Brädval

Brädval
Hej på er!
Jag behöver hjälp med att bestämma mig för vilken bräda jag ska köpa. Just nu ligger det en inplastad United Shapes Horizon 155 under sängen. Gillar tanken men kan inte släppa United Shapes Cadet eller Korua Otto 157. Jag är en hyfsat erfaren åkare, åkte en del parken när jag var yngre men har med ålder tappat bort parken. Åker oftast i kanten och närmsta utkanten av backarna och försöker hitta naturliga variationer att inkorporera i åkningen, gärna en surfig känsla, om det nu finns en gemensam bild av det. Kan sällan bränna på i full fart eftersom barnen och min sambo ofta är med. Gillar carving, även om jag aldrig har åkt på en äkta carvingbräda. Jag har rätt små fötter, 40,5-41 tajta boots. 175cm lång och 70 kg. Senaste brädan var en Bataleon Goliath 153, kändes för liten och lite långsam. Har också en ändra Burton Custom, men gillar inte Flying V. Saknar Camber. Vad hade ni gjort eller inte gjort?

Brädval
Kan inte påstå att jag har nåt annat än carving på agendan och faktiskt ungefär lika specs i storlek. Lite större fötter, 41.5
Om du gillar carving på hög fart så kan jag inte nog lovorda united shapes deep reach. Rätt så tråkig som puderbräda men sitter som ett smäck i pisten. Jag har en som är 153. Har parat den med de nya falcor och jag vill inte åka på nån annan bräda nu när det är sprutsnöpister. Trots många fina carvers i quivern. Den är ju lite bredare och hade jag varit du hade jag valt cadet eller deep reach beroende på hur mkt du vill hoppa. Jag är superimponerad av min US.

Med det sagt. Det är inte kul att åka långsamt på en bräda med turboläge som deep reach. Den gillar 60+km/h 😂

Brädval
Kan inte påstå att jag har nåt annat än carving på agendan och faktiskt ungefär lika specs i storlek. Lite större fötter, 41.5
Om du gillar carving på hög fart så kan jag inte nog lovorda united shapes deep reach. Rätt så tråkig som puderbräda men sitter som ett smäck i pisten. Jag har en som är 153. Har parat den med de nya falcor och jag vill inte åka på nån annan bräda nu när det är sprutsnöpister. Trots många fina carvers i quivern. Den är ju lite bredare och hade jag varit du hade jag valt cadet eller deep reach beroende på hur mkt du vill hoppa. Jag är superimponerad av min US.

Med det sagt. Det är inte kul att åka långsamt på en bräda med turboläge som deep reach. Den gillar 60+km/h 😂
Jag fattar! Har du testat Horizon?

Brädval
Horizon är en jäkligt fin bräda. Jag har åkt både 155 och 159, och föredrar 159 med mina 190cm/80kg. 155 borde va klockren till dig. Otto 157 kommer du uppleva som mkt större. Jag har ägt en sån och den passade mig bra i storlek.

Cadet har jag bara åkt två åk i kassa förhållanden, men verkar vara en trevlig bräda.

Generellt så tycker jag US gör finare brädor än korua.svårt att sätta fingret på exakt varför, men koruas vanliga känns lite billiga, och plus-serien vibrerar sönder mina fötter i isig pist.

Brädval
Horizon är en jäkligt fin bräda. Jag har åkt både 155 och 159, och föredrar 159 med mina 190cm/80kg. 155 borde va klockren till dig. Otto 157 kommer du uppleva som mkt större. Jag har ägt en sån och den passade mig bra i storlek.

Cadet har jag bara åkt två åk i kassa förhållanden, men verkar vara en trevlig bräda.

Generellt så tycker jag US gör finare brädor än korua.svårt att sätta fingret på exakt varför, men koruas vanliga känns lite billiga, och plus-serien vibrerar sönder mina fötter i isig pist.
Ja jag är lite rädd för att Otto 157 kommer kännas lite stor, den är väl typ 260 bred men samtidigt så känns 155 nästan lite litet nu när jag står och känner på den. Men du föredrar Horizon framför Otto då? och US framför Korua. Tack för info och hjälp.

Brädval
Ja jag är lite rädd för att Otto 157 kommer kännas lite stor, den är väl typ 260 bred men samtidigt så känns 155 nästan lite litet nu när jag står och känner på den. Men du föredrar Horizon framför Otto då? och US framför Korua. Tack för info och hjälp.

Storlek är ju en smaksak också. Du kan säker trivas på Otto 157 men den känns som sagt klart större än horizon 155. Av dom tre föredrar jag horizon 159 för all-mountain/resort-åkning

Brädval
ni gör det inte lätt för mig.
Haha nä. Det här är anledningen till att jag har 6-7 brädor som jag åker på. Otto är en trevlig bräda också men jag sålde min för att göra plats för annat.

Gör så här. Behåll horizon 155, och köp sedan även en fetare bräda för carving och för att hänga på skidåkare etc. Tex. en Stranda Shorty. ;-)

Brädval
Haha nä. Det här är anledningen till att jag har 6-7 brädor som jag åker på. Otto är en trevlig bräda också men jag sålde min för att göra plats för annat.

Gör så här. Behåll horizon 155, och köp sedan även en fetare bräda för carving och för att hänga på skidåkare etc. Tex. en Stranda Shorty. ;-)
En dedikerad carvingbräda? Ja varför inte. Vill helst testa en först men jag har tänkt tanken.

Brädval
Har en Horizon 159 och det är en bra bräda. Funkar bra till det mesta skulle jag tro, jag tycker personligen den är lite "catchy" att åka switch med, men jag är rätt kass på det ändå.

Jag kommer nog att göra mig av med den i år, men det är mest för att jag tycker mer om att åka på Turbrädorna.

Brädval
Har en Horizon 159 och det är en bra bräda. Funkar bra till det mesta skulle jag tro, jag tycker personligen den är lite "catchy" att åka switch med, men jag är rätt kass på det ändå.

Jag kommer nog att göra mig av med den i år, men det är mest för att jag tycker mer om att åka på Turbrädorna.
Turbrädorna alltså, kul med svenskt. Antar att du redan har en?

Brädval
Jag är gubbe med dåliga knän numer så alla bindningar jag provat/ägt som inte tar bort energin från stötar går bort. Så i mitt fall union nya force, ultra eller falcor. De nya strapsen på falcor är löjligt bekväma.

Brädval
Inte jag heller. Däremot gillar jag verkligen falcor och ultra, båda dom har minidisc. Det är dom jag kör på alla mina brädor när jag behöver carvea. När det är pow spelar det ingen roll alls för min del vilken bindning jag har. Observera att det inte är force classic som jag pratar om när jag säger force.

Brädval
Inte jag heller. Däremot gillar jag verkligen falcor och ultra, båda dom har minidisc. Det är dom jag kör på alla mina brädor när jag behöver carvea. När det är pow spelar det ingen roll alls för min del vilken bindning jag har. Observera att det inte är force classic som jag pratar om när jag säger force.
Nä jag antog att du menade den nya versionen, vad den nu kallas. Vanliga Force? Kollade en del på Ultra men den hade ingen justering för hälkappan. Tänker mig inte att jag använder detta men lite osäker. Kändes som nice to have, Falcor var några tusen till så jag tänkte funderade nog inte på den.

Brädval
Nä jag antog att du menade den nya versionen, vad den nu kallas. Vanliga Force? Kollade en del på Ultra men den hade ingen justering för hälkappan. Tänker mig inte att jag använder detta men lite osäker. Kändes som nice to have, Falcor var några tusen till så jag tänkte funderade nog inte på den.
Ja, den kallas väl bara force numer. Forward lean är grymt vettigt om man behöver det, vilket man gör när det är isigt och jävligt. På just ultra tycker jag inte det spelar så stor roll på för hela bindningen är så mjuk och följsam. Den och falcor får brädan att kännas mjukare än vad den är. En styv bindning enligt min erfarenhet gör inte det. På min flagship som är 156w (264mm midja men storlek 41.5-ish/US8.5 på boots) så är ultran för vek för att få det tryck jag vill ha på kant. Force är däremot inte det och man kan pusha ganska hårt utan någon större begränsning. Igår körde jag just den kombon med force och flagship och inser att jag vant mig vid att köra ultra så mycket att jag inte tycker den är för vek längre och att jag tycker baseplaten på force är för stum och i sin tur gör att brädan känns lite.. död. Hade hårda union atlas förra säsongen men dom är så hårda att större stötar gjorde att mina knän sa upp sig från jobbet. Med det sagt så har jag haft eller har unions modeller: force classic gånger flera, nya force, atlas, strata, nya falcor och ultra. och oavsett bindningmodell så förstår jag inte hur man kunnat åka bräda utan de straps som sitter på falcor, union ultra chrome, atlas FC, atlas pro. För dom är verkligen amazeballs bra jämfört med alla andra versioner jag kört. Så det med dämpningen som dom har i just falcor... holy crap så bekvämt det är och responsivt och mjukt och.. you get the point.

Jag tycker inte man ska stirra på priset. För då står man där med en bindning man kanske egentligen inte ville ha. I mitt fall strata.

Dum men relevant fråga. Vad kör du för boots som du tänkt para med force/horizon?

Senast ändrad:
Brädval
Haha! Ja jag fattar. Verkar som Falcor is the shit då. Jag har rätt små fötter så det enda jag kunde hitta på black Friday i str S och Union var Force. Fick ge runt 2800 så det kändes bra, kanske därför jag inte sneglade på Falcor.
Vad gäller boots så har jag precis skeppat mina Burton Photon, passade aldrig mina fötter. Så jag måste köpa nya. Har ett par gamla Burton som ligger som jag får panika med i värsta fall. Är inne på Vans just nu, om de passar.

Brädval
Nämen det är ju en bra deal på force. Gillar man skateskokänslan är vans invado pro rätt najs. Gillar mina invado pro till park med just force. Gillar man känslan av ett par snabba och bekväma boots så är aura pro rätt bra. Gillar man boots som känns oförstörbara men med lite mer tyngd är infuse rätt så oslagbara, dom är däremot inte i närheten så styva som de påstår. Jag gillar däremot inte att carvea med infuse (senaste formgivningen) för de känns för stora över fotryggen och den spelar inte någon roll hur man gör med iläggssulor etc. då de är utformade så. Men dom är fantastiska till park och split etc. Dom har även stort footprint.

Tre tips om tre vansmodeller (jag har eller haft) varav invado pro är de jag gillar bäst.

Brädval
Nämen det är ju en bra deal på force. Gillar man skateskokänslan är vans invado pro rätt najs. Gillar mina invado pro till park med just force. Gillar man känslan av ett par snabba och bekväma boots så är aura pro rätt bra. Gillar man boots som känns oförstörbara men med lite mer tyngd är infuse rätt så oslagbara, dom är däremot inte i närheten så styva som de påstår. Jag gillar däremot inte att carvea med infuse (senaste formgivningen) för de känns för stora över fotryggen och den spelar inte någon roll hur man gör med iläggssulor etc. då de är utformade så. Men dom är fantastiska till park och split etc. Dom har även stort footprint.

Tre tips om tre vansmodeller (jag har eller haft) varav invado pro är de jag gillar bäst.
Tack! Bra tips. Hela familjen ska iväg v2 så jag hoppas kunna plocka upp några lämpliga boots på vägen upp. Fan omöjligt att lösa det i Malmö. Jag har alltid haft problem med hälsläpp, vilket gör att jag har fått maxa bindningarna, aka domnande fötter blodlösa tår. Men har också haft M i bindningar hoppas att S kan lösa lite av problemen iaf även om det är på gränsen till om man får ner str 41. Ska testa. Tror ni styva boots är bättre än mjuka vad häller hälsläpp? Antar att passformen är viktigast men sen. Mina gamla Burton är supermjuka men det är ändå det närmsta jag har kommit till en fast häl, problemet är att jag känner bindningen genom booten.

Brädval
Olika boots har olika bra hälgrepp men jag tycker inte det har så mkt med styvheten att göra. Det är mer beroende av hur innerskon är konstruerad. Tex Burton och Salomon kan inte hålla fast mina kycklingben, medan hälgreppet är bra i Vans, ride, nitro, bataleon mfl

Brädval
Haha! Det är precis det där falcorstrapsen är bra på. Att kunna crancka för kung och fosterland utan att det gör ont i foten.
Tips angående hälgrepp när det kommer till vans är att laces+boa ofta(alltid) innebär att man har en extra boa för att hålla kvar hälen. Den på infuse är sjukt bra på just det. Så IMO är det värt att spana extra på just den funktionen (som finns i enklare utförande på rätt många vansboots idag). Det är lätt att överdra (för tajt)med boan så det tar ett tag innan man fattar hur man måste hantera den. I övrigt tycker jag dubbelboa är najs. Har dock bara ett par såna boots och dom har inte ankelboa för att tajta till kring fotleden men bra hälgrepp ändå för min del dvs.

Infuse har 3 boavajrar som trycker till med större anläggningsyta kring ankeln än invado som har 2.

Kan vara bra att känna till.

Brädval

Har sneglat på Infuse kanske lite vanskligt om de har stort footprint eftersom jag pushar gränsen. Men vi får se.

Brädval
IMG_5644.jpeg
IMG_5643.jpeg

FYI. Här kan du se hur stor skillnad det är på footprintet på just infuse mot invado pro av samma storlek. (US8.5)

Brädval
Hörni! Jag fick hem två Union Force S och M.

S är i största läget vad gäller bakjustering och M i det minsta läget. Det skiljer några millimeter i bredd, kanske 5 typ. S kniper åt booten bäst men det finns inga marginaler till att justera till längre. Medium är nästan så att jag kan ta öka länge på kappan ett steg, eller? För jag antar man ska sikta på att ha samma överhäng på både tå och hälsida? Mina nuvarande boots, som jag inte ska behålla, har ett litet ”footprint” och köper jag en ny modell finns risken att den nya skon är några milliliter längre. Vilket kan innebära att S eventuellt blir för litet och M är det bästa alternativet. Ja ni fattar. Kanske helt lätt att se på bilderna men tar gärna emot lite råd. Och tack för all hjälp hittills, guld värt.

Bilagor

• IMG_5847.jpeg
    IMG_5847.jpeg
    588.8 KB · Besök: 62
  • IMG_5845.jpeg
    IMG_5845.jpeg
    730.9 KB · Besök: 58
  • IMG_5844.jpeg
    IMG_5844.jpeg
    762.6 KB · Besök: 54
  • IMG_5849.jpeg
    IMG_5849.jpeg
    991.1 KB · Besök: 57
Brädval
Jag hade tagit medium alla dar i veckan i det läget. Men det är jag. Tycker alltsom oftast i lösare snö speciellt att det knappt går att få i bootsen ordentligt i bindningen oavsett om man borstar bort allt. Men som sagt. Det är min preferens och marginaler gillar man ju. 😜

Brädval
Jag hade tagit medium alla dar i veckan i det läget. Men det är jag. Tycker alltsom oftast i lösare snö speciellt att det knappt går att få i bootsen ordentligt i bindningen oavsett om man borstar bort allt. Men som sagt. Det är min preferens och marginaler gillar man ju. 😜
Ja det har jag inte riktigt tänkt på. Har alltid haft rätt stora bindningar i förhållande till bootsen, samtidigt som jag har haft problem med hällyft så är lite nojig. Men jag är nog också inne på M.

Tillbaka
Topp