Bräda liknande Golitah

buhu

Ny medlem
Bräda liknande Golitah
Jag är på jakt efter en bräda och har hittat en som passar mig nämligen Bataleon Goliath. Dock hittar jag inte den till något vettigt pris så jag har nu hittat en ersättare nämligen Bataleon Whatever.

Tycker den passar in min åkstill som är allt möjligt. Men framförallt är det piståkning och off-pist. Hoppa försöker jag mig på men är inte duktig så det blir mindre park åkning. Rails och boxar kommer testas framöver men inget jag åker nu. Gillar puder men åker lite pga av mina backar saknar mycket sådant.

Jag vill ha en bräda som är allaround men det jag i huvudsak åker är i pisten. Tror också jag vill ha en medellmjuk bräda även om en hård bräda skulle passa bättre för piståkning, men jag gillar och leka i pisten och därför tror jag en bräda där mitt i mellan i mjukhet.

Kan jätte lite om brädor men läst på lite om Bataleon och deras TBT som jag tror jag kommer gillar. Har aldrig åkt på en sådan bräda.

Nu har jag bara hittat Bataleon och det finns ju fler märken som har liknande allaround brädor. Skulle ni kunna rekommendera några andra liknande?

Bräda liknande Golitah
Låter som Whatever är brädan för dig tycker jag.
Älskar bataleons brädor själv. Har en global warmer och en Cameltoe.

Bräda liknande Golitah
Ja jag hoppas jag har hittat rätt bräda med Whatever. Hade hellre vilja ha Goliath men det verkar inte skilja mycket mellan dem.

Har ett par Flux TT30 men i storlek L som är förstora för mina fötter så jag tänkte köpa ett par nya bindingar tillsammans med brädan. Har tittat lite och hittat Burton Mission M. Vad tror ni om dessa bindningar tillsammans med den brädan till min all-around åkning(främst pist och off-pist).

Bräda liknande Golitah
Whatever blir perfekt! Gillade den själv bättre än Golitah, perfekt flex och funkar över hela berget. Goliath skulle kanske känna aningen för styvt om du vill leka runt lite. Sen har de båda Bataleons Freestyle TBT som är underbar att carva med!
Burton Mission blir perfekt den också, det är egentligen bara en Cartel från något år tillbaka, samma baseplate också. Cartelen brukar få alla nyheter och då får Mission ta över de "gamla" delarna, t.ex om Cartelen får en ny highback 2013 så får Mission Cartelens highback från 2012 osv. Med andra ord - kanon bindning!

Bräda liknande Golitah
Tacksam för svaret.

Hittade en forumpost som jag inte skulle ha läst och har nu hängt upp mig på brädans underlag. Det var många som var mycket emot Extruded Base istället för Sintered Base.

Läste på lite om det och tydligen är det samma material som ena är pressad och andra uppvärmd och ger olika egenskaper. Extruded som Whatever har ska tydligen vara en billigare variant som glider sämre och bevarar vallningen sämre som jag förstod det. Däremot glider den bättre obehandlad mot en obehandlad Sintered baserad.

Vad tycker ni om de två underlagen? Ska man hänga upp sig på att det är extruded i Whatever brädan?

Har pga av underlaget letat upp ett alternativ om jag definitivt bör köra på sintered baserat underlag. I sådant fall har jag hittat Burton Custom FV Twin med tex Burton Mission. Det blir dyrare köp men jag har råd med det även om det svider.
Frågan är då eftersom den brädan har the channel, bör jag satsa på EST bindning eller vanlig binding från Burton. Båda passar the channel medan en vanlig binding passar övriga brädor ifall man skulle vilja hålla på och byta bindingen till en annan bräda.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp