Brädval

Brädval
Ska spendera säsongen i val "d siere och känner att en ny bräda vore inte helt fel. Den bräda jag har fastnat för och känner att förmodligen passar min körstil bäst är en Burton Custom 160.
Eftersom det är ganska mycket pengar (tror att årets model går tunt på 5800 pix) så undrar jag nu om det är värt pengarna. Jag menar, går det att få tag på en lika bra bräda från burton eller något annat märke billigare???

Brädval
Har åkt diverse brädor under tio år och har arbetat som skid- och snowboardlärare under många år nu. Utan att bli för patriotisk så måste jag säga att Extrems brädor håller den högsta klassen. Det är svårt att få samma lätta och spänstiga brädor med bibehållen stabilitet i något annat märke. Extrems nya px60 är bland det ruggiste som går att åka. En vakumbräda som är oerhört lätt med en ruskig respons i. Om du vill ha en billigare variant så är både pro mission och xmc (lite dyrare) mycket bra. Passar både på de vita vidderna och för att skära upp backen! Testa dessa så kan du bilda dig en egen uppfattning.
Lycka till!

Brädval
Jag har åkt bräda i ca. 7 år och har fastnat helt för Völkl brädor. Mycket prisvärda och jä-igt bra. De är tyvärr inte så lätta att få tag i men jag vet att Combisport tar in dem i Sverige. Jag kör på en Sensor och tycker att den funkar suveränt men det är inte topoftheline brädan. Du kan gå in på www.volkl.com och hitta alla brädor. En Sensor kostar ca. 3500:- utan bindningar.

Brädval
Ja, du kan få tag på bättre brädor. Min rekommendation är denna: Köp brädan på orten där du gör säsong, oftast får du prova olika brädor innan du köper. Får du inte det så gå till en annan affär. Provåka är alltid bäst.

Men 13urtons kvalitet har varit lite sviktande på senare år så fundera på ett annat märke. Exempelvis A-Snowboards som är ett företag från trakten gör bra brädor +Ägaren Regis Roland är en riktig Old School-kung, kolla in Apocalyps Snow filmerna. Annars har jag goda erfarenheter av Elan och M3.

Det måste börja snöa snart...

Brädval
Mitt råd: köp brädan på orten du skall spendera vintern, oftast går det att få teståka brädorna innan köp. Det är enda sättet att få reda på vilken bräda som är bäst för dig. + att det är enklare med garantier och sånt.

13urton har haft lite sviktande kvalla på senare år så fundera gärna på andra märken men det är ju dina pengar...

Provkör gärna det lokala märket A-snowboards ägt av gamle konungen Regis Roland (se apocalyps Snow filmerna). Andra märken jag har god erfarenhet av är Elan, M3 och Forum.

Oavsett vad, PROVKÖR FÖRST!!!!!!!!!!!!!!

Brädval
Om du ska göra en säsong i alperna och letar efter en bräda för det ändamålet tycker jag att du ska välja Burton Frontier framför Custom, hade du gjort säsongen på ett ställe med mindre puder o mer park hade Custom vart som handen i handsken, men för friåkning o riktiga berg är Frontier brädan som gäller.
Med Cap i nos och tail, tunnar man ut dem för att brädan ska ha bättre puderegenskaper. Custom är byggd med bara sidewalls.

Burton dålig kvalitet? Get outta´here.....
Dessutom finns det inget märke med sådan service o garanti..
Som jag svarat tidigare, döm inte ut ett märke för att det inte funkat för dig. Kan finnas 1000 fungerande innan dig.

peace bro´s

Brädval
Ska du säsonga ska du prova - helt klart!

En bräda kan vara superbra men ändå inte passa hur man är.

Jag har provat några burton men tycker inte alls om dem, t ex. Tycker bättre om t ex ride och salomon som har varit de som passat mig bäst.

Tillbaka
Topp