Breda/höga pjäxor?

speff

Ny medlem
Breda/höga pjäxor?
Hej!
Jag har lite problem med att hitta pjäxor som passar och hoppas att ni ska kunna peka åt rätt håll.
Jag har varit på Intersport, Stadium och Team Sportia i Norrköping men hittar inga pjäxor som passar, alla trycker över vristen så det värker i foter efter 10-15 sek, trots att provar 27.5 när jag egentligen har 26.5 och jag har också provat med specialsulor.
Är det någon som vet om det finns något bra alternativ att hitta rätt pjäxor utan att det kostar skjortan? Finns det någon bra affär med bra skidsortiment i Linköping? Jag har fått tips av personal att jag ska leta efter Longa-pjäxor eller något liknana, hittar dock inga sånna ens på nätet...
HJÄLP?!

Breda/höga pjäxor?
Jag hade också samma problem. De flesta pjäxorna jag provade var för låga i vristen. Nordica Speedmachine 8 var faktiskt bra, men jag köpte ett par Salomon X-Wave 7 och dom sitter perfekt på min fot.

Breda/höga pjäxor?
Jag har också samma problem. Var runt i Malmö och testade lite olika modeller, bl a Salomon XWave 9, Nordica Speedmachine 8 och ett par Head (kommer inte ihåg modellen). Samtliga klämde ganska hårt över vristen. Salomon var nog de som klämnde minst men det var ändå så att jag fick ont redan i affären efter ett par minuter. Alla andra ställen på fötterna kändes helt ok. Jag vet att jag har högt fotvalv och då kan man väl misstänka att foten blir högre även på ovansidan, dvs vristen. När jag efteråt satte ner foten i mina vandringskängor kände jag att även de klämde hårt på vristen när jag snörade dem och kom också ihåg att det var där jag tillslut fick ont på fjällvandringen förra sommaren. Vad göra?

Breda/höga pjäxor?
Har samma problem jag men har äntligen hittat ett par, Atomic B9, som passar perfekt. Atomic har en hel serie pjäxor med vad dom kallar widefit, just för bredare högre fötter.

Breda/höga pjäxor?
"Longa-pjäxor eller något liknana"

Kanske menade dom Lange http://www.langeskiboots.com/ som är ett gammalt gott märke.

Annars brukade Tecnica http://www.tecnicausa.com/skiing/ passa bra på "höga" fötter.

Pjäxor är inte lätt och vid just pjäxköp kan kunnig personal verkligen göra skillnad.

Alpingaraget sägs vara duktiga och Hanssons i Åre har väl också haft/har gott rykte, men när det gäller pjäxor måste man lita mest på sina egna fötter, det är svårt för säljaren att veta hur det känns.

-peace
/rabbit

Breda/höga pjäxor?
Det går att ta ur material under innerskon för att få mer volym. Jag skrev precis i ett annat inlägg att man kan slipa ner innersulan (den som ligger under innerskon alltså) i framkanten för att skapa mer tåvolym. På samma sätt man man tex i en Tecnica ta ur bottensulan och ta bort flera mm. Det gör en stor skillnad. Iofs är det kanske en åtgärd man gör på ett par pjäxor som man har haft ett tag och inte något man pillar med i butik. I seriösa skidaffärer brukar det dock gå att hitta lösa bottensulor med olika höjd så att man kan testa sig fram till en bra lösning.

Breda/höga pjäxor?
Som många andra har även jag samma problem, för breda fötter / vrister. Jag har testat och testat och hittat 2 par som är Bra. Det är Nordica Speedmachine 8 och Tecnica Vento 8! Två riktigt stabila pjäxor med lite bredare lästen.

Peace /J

Breda/höga pjäxor?
"Är det någon som vet om det finns något bra alternativ att hitta rätt pjäxor utan att det kostar skjortan?"

Jag snubblade just förbi dom här på Köp&Sälj: http://www.freeride.nu/admarket/photo.php?id=17106
Ett par Tecnica Icon i stl 27 för 400 spänn. Det är ett riktigt bra skal och en relativt snäll innersko för att vara en prestandasko. Modifiera enligt ovanstående tips och det borde funka. Med en billig beggad pjäxa vågar man sig på lite mer avancerade modifieringar än med ett sproilans par för dryga fyra lök. Fråga efter hur många skiddagar den är åkt på ett ungefär bara. Det är en fyra-fem år gammal modell som kan vara mycket åkt. Jag körde mina första Icon (Carbon iofs, men det är nästan samma) i runt 300 dagar innan dom tog slut.

Jag har för övrigt gått tillbaka till Icon efter en knapp månad med nya Tecnica Diablo Magnesium. Den pjäxan är på tok för mjuk för att driva stora friåkningsskidor. Jag hittade ett par helt nya Icon Carbon på en uthyrningskällare och betalade gladeligen 1000 spänn för dom. Det skalet tillsammans med en Strolzinnersko blev en perfekt lösning för mig som är en ekonomiskt trångbodd student, men som ändå ställer höga krav på prestanda i pjäxorna. Formsprutat är ju den bästa lösningen om man har råd. Hittar man ett fräscht men billigt skal av den typen jag fann är det inte så dyrt heller. Runt 2500 för ett par innerskor och tusingen för skalet blir både billigare och klart bättre än ett par top-of-the-line-pjäxor direkt ur butikshyllan, förutsatt att man är medveten i sitt skalval förstås. Men det gäller ju att skalet håller ett par år, annars står man där med ett par i princip värdelösa skumdojjor i ena handen och ett trasigt skal i den andra.

Breda/höga pjäxor?
pjäxorna värms å de är just runt vristen som de mesta materialet som formas ligger enligt en skalad modell av en innersula från salomon jag såg.. så har du bara minimal värk så kanske trycket lättas då dom värms? hmm?

Breda/höga pjäxor?
Som sagt, Tecnica har gott om plats för höga vrister och se till att fixa en bra, formgjuten innersula som stöttar upp hålfoten underifrån.

Vidare ycker jag att du kan läsa MnO:s inlägg noga, att köpa billigt, begagnat är en bra idée.
Även om dina 400:- pjäxor bara håller en månad så ger de dig ovärderliga erfarenheter om vad som passar dina fötter. Köper du pjäxor begagnat, till bra pris har du dessutom råd att köpa fel en gång eller två utan att ruinera dig. Först när du vet vad som är rätt för dina fötter kan det väl vara värt att hosta upp 4000:-.

Se dock till att skaffa formgjutna sulor från början, de kan du ta med dig till nästa par pjäxor om de inte är alltför olika det första paret.

Lycka till i pjäxträsket! (säg det snabbt 10ggr)

Breda/höga pjäxor?
Tack för alla bra svar. Tecnica verkar alltså vara ett märke som skulle kunna passa mina fötter. Då får jag försöka hitta ett ställe i GBG som saluför dem. Formgjutna sulor verkar ju mycket bra för att få stöd i hålfoten, var ordnar man såna?

Tillbaka
Topp