

Då undrar jag vilket bästa stället här i Sverige är vid den tiden? Ett förslag var Åre, men jag misstänker att Åre inte är någon höjdare (hur är det t.ex med dagsljus, öppna backar och snö i terräng vid den här tiden?).
Själv brukar jag i alla fall känna att om man ska åka iväg nån vecka och betala flera tusen så vill man gärna ha varierad åkning i ett hyfsat antal backar, tillräckligt med snö och helst lite offpist + dagsljus så man kan satsa på åkningen, vilket för mig är betydligt viktigare på en skidresa än t.ex afterski.

Är allt detta omöjligt att uppfylla vid den tiden på året eller finns det någon som har ett par bra tips? :)

I norra Sverige kan du räkna med 20 till 30 minus, ljus mellan 9 och 12 och snålt med snö. Alltså inget att rekommendera norr om Åre alltså.

Du kanske ska snegla på Norge också, Hemsedal sägs vara en trevlig ort som liknar Sälens utbud.

Solen går upp strax innan 10 och ned runt kl 15 i januari. Dvs när liftarna öppnar och stänger.
Det brukar inte direkt vara mörkt när man åker så det tycker jag inte du ska oroa dig för.
Däremot är det kallt som f*n. Förra vintern (dock kallaste på 100år) så var det ca -30 hela januari.
Student Skiweek är ju v2-5 eller nåt sånt i Åre så det kommer ju vara mycket studenter där.

Instämmer med övriga. Sverige runt jul och nyår kan ju vara förbannat kallt och mörkt. Firade jul i Alpe D'Huez för några år sedan vilket var en höjdare vädermässigt. Om du håller dig till Skandinavien rekommenderar jag Lillehammer dvs Hafjell, Kvitfjell, Skei osv. Mycket skidåkning på samma liftkort, se till att ha med bil. Risken runt jul och nyår är att anläggningarna inte har snö i alla backar, gäller väl alla anläggningar.

Funäsdalsfjällen brukar annars vara bra, dvs tänndalen, funäsdalen och ramundberget :)
Alltid bra med snö dessutom

Kläppen borde ju ha hyfsat med snö i år allafall, då som säger att det ska bli den kallaste vintern på 1000 år.. :rolleyes: och Kläppen satsar mycket på deras konstsnöanläggning. Ljuset känns ju inte som det borde vara det värsta heller då Kläppen inte ligger så långt upp. Tyvärr är det väll sämre med offpisten men .. ..

Om du inte bangar för lite kyla är nog vecka 4 i vemdalen helt fel.
Manchester fram till kl 1 i backarna för att ingen student orkar sig upp och åka plus en jävla massa bra drag på kvällarna!
gryyymt

Vet att det inte ligger i sverige men....

Hemsedal

Njöt säsongen i hemsedal förra året.

Januari i hemsedal detta året i januari var riktigt bra. lite mer än 1,1 m snö ,dock några riktigt kalla dagar.
allt öppet.. fantastisk offpist i början av januari (det dumpade 40 cm under jul-nyår)

prisläget är också ganska bra under januari men det gäller väl överallt.

bra röj på helgerna.

Senast ändrad:
Håller med carolinet. Funäsdalsfjällen är sannolikt snösäkrast i landet vid den här tiden på året. Risken finns dock att det kan vara rejält kallt ... och det är ju inte ljust allt för många timmar. Sälen/Trysil/Idre är annars alternativ längre söderut men definitivt mindre snösäkert, precis som Åre.

/MM

Jag önskar små orter som Funäsdalen all lycka och hoppas verkligen att det går bra för dem. Men att funäsdalen skulle vara mest snösäkra stället i Januari håller jag deffinitivt inte med om. DÅ SKA DU ÅKA TILL NORRLAND. Ett hett tips är att ÅKA TILL Kittelfjäll för offpist ska du åka pist och vill ha mycket snö för även offpist åk till Tärnaby, duger pisterna åt Stenmark, Anja och Byggmark mm. så, sveriges bästa underlag. Sen finst det hur många snöhål som helst i Norrbotten om du vill ha snösäkert tex. Kåbdalis, Dundret i Gällivare. Hejja Funäsdalen men snösäkrast i sverige, Skulle inte tro det

@AbiskoNarvik
Med all respekt ... offpist i början av januari i Kåbdalis och Dundret ... pannlampa? Och det där med snösäkerhet ... en liten koll på snöstatistiken här på Freeride.

Ramundberget Tärnaby/Hemavan Kittelfjäll
1 jan 2010 90 cm 35 cm 111 cm
15 jan 2009 70 cm 59 cm 48 cm
1 jan 2008 62 cm 20 cm 15 cm
1 jan 2007 52 cm 46 cm 85 cm
1 jan 2006 67 cm 38 cm 65 cm

Var någonstans har det varit över 50 cm natursnö i början av januari alla de senaste 5 åren? Funäsdalsfjällen i allmänhet och Ramundberget i synnerhet är grymt snösäkert!

/MM

"Vanliga vintrar faller det 500 cm snö här i Funäsfjällen. Ovanliga vintrar snöar det mer. Det gör Funäsfjällen till Sveriges snösäkraste skidort. När det regnar norröver i Jämtland och söderut i Dalarna, faller det ofta snö här. Tack vare den höga höjden över havet och omgivningen med de högsta fjällen söder om polcirkeln."

Kallt är det med största sannolikhet, inte alltför sällan mellan 20 och 30 minus! Snön kan du dock alltid räkna med, och natursnö dessutom. Har spenderat 15 nyår där uppe och aldrig behövt åka på kanonsnö! :)

caroline sa:
Både Tänndalen och Ramundberget.
Nu är det så att du har åkt på konstsnö då. För i Tänndalen så sprutar de med snökanoner. Ramundberget har inga kanoner så där är det bara äkta vara men i Tänndalen så är det alltid konstsnö med i bilde.

Temperaturerna skiftar vart i landet man än befinner sig.
Förra året var den kallaste på bra länge, och har man "otur" så kanske man prickar ett område som ligger på -20, -30 grader.. MEN det kan det vara värt. Om det finns mycket snö vill säga..

Ramundberget brukar ha ordentligt med snö och det är nog det säkraste kortet, men det finns massor av andra ställen också.
Precis som i många andra fall gäller det att ha lite tur, och förslagsvis lite is i magen.
Vänta med att boka och kolla hur väder och snödjup ser ut om du har möjlighet.

Själv kan jag rekommendera den lilla glömda pärlan Fjätervålen.
Party och "rajraj" = absolut 0. Men ett bra fjäll med bra pister och många möjligheter till fin offpist om än ganska flack sådan.

Har själv spenderat X antal nyår där, och det har alltid funnits bra med snö. I de flesta fall knädjupt godis utanför pisten.

Jag var i kittelfjäll förra året över nyår och det var ca 160 cm lössnö i offpisten. Solen gick dock ner typ 15 eller 15:30 och sen så finns det inte så många pistade backar

Med all respekt Mountain man Men jag konstaterar att du hänvisar till tre skidorter i din såkallade vetenskap, Det finns som sagt fler skidorter i Norrland. Och ditt påstående om behov av pannlampa vid skidåkning i norr visar ytterligare att du inte vet vad du pratar om. Ibland kan det vara bra att besöka regionen först innan man stirrar sig blind på ngn mätning som några få orter har gjort.
Välkommen upp

Edit: Jag gillar verkligen skidåkning i norra Sverige (läs norr om Åre) men tycker inte det är en god rekommendation kring nyår om man vill ha en allsidig åkning både i pist och opist. Främsta skälet är att det är väldigt mörkt och att solen knappt orkar sig upp över fjälltopparna. Från mitten av februari och framåt är det däremot en helt annan sak.

Vet jag vad jag snackar om då? :Edit

Riksgränsen, Björkliden, Abisko, Kebnekaise, Dundret, Storklinten, Ormberget, Måttsund är väl vad jag avverkat alpint i Norrbotten. Sen har jag tillbringat 10 månader i Boden om det räknas ... Faktum är att jag aldrig åkt alpint i Tärnaby/Hemavan däremot har jag varit där och kört en hel del längd! Men för all del, upplys mig om hur många timmars dagsljus man har i Gällivare i början av januari.

Om vi nu ska vara petiga så ligger Funäsdalen i Norrland ...

/MM

PS! Kom på att jag varit i Kåbdalis oxå, men bara på sommaren ... DS!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp