Lib tech TRS & T.Rice Pro, samt bindningsfråga

edinbilal

Medlem
Hej!

Jag är helt ny på detta forumet och ny inom snö skidor/snowboard överhuvudtaget.

Jag provade på snowboard under en vecka i sälen(lindvallen) vecka 52 med brorsans salomon boots och Burton Cruzer 159W och fastnade helt. Mitt första och enda uppdrag när jag kom hem var att köpa egen utrustning så jag kunde åka så mycket som möjligt på så många ställen som möjligt.

Jag kan väl börja med att säga att jag är 198cm lång, väger 82kg och har skostorlek 46.
Jag beställde Lib tech T.Rice Pro, Union T.Rice bindningar och 32 TM-2 boots. Allt modell 2016. Ställde mig på denna utrustning och det kändes som att jag aldrig hade stått på en snowboard. Så jag misstänker att jag köpte lite för vass utrustning för min skicklighetsnivå.

Jag har fastnat för brädan jag har och TRS'en. Men kan inte bestämma mig för vilkens om hade passat mig bäst. Jag kommer inte åka rails och box, jag finner inget intressant i det. offpist, pist och hopp tycker jag är oerhört roligt. Köpte jag rätt längd på brädan? Jag har kommit fram till att om jag ringer en butik, så kommer dom rekommendera det dom har hemma, för att få sakerna sålda. Så nu vänder jag mig till folk som kan, men inte vinner något på att ge mig fel information. TRS eller T.Rice Pro? Jag förstår att jag kommer få lära mig åka på dessa brädor då båda är för avancerade åkare.

En annan tanke är att mina bindningar, Union T.Rice är i storleken LXL, och på min nuvarande bräda, T.Rice Pro 164.5W som enligt Lib tech's hemsida har 26.7 i midja så passar bindningarna preciiiis. Det är kanske 1mm över fram och bak innan brädan hade varit för kort och bindningen hade stuckit utanför. Jag bifogar lite bilder så ni får se vad jag menar. Så om jag hade bestämt mig för en TRS, så hade dessa bindningar inte funkat? Då TRS 159MW har en midja på 26cm.

Allt detta är en stor labyrint för mig och jag har ingen aning vad jag ska leta efter i en bräda. Dock så vet jag att jag fastnat för lib techs gift-fria tillverkning. Därav mitt val på just lib tech.

Någon som kan hjälpa mig här?

Tacksam för all hjälp jag kan få

Du har köpt en kanon bräda så fortsätt med den och träna tills det sitter är mitt råd.

Håller med. Det är helt rätt bräda/bindning/boot rent storleksmässigt och flexmässigt med hänsyn till dina mått. Går det inte att åka kan du utesluta att det är fel på utrustningen iaf :/
Kör hårt

Ja det är en styv combo (styv bräda+styva bind+styva boots) du införskaffat. Kan vara svårt att lära sig på/med.

Samma fabrik som Lib Tech görs brädorna från GNU. Kan rekommendera Gnu Riders choise i 166W.

http://www.gnu.com/snowboards/riders-choice/#specifications

Googla youtube videos från snowboard-shopen "the house" så får du ett par matnyttiga produkt- och monteringsvideos.

Tillbaka
Topp