Bräda för lång och "lätt" nybörjare?

Jide

Ny medlem
Har börjat snegla lite på ny bräda.... Har en extrem e-line 160 som är för smal. Sen tror jag att jag kanske behöver gå upp något i längd också.

Är 186 cm lång och väger 75kg (har växt klart). Har ett par Northwave Decade SL2 46'or och Flux Super Titan bindningar.. Leter efter en bräda runt 165cm med en midjebredd på 26,5 skulle jag tro (har 25,2 idag). Har försökt läsa på så mycket som möjligt, pinn har ju skrivit en exemplarisk guide här på forumet!

Kör mest i pisten men gärna utanför när det finns snö. Kan inte påstå att jag kör speciellt aggresivt idag men det är vad jag vill och jag vill skära istället för att sladda. Inget i parken än så länge men det kanske kommer, vem vet.

Så till frågan, vad skall man välja? Har ingen större koll på alla olika tillverkare och deras inriktning m.m. Burton vet jag är störst och just därför är jag inte så jättesugen på en burtonbräda... ;) (lusläser deras katalog titt som tätt men hittar inte "min" bräda)

Många brädor över 160cm har en viktrekommendation på 70-100+kg och det känns lite fel, man vill ju hamna mitt i skalan. Har inte åkt så länge och vill inte ha en FÖR hård bräda. Har inte testat brädor heller så det är svårt att veta exakt vad man vill ha, men så är det väl för alla antar jag...

Har kollat lite på Gnu 11'up 166 som verkar vara en hyfsad "hela berget" bräda..

Någon som känner igen sig och har den "perfekta" brädan för mig? Helst inga snordyra brädor bara. Ös på med tips!!

Kan inte direkt säga att jag känner igen mig i din situation, även om vi har samma fysiska egenskaper, för jag åker bara park..
Men en sak kan jag ju säga, att köpa nåt mycket längre än 160 tror jag inte låter som en så bra idee. Får du för dig att åka något så när parken kommer den va alldeles för lång o klumpig..
Alla jag snackade med förra året när jag köpte min all-around-bräda sa att 159 va perfekt för mig så borde ju stämma in på dig också.. Personligen tycker jag att även om man är lång så att gå över 160 är lite överdrivet om man inte är ute efter en extrem puderbräda...

Okej, kanske borde gå ner lite då...

11'up finns i 162 såg jag, sen kollade jag lite snabbt på Nitro Team Art Wide 162 men den kanske blir för mycket "park", verkar rätt mjuk.

Jag är närmare 190cm och kör på en 162,5 26.7 Capita..iofs styv bräda men jag gillar popen man får. Längden tycker jag känns perfekt och är nog en smaksak. Kanske lite svårare att snurra men samtidigt mer balanserat i luften.

Okej, om jag omformulerar mig lite...

Jag letar efter en bräda strax över 160cm, runt 26,5cm midja som lämpar sig för en lång kille på ynka 75 kg. Lite större svängradie gör inget... Åker bara pist/offpist = snurrar inte runt i parken.

Har sökt och sökt och hittat en jävla massa men tyvärr mest rekommendationer till avancerade åkare som spenderar säsonger i alperna och väger 15-20kg mer än mig. Känns inte rätt.

Pikehunter:
Black death speed tribe? Känns som det kan bli "too much to handle" tyvärr... Vad väger du?

Senast ändrad:
Du ska helt klart stå fast vid ditt längdval runt 165. Det finns ingen som helst anledning att gå lägre om du är så pass lång och letar efter en all mountain bräda.

Har precis spenderat en vecka i Ramundberget. Två av dagarna åkte jag på en Gnu 11'up 166. Grym "hela berget planka" som fixar allt. Jag väger dock ca 15 kg mer än dig, men jag tror inte att den skulle vara för hård för dig.

Det känns helt rätt att gå upp några centimeter. Skall ha brädan ett bra tag och utvecklas på den...

La mina första trevande snowboardsvängar i tänndalen för ganska exakt ett år sedan, längtar verkligen tillbaks till snön där. Har tyvärr bara vart i sälen än så länge i år men det blir snart ändring på det. =)

Om Gnu 11'up 166 finns kvar på Junkyard så är den uppe i 28 eller 30% rabatt idag. Det är inte så tokigt!!

Hehe

Men du tror på 166 framför 162 iaf.
Har du kört mycket på 11up, du kanske har testat 162an också?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp