Brantåkare Se Hit!

Mountain_Man

Aktiv medlem
Brantåkare Se Hit!
Tjabba! Ska upp te Sälen i weekändan och vill veta var brantåkarna håller till. Har hört att baksidan är faan så tung och fet. Hur kommer man dit och var hänger alla Free Radicals på kvällen?

Brantåkare Se Hit!
Du har nog missuppfattat allt. I sälen finns det ingen brant åkning. Inte tillräckligt brant iallafall. Alla fria radikaler hänger några mil längre söderut i någon schysst alport
/tompa

Brantåkare Se Hit!
Baksidan? det är i Åre baksidan gäller. Baksidan i Lindvallen är alldeles för lavinfarlig för att åka. Lutningen är annars helt OK - en 11 på den spanska skalan. Jag tycker du ligger o pressar i Gustavhanget istället - skiers left- den extrema,branta sidan.
Ang, kvällsarrangemang så är allt i Sälen precis lika bra. Se upp för stentrappan på sälenstugan bara. Försök inte heller snp med dig den uppstoppade björnen heller. Detta uppskattas inte av vakterna. Beställ inte någon drink med Grenadine heller - den är förorenad. Håll dig till Fernet o Pastis. Lammet o grisen är också ett trevligt ställe. Det kvittar ju egentligen vart man går bara det finns sprit och sällskapet är det rätta.

Brantåkare Se Hit!
finns bara Väggen och world cup om du vill åka brant , men var alla fria radikaler håller till är ett mysterium ( nog inte i sälen)

Brantåkare Se Hit!
Var det inte så att han frågade efter sällskap ozzå...
Med andra ord kan det bli en ensam bläcka(å andra sidan kan man gå in för spånken helhjärtat då...) i snödrivan sälen. Påstår inte att det är trist, tråkigt lr så, speciellt inte eftersom jag själv är vid en kulle under vintern å inget berg.

Lycka till med stentrappor, björnar o välsmakande drycker!

Brantåkare Se Hit!
Brantast o bra åkning i sälen finns nästan bara i offpist-området vid "väggen". Kan vara lite lavinfarligt ibland men det brukar inte vara någon fara.
Annars är de Fria Radikalerna nog lika sällsynta som den bra åkningen...
// Danne

Brantåkare Se Hit!
Eftersom jag har en del erfarenhet av just Sälens mer extrema sidor vill jag gärna dela med mig av det hela. Bland det roligaste man kan ägna sig åt är att "stjäla" flickvännerna från en samling välsnaggade kustjägare på lumpengängsresa. Med fördel utförs detta extrema trix på "Grisen i säcken".

En annan spex grej är att åka snöskoter-taxi hem från krogen med en tämligen överserverad local. Detta blir absolut som festligast om det inte ligger någon snö på marken.

Vad gäller de fria radikalerna (After Beach Radicals) så brukar de med viss fördel hänga i Bruna Byn stuga 28 (alt 32) när brantåkarklubben har multipel flickfotbollslagsfest där. Men eftersom jag brukar vara rätt så insyltad i dylika Event är jag skeptisk till att något är planerat under den närmast förestående tiden.

Lirar Gunnar på afterskin i Blindvallen är ju ett besök att rekommendera - testa gärna det fina trixet att gå på händer framför bandet iförd en SkiYot-jacka och en elegant bar underkropp - det brukar de tycka är festligt (fråga HitMe om teknikråd). Dessutom är det aldrig fel att få till lite kuttrasju i fyrstolen (är det en Doppelmayr) på höger sida upp för Gustavsbacken tillsammans med någon frigjord dam man precis träffat nere hos Gunnar på after-whatever i restaurangen.

Bästa knepet är att akta sig för ALLT med Grenadine i på Sälenstugan i alla fall. Och det är på fullaste allvar.

Brantåkare Se Hit!
Tjenere!
Om man nu kan kalla att Kläppen ligger i Sälen så är deras sk. "extreme-park" att rekomendera! Se till att välja en dag då det har snöat lite grann bara.
Kliv bara av stolliften direkt till vänster, brukar stå ett staket där men glid bara förbi det, där har du riktigt bra skogsåkning i brant teräng!!
Men Free Radicals finns det om möjligt ännu färre av än uppe i Lindvallen eller Tandådalen el. dyl. Ska jag vara älig så tror jag det blir tufft att hitta några äkta överhuvud taget..
Ha det!
// Danne

Brantåkare Se Hit!
Usch! Jag tycker det låter otäckt! Laviner, branter, björnar och stentrappor! Allvarligt talat Herr Mountain_Man, Tror du inte att du har det lugnare och tryggare i Romme? Jag vet själv hur rädd jag blev när jag stod i Gustavhanget och dimman plötsligt lättade och jag såg hur BRANT det verkligen är! Och dom fria radikalerna skall vi bara inte tala om. Att se dom på film gör mig smått nervös, om jag skulle möta någon i verkligheten skulle jag förmodligen staka hem fortast möjligt med svansen mellan stavarna! Nej, ta ditt förnuft till fånga! Låt det bli Romme!

Brantåkare Se Hit!
... tycker jag inte man ska väcka upp gamla inlägg. Men det här finns ju en hel del kanontips till alla ungdomar inför påskhelgen! ;-) / MM

Brantåkare Se Hit!
OldGen!

Jo...jag har nu gjort Blindvallens bak, fram, ut och insida...och drar mot Trysil i helgen. Eftersom jag ser betydligt häftigare ut när jag står still än när jag åker vill jag gärna umgås med pläjsets absoult koolaste grabbar och de mest lättklädda damerna. Vart ska jag sladda in?

Undrande! / MM

Brantåkare Se Hit!
För fasen! Ni tänker då alltför sällan på säkerheten! Glöm för sjutton inte bergsguide och Recco, särskilt om det snöat i Gustavsbacken! Där finns det lömska sprickor som lätt döljs av ett lager nysnö...

Brantåkare Se Hit!
Instämmer med SethP.. Akta dig för sprickorna. En polare föll ner i en förra säsongen. Tåkigt att du hänger i Sälenområdet.. du verkar ju vara en sån fin kille!

Brantåkare Se Hit!
Ja, faen. Sälen (särskilt Tandådalen) är livsfarligt! Jag höll faktiskt på å dö nu i februari. ;) Det var då inte någon glaciärspricka som ställde till det. Jag tänkte åka lite fort-som-fanken i Stora backen en av dagarna. Det hade snöat en del kvällen och natten före och så blåste det en hel del. Så där kom jag i 80 knyck ungefär (edit: ja, runt-i-kring 80 i alla fall), fick slag i en snövall, tog en flygtur och landade rakt på nacken... Efter en liten stund bara började det sticka lite konstigt i fingrarna (annars mådde jag ändå hyfsat)... Senare på eftermiddagen konsulterade jag sjukvården i Sälen.. "Du ska för h-e ha stödkrage! Så fort som möjligt!" blev svaret.. Då blev jag lite "stel", kan man nog säga.

Allt gick dock rätt väl. En tripp till Mora konstaterade (efter catscan, eller vad det nu kallas) att jag inte skulle bli lam eller invalid på något annat sätt.. Men kontentan av det hela: "Brantåkare - Se upp!" .. Det _kan_ vara farligt att åka som X2000!

PS: Hjälm hade inte hjälpt mycket i mitt fall. Den hade förvisso skyddat mot spräckt kranium, men för min del var det nacken som fått sig en bra stukning. DS

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp