Brädor 08/09

Superpark

Aktiv medlem
Brädor 08/09
Tja!

Någon som har koll på vad som händer med Brädorna till denna säsong? något revolutionernade på G?

Har varit sugen på en freestyle bräda länge nu och blir nog en till denna säsong vet inte vad dock, har testat Goliath och Dominant men var inte så impad utav någon av dem..

är lite sugen på Ride Kink eller Forum Destroyoer någon som testat dessa?

Peace!

Senast ändrad:
Brädor 08/09
Salomon har grymma grejjer på gång till vintern kolla upp dom!

Brädor 08/09
Banana/Reverse camber/Rocker är vad som gäller. Never Summer kommer med sin version av det hela samt något de kallar Vario Power Grip vilket har med sidecuten att göra. Be mig inte förklara de tekniska detaljerna för det har jag inte koll på. Smokin snowboards kommer ha versioner av sina brädor med magnetraction på. Det är tydligen enligt ryktet så att Smokin helt enkelt bara snodde iden av Lib, minskade lite på vågen och fick det hela godkänt i efterhand av Lib.

Lite off topic men 32 boots ska visst ha en riktig innersula i bootsen nästa år, dont quote me on that .

Nike är på väg in i snowboardsvängen, min förhoppningen är väl att det blir som när de klev in i hockeyvärlden, att de snart kliver ut igen.

Brädor 08/09
Prospect är riktigt bra till allt! Du kommer inte att bli besviken.

Brädor 08/09
Tack P.E.A.A!

är dock inte ute efter något som klarar allt det har jag min CustomX till utan vill har en renodlad lekbräda till den tidiaga glaciäråkningen på hösten eller den sena sorbén i Åre och även när det är lite skitväder och man bara drar ut och leker lite någon timme men mest äter lunch och framförallt något som man kan leka med i parken..

alla tips är bra tps!

Brädor 08/09
Tror du kommer bli nöjdmed en destroyer som lekbräda, körde den som streetbräda . vääldigt mjuk . vet dock inte hur den blir för kommande säsong .

Brädor 08/09
Ja den känns sjukt lockande, måste dock testa en först, köper aldrug utan att testa först, inte alltid lätt att få till det dock..

peace!

Brädor 08/09
Verkar som nästan alla märken kommer ha minst en modell med reverse camber/rocker.. många kommer med late-release modeller som typ Rome, Ride och Burton... så det verkar vara en stark trend....
men rockern skiljer sig från dom olika märken.. tex är bananans rocker endast mellan bindningarna medans typ K2's rockers börjar vid bindningar..
deras nya WWW med rocker ska tydligen vara bättre än bananan enligt några som hade testat båda... Signal Park Rocker ska också vara ett het tips om du är ute efter en riktig mjuk lekbräda... bananan är inte så mjuk..
sen har väl Burton nån model "FIX" som är total neutral spannet/cambern o har uphöjda kanter vid nos o tail liknande Bataleons TBT...
Bataleon kommer med en ny model "Airobic" som har samma shape som Evil Twin fast mjukare o med samma TBT som underlättar åkandet o förlåter en hel del...

Senast ändrad:
Brädor 08/09
DZettervall sa:
Tror du kommer bli nöjdmed en destroyer som lekbräda, körde den som streetbräda . vääldigt mjuk . vet dock inte hur den blir för kommande säsong .
Destroyern är kanske min absoluta favoritbräda. Men den är inte väldigt mjuk det är en sak som är säker. Visst mjukare än min "åkbräda" men för att vara parkbräda är den ganska styv och speciellt torsionellt. Man kan kötta på med denna bräda och inte bara nosepressa! ;D Sedan har den inget som helst revolutionerande teknologiskt sett!

Jag vart sjukligt imponerad av en annan bräda jag åkte i vintras en hel del. Rome Design...En dyr bräda som inte vanligt folk köper tror jag men där borta fick jag den till ok pris. Lätt och tunn som satan samtidigt som den va en direktionell twin (mjukare nose men twintip) och vädligt vridstyv. Det var som en parkbräda fast klarade allt en freeride bräda måste klara också.

Knäckte den och fick se "kärnan". Det är träribbor liggandes där inne och inte en solid kärnda. Därför den är så sanslöst lätt gissar jag.

Men min gissning för vintern är reverse camber samt MTX hela vägen.

Brädor 08/09
http://www.snowboardclub.co.uk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&p=404209#404209

grym tråd!!! folk som testat o jämfört alla olika brädor med camber o TBT...

"I have concluded, surprisingly since i have been riding Libs solidly for the last decade as my main boards and love magne traction, that the Bataleon TBT is actually a lot better than Banana tech, and further more that K2's version of rocker is better than Libs."

Senast ändrad:
Brädor 08/09
Shit va tråden vakna till Liv, skoj!! precis så jag hade hoppats på! verkar som om folk är lite åksugna ändå! :-)

måste kanske tilläga att jag väger cirka 85 pannor så en halvmjuk bräda kan vara mjuk den med...

men som sagt ex goliath tyckte jag var för "hård" för att vara riktigt rolig.. ska bli spännande att se vad som kommer, om någon har länkar eller källor som Ingooo är ju det klockrent!

må gott!

Senast ändrad:
Brädor 08/09
En sak jag undrat är varför vissa märken som tex K2 erbjuder sina modeller både med och utan reverse camber/rocker... som WWW

hmmm... om rocker nu är så bra o revolutionerande som der verkar varför ska man då välja en vanlig camber före en reverse?!? blir inte det lite dubbel marknadsföring?!?
eller är det så att vissa inte vill vänja sig vid något nytt eller rent av inte gillar camber?!

ett annat svar som jag hört ska vara att rocker ska vara väldigt sketchy i höga farter och på stora hopp osv.... men det verkar också konstigt med tanke hur Danny Kass rippar pipen med sin banana version... och va ska man med den lilla extra stabiliteten, som en vanlig camber ger, i en railbräda som WWW till???

hmmm skumt...

Brädor 08/09
Själv har jag en Evil Twin och en Fun.kink och min bror kör en Goliath... Goliathen är hårdast, en 5 på en skala på 1-10, Evil Twinen känns mjukare men det beror nog på för att den är mycket mjukare mellan bindningarna för den är styvare i båda nos o tail, Funkink är klart mjukast av dom båda.... Airobic som kommer till 08/09 ska vara ännu mjukare än Funkinken framförallt mellan bindsen...

Senast ändrad:
Brädor 08/09
Tack Ingoo du är kung..

Rome´n var svårt snygg.. ..om det nu ska spela roll :-)

Det är ingen som testat eller har erfarenhet att Ride Kink?

Intressantat tankar i inlägget innan, när jag testade Goliath tyckte jag kanske att den var lite ostabil i högre farter men det kan lika gärna bero på längden enligt min mening.. iochförsig borde ju den effektiva åklängden vara kortare med TBT? eller är det ngn som vevt hur det funkar.. ..hur räknar man effektiv åklängd på en banan? eller gör man ens det?

Brädor 08/09
http://www.bataleon.com/en/triplebasetechnology/

där står allt du behöver veta om Bataleons TBT ;-)

det tar ett tag att vänja sig vid TBT... några timmar typ.. vet inte hur länge du har testat Goliathen men i början känns det ostabilt och ovan om man åker rakt ned, mest för att man inte behöver ligga på skär hela tiden utan kan peka den rakt ned...
det känns läskigt första timmen men så fort man vänjer sig märker man att det är mycket stabilare...

Ride Kink verkar vara grym som railbräda (var själv inne på den men nu är jag fast vid Bataleons TBT) men med alla reverse cambers som kommer nu skulle jag inte bli förvånat om inte den kommer ha det också inom kort... som det är nu så verkar jo en RC vara mera given för en renodlad railbräda...

Brädor 08/09
Jag testade goliathen i en och en halv dag, så hann testa en del, vet inte om jag hade för höga förväntningar men tyckte inte det var jätte WOW känsla, var lite coolt att men kunde göra extrema late 180´s på flaten men annars hade jag nog trott att den skulle vara mer annorlunda mot vad jag testat tidigare, men det kanske är ET som jag bord testa? eller TOM Fun Kink?

eller varför inte; http://www.snowboardconnection.com/product_detail.cfm?CatID=Search&PID=65284

hmmm alldeles snurrig..

okej för att gå rillbaka lite då, vad är dom stora nackdelarna med rocker? mindre yta på rail blir mer instabilt?? mindre yta som möter snön gör att brädan "sjunker" och får dålig acceleration??

Brädor 08/09
Ingooo sa:
ett annat svar som jag hört ska vara att rocker ska vara väldigt sketchy i höga farter och på stora hopp osv.... men det verkar också konstigt med tanke hur Danny Kass rippar pipen med sin banana version...
I påskas straightlinade jag i princip varenda pist i Ramundberget med min 08-09 Lib-Tech Skunk Ape 167 BTX. Det var inga som helst problem. Det är en lite annan känsla att åka rakt fram med en BTX-bräda jämfört med en vanlig men det vänjer man sig snabbt vid och stabiliteten är precis lika bra.

Brädor 08/09
Doughboy sa:
Ingooo sa:
ett annat svar som jag hört ska vara att rocker ska vara väldigt sketchy i höga farter och på stora hopp osv.... men det verkar också konstigt med tanke hur Danny Kass rippar pipen med sin banana version...
I påskas straightlinade jag i princip varenda pist i Ramundberget med min 08-09 Lib-Tech Skunk Ape 167 BTX. Det var inga som helst problem. Det är en lite annan känsla att åka rakt fram med en BTX-bräda jämfört med en vanlig men det vänjer man sig snabbt vid och stabiliteten är precis lika bra.
Grymt men tror du inte att det är som jag var inne på lite tidigare, att längden (eller den effektiva åklängden) har större betydelse.. du körde på en 167:a vilket är relativt långt ändå..?

peace!

Brädor 08/09
CustomX sa:
Grymt men tror du inte att det är som jag var inne på lite tidigare, att längden (eller den effektiva åklängden) har större betydelse.. du körde på en 167:a vilket är relativt långt ändå..?

peace!
När det gäller BTX så blir den effektiva åklängden i princip likadan som på en bräda med spann. Det beror såklart på att BTX bara är rocker i området mellan bindningarna medan området framför och bakom bindningarna är helt platt. När du står på brädan trycker du ut rockern och brädan ligger plant mot underlaget.

Brädor 08/09
Ingoooo, Ride kink behöver inte rocker, Ride kommer med en bräda som heter Ride Crush, är dock en dfc modell tror jag, och den har rocker ;D

Så årets rocker brädor för jibbs är: (kanske missar några)

Rome Artifact 1985 (kommer som vanlig också)
Signal Park Rocker (vanliga signal park fast med rocker)
Capita Horrorscope FK (Limited as fåkk, typ som en stairmaster med rocker)
k2 www (kommer som vanlig också)
Ride Crush dfc
Burton con-dom (dominant med rocker och ICS)
Burton Hero (har också ICS, men är lite mer allround)

Och sen även i stort sett alla mervins brädor kommer ju med btx.. Fast alla dessa är ju jibbers och då har ju mervin Gnu Street btx..

Senast ändrad:
Brädor 08/09
my man Coldis! mannen som vet ALLT om dom nyaste snowboardprylar ;)
skrev ju att jag trodde att det skulle komma en Ride med rocker, det var ju du som sa det till mig :P

Senast ändrad:
Brädor 08/09
oj sorry :D Men rocker verkar skoj, blåste ju upp rätt fort i år, därför är ju många late-release, som burtons och rome tror jag är det, även capitas.. k2's och capitas är limited edition också, fast capita är väldigt limited.. 500 i usa och 150 i europa

Brädor 08/09
Känns som att samtliga fabrikat har lagt till ett varumärke till sina namn, t.ex. "ride moore" eller "infinite ride", detta ser jag dock endast som säljar mumbo jumbo. HAde det varit något att ha hade det kunnat kallats något konkret.

Själv har jag köpt en Destroyer inför säsongen. Har dock inte hunnit provköra, men hoppas det blir brao.

Brädor 08/09
Glömde ju säga att Hampus M. kommer ha en modell med O-matic, och det är ju djävligt kul. Frågan är bara om den tar sig till Sverige. Trevligt utseende har den dock.

Brädor 08/09
RickePuff sa:
Känns som att samtliga fabrikat har lagt till ett varumärke till sina namn, t.ex. "ride moore" eller "infinite ride", detta ser jag dock endast som säljar mumbo jumbo. HAde det varit något att ha hade det kunnat kallats något konkret.

Själv har jag köpt en Destroyer inför säsongen. Har dock inte hunnit provköra, men hoppas det blir brao.
doot :) Ride more är DC som har gjort.. för kul bara, Infinite Ride däremot är en maskin som burton har för att "köra in" brädan åt dig som flexar den och har sig hela tiden så att brädan är likadan när du får den som den är när du har åkt på den länge.. Så Infinite ride är ju inget mumbo jumbo ^^

Tillbaka
Topp