bräda+bindning!

hediiin

Ny medlem
bräda+bindning!
Hej!

Är på jakt efter en bräda+bindning och har några frågor

Finns det positiva och negativa grejer med att köpa både bräda och bindning av samma märke?

Finns det vissa brädmärken som inte passar vissa bindningmärken och tvärtom?

tex finns det något bindningsmärke som inte passar Burtonbrädor?

tacksam för svar :) gärna uppsatser ;)

bräda+bindning!
tror nästan varenda bindning kan användas till vilken bräda som helst, dock inte speciella bindningar som med anrlunda fästning ;) de är dock smart att bindning och boots är av samma märke, dessa är ofta anpassade efter varandra. Men när det gäller bräda o bindning kan du mixa hur du vill ;)

bräda+bindning!
Det är väl Burtons ICS som andra bindningar inte passar till. Flux har en ICS- kompatibel disc men annars tror jag inte att man kan köra andra bindningar. I övrigt funkar de flesta bindningar till de flesta brädor. Vill man utmana hållbarheten i sina icke-Burtonbindningar så kan man ju vrida discarna och montera dem på en Burton med ICS och bara köra två skruvar i varje bindning. Jag tror att det funkar hur bra som helst faktiskt. Eftersom Burton har sitt eget hålmönster så finns det säkert bindningar som inte gör kompatibla discar. Jag har inte så bra koll på det eftersom jag aldrig har funderat på att åka på en Burton.

Jag håller absolut inte med om att man bör eller behöver köpa boots och bindningar av samma märke. Bra bindningar har såpass många olika inställningsmöjligheter att man kan få dem att passsa bra till alla slags boots. Det är en myt från de märken som gör både boots och bindningar (läs främst Burton) att det blir bättre passform.

Senast ändrad:
bräda+bindning!
Tack så mycket för svaren. Har lite bättre koll nu.
Men vet inte alls vad jag ska köpa. Har inte världens största budget heller...

bräda+bindning!
Doughboy: Kan det var så att EST är bindningarna och ICS (eller the channel) är Brädorna?

Hediiin: Japp det gäller inte alla och jag tror att nästan alla kan fås med vanliga inserts.

I övrigt instämmer jag med Doughboy, fattar inte varför alla får för sig att bindningar plus boot av samma märke skulle vara det ultimata. de bindningar som förmodligen är världsledande just nu Flux och Union gör ju inte ens boots (vad jag vet?)

Tillbaka
Topp