Bredd på brädan, viktigt?

Gurran016

Ny medlem
Bredd på brädan, viktigt?
ska presis köpa en ny bräda och är ny här på forumet. har läst mycket om att midjemått är viktigare än jag tidigare trodde(på brädan alltså :P).
men alltså spelar verklingen några mm hit och dit nån roll? kollar just nu på burton twin och på 154 och 157 (är 182cm lång så tycker nån av dom ska passa) skiljer det bara 2 mm mellan. kan ju inte spela nån roll alls, eller?
 
Senast ändrad:
Bredd på brädan, viktigt?
Nja, det är väl inte så mkt skillnad. Midjemåttet är viktigt så du inte får tok mycket toe ocheller heeldrag beronde på storleken på dina fötter.
 
Bredd på brädan, viktigt?
det spelar inte så mycket roll om det bara skilje 2mm, det ska passa med 44 fötter på en burton twin bräda som är 252mm bred och 154cm lång, för att brädan är anpassad för jibbing så anpassar dom även bredden till längra personer så att dom kan ha en kort bräda...
 
Bredd på brädan, viktigt?
Forumregler

2. Tänka på följande:

- Skriv en vettig rubrik, exempel på dåliga/bra:
Exempel på en bra rubrik: "Hängning av kanter på slalomcarvers?"
Exempel på dålig rubrik: "Kolla detta", "Hjälp!!!", "skidor?"

Rubriken "Mm?" faller under kategorin dåliga rubriker.
 
Bredd på brädan, viktigt?
bredare längre kant till kant..
smalare svårare o flyta på puder..

2mm.. e du kännsli så e du. tror själv inte de e så står grej. ja har en Rome Agent 55 o ja e 182 o har 44 EU sko. den e liten o lite bredare.. funkar prima..
 
Bredd på brädan, viktigt?
Har du 43or är brädor över 25cm breda inga problem alls. Nuförtiden har tillverkarna lyckats få ner "längden" på boots så pass bra så du klarar ganska smala grejjer. Det optimala vore om du kunde checka all utrustning på riktiga grejjer, i butik. Montera på alltihop och se hur mycket du kan vinkla brädan för att få toedrag. Kommer du över 45grader är du råsafe. 15 grader så ska du fundera på bredare bräda.

Tänkk bara på att inte överdriva bredden för att vara rädd för toedrag. En för bred bräda är svårare att tippa från kant till kant och blir således svårsvängd.
 
Bredd på brädan, viktigt?
åker du "bara" park och jibbar ta 54.an


annars tar du 57.an



de borde passa båda två.. du e ju så pass lång att du borde ha 57.an men om du lever ditt liv i parken och railar och snurarr massa så ta den kortare.. kommer att bli lite roligare vettu


/Pinn
 
Bredd på brädan, viktigt?
Midjemåtter är inga problem alls!

Kör på en burton cstm x 158 med 45.5 i storlek på skorna! Visserligen är mina skor lite stora men det är skönt, har ett par år på nacken också.
Jag har aldrig slagit i tårna, kan lätt vinkla 60 grader och dem få gångerna jag vinklar mera är det ofta lösare snö under så det gör inget. I annat fall kan du köpa en platta som lyftar upp dig 1-2 centimeter, tror det heter "elevator" från burton eller så....
 
Bredd på brädan, viktigt?
Har du stora fötter är det viktigt att tårna är innanför brädan eller iallafall inte mycket utanför som det var på min förra bräda. Då måste du köpa en med extra bred. en bred bräda är också lite svårare att få bredställd om du har för små fötter. men det brukar aldrig vara något problem
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp