Brädreparation

Molnet

Ny medlem
Brädreparation
Har lite frågor om hur jag ska fixa min bräda som blivit lite skadat på grund av klantighet.

Det är så att jag har en Burton jeremy jones 156 05/06. Är sjukt nöjd med brädan, men på något vis har jag fått tag i för långa skruvar uan att jag har märkt det, dragit dom så hårt så att det har blivit 2 små bulor i belaget. På den ena bulan har det även blivit lite slitet. Undrar hur jag ska göra för att få in bulorna så att belaget blir platt, samt vad jag ska använda för att laga den lilla slitningen som har blivit, har för mig jag läst att man kan använda vanlig limpistol och sendan slipa ner det med sandpapper eller dylikt. Har tänkt att jag ska göra om hela bottenslipningen när jag är färdig med reparationen. Tacksam för seriösa svar och tips.

M v h Emanuel

Brädreparation
Måtte mina skidor eller bräda någonsin komma i närheten av analkrut.

Så här är det bästa att göra. Skruva ur skruvarna. Hitta nya riktiga skruvar. Sätt i dom. Lämna in brädan på en planslip så är den som ny sen. INTE värma på belaget!!!

//H

Brädreparation
smälta ner belaget? hhahhhahha

lämna in den på en sportäffar å få den planslipad så borde det lösa sig =)

Senast ändrad:
Brädreparation
det kan också vara så att det inte är fel skruvar, du kan bara ha skruvat för hårt, men lämmna in den.

Brädreparation
jag trode min skulle bli fin efter planslip, men så blev de inte :(

va i åre en vecka förra året med ny fin extrem bräda. andra dan så råkar vi köra över en grusväg = mycke repor i belaget, tänkte skit samma lämnar in på slipning slute av veckan innan vi åker hem.

efter slipningen så åkte vi hem inte tänkte jag på o kolla belaget så noga, tänkte dom här borde ju kunna de dom gör...

MEN va tror ni ja ser på undersidan? jo det är 8st gropar! alltså belaget buktar in där bindningarna är skruvade, vad ska jag göra åt det? de gör nog inte så mycke när man åker men ja stör mig på det för de syns ju så bra på helsvart belag...

fixade brädan inför säsongen idag då jag varit sjuk än längre tid. så gå te hanson o säga att dom förstört brädan kanske är lite sent...

Brädreparation
Att det är hål efter inserts är helt normalt. Man kan slipa ner brädan så dom inte syns men finns ingen anledning till det. Och då får du slipa så många mm så det är sjukt. Så Hanson har inte gjort nåt fel.

//H

Brädreparation
Lämna in den vettja lämna den till T-12 dom brukar göra det bra 99% säkert att dom göre bra:D

Brädreparation
Om man inte är riktigt säker på sin sak ska man inte börja fibbla själv.. Bästa sättet är ju bara att lämna in den till en affär med kunskap, erfarenhet och rätt utrustning så fixar de det, du är inte den ende i världen som dratt skruvarna för hårt.
Förstår att problemet kommer ifrån fel skruvar eller att du dratt vanliga för hårt, men det måste vara rätt extremt egentligen för när jag skulle byta skruvar fick jag bara några random skruvar av en kompis i en affär, drog de så mycket jag orkade och hade ändå inga konstigheter med dem.. O andra sidan borde det väl finnas olika sorters skruvar?
Och såklart, dra ALDRIG i skruvarna med skruvdragare!
Men åter till affären, de borde ju kunna fixa alla sorters repor, jag lämnar in min här i Frankrike lite då och då, de fixar allt från stora till små repor o andra konstigheter.. se bara till att de använder genomskinlig lagningsmassagrej om du inte har helsvart undersida så du inte får märken av ifyllnaden (det råka de göra på min gamla bräda, klantar!)...

Brädreparation
Okej tack så mycket. Jag knackade lite på bulorna då gick dom in, ska dock lämna in på planslip ändå för det blir nog bäst. Jag hade riktigt drakeskruvar, var nog bara det att jag dragit dom för hårt och att bindningarna/inserthålen inte var anpassade riktigt för skruvarna. Jag lade på ett par extra brickor så länge så nu funkar det prima. Tack för alla svar.

Senast ändrad:
Brädreparation
Tja,
Jag skulle nog fundera ett par gånger innan jag lämnar in för planslip för denna sak. Tänk på att de drar av belaget en liten bit så att det blir tunnare, då blir även belaget över hålen tunnare. Den ena gamla bulan var okey va så att den är plan igen och inte är hål? Den andra hade en liten slitning? Fundera på om det är okey att köpa belagsstång att smält ned och sena ta en stålsickel eller fil och dra av ev överskott, sen kan man ta en fibertex och släta till det. Om du ändå föredrar lite mer professionellt, så kan man lämna in den och be dem reparera det bättre, eller till och med lägga dit nya små belagsbitar bara vid hålen (de skär bort en bit runt hålen och lägger dit nytt belag). Spara planslip till den dagen ditt belag är dåligt över flera ställen.

Lycka till,

Brädreparation
Lämna in den på en bra butik. T.ex. Här i st.anton har dem grymma maskiner som lägger i plast i alla repor (även dem små) och sedan planslipar den. Tror dem fixar det bra på ett seriöst ställe!

Finns olika nivåer på planslip, t.ex. så dras hyrskidorna i planslipen varje gång dem har varit uthyrda men dem drar dem jätte tunt, Ungefär 50 gånger kan dem köra skidorna i maskinen innan dem är slut. Sen kan de självklart göra en riktig planslipning, vilket de alltid gör på kunder som betalar för servicen.

Sen beror det mycket på vilken bräda du har och hur den är uppbyggd. T.ex så kan du planslipa Burton T6 brädan MAX 3 gånger sen är den helt slut, medans du kan dra några gamla fina extreme brädor ett tio-tal.
Skulle uppskatta att du kan dra din bräda minst 5 gånger men jag grundar inte det på något specielt.

Lämna in och få den ordentligt gjort!

Brädreparation
Att du kan planslipa T-6 3 gånger är ju inte sant iofs men nu ska jag springa och slipa skidor så jag hinner inte skriva nåt mer så.

//H

Brädreparation
Men har dom inte relativt universella skruvar nuförtiden? Man måste skruva in skruvarna hårt så att dom inte blir lösa genast =S Ligger det någon risk i att förkorta skruvarna? Jag brukar genast sluta skruva då jag hör ett litet "knarr", inte är väl de för långt?

Brädreparation
Skruvlängd: försöka att använda de skruvarna som hänger med bindningarna, de bör vara avpassade för att gå lagom långt ned i hålen. Använder du andra så kolla hur långt de sticker ut från bindningens undersida så att de inte blir för långa eller för korta när du väl skruvar i dem (du kan kolla utstickande skruvlängd och håldjup med en tändsticka eller tandpetare eller så)

Ride on,

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp