Bredd på skidor

stein1982

Medlem
Bredd på skidor
Vad förlorar/vinner jag på om jag jämför en skida med ca 75 mm och en med ca 85 mm bredd? Åker mest i pist med vad det innebär, dvs fint på morgonen och uppkört på eftermiddagen.

Bredd på skidor
Och följdfråga, vad händer uppåt 90 och 95 mm om man mest åker pist?
Hur breda kan skidorna vara innan de börjar bli tråkiga i pisten?

Bredd på skidor
Ja helst skulle man vilja ha ett par smala (65-70) på fm och ett par lite bredare på em (75-80?).

Bredare skidor kräver mer kraft för att få upp på kant. Eftermiddagens mjukare underlag gör det å andra sidan lättare. Så kanske blir de två bredderna ovan lika lätta att kantställa, dvs på sina repektive underlag. I puder kan man gå upp mer i bredd.

Riktigt duktiga åkare (som tex Shiffrin och McGlashan) kanställer skidorna genom att supinera/pronera fötterna dvs inte (inte aktivt) mha knäna/lårben eller höften. Med breda skidor blir detta svårare men de kan då öka kraften genom att åka fortare och byta kant (svängväxla) med mer energi. För oss som inte kommit till den nivån kommer "låsningen" av fotleden istället att medföra att vi behöver använda lederna högre upp för att kantställa vilket gör att vi kommer att åka med traditionell teknik istället. Det blir då svårt att ta sig förbi nivån medel/avancerad till expertnivån.

Breda skidor kommer ofta med lite större svängradie och det kommer också hämma åkarens utveckling mot expert.

Edit: bredare skidor kommer också ofta med rocker vilket också kommer sätta stopp för eventuella ambitioner på att bli expert.

Senast ändrad:
Bredd på skidor
mmm2017 sa:
Edit: bredare skidor kommer också ofta med rocker vilket också kommer sätta stopp för eventuella ambitioner på att bli expert.
Hordan kan ski med Rocker sette stopp for ambisjonene om å blir expert? En hel del ski beregnet på SL eller SS kommer jo i dag med rocker....

Bredd på skidor
Hyr en bred skida en dag och testa. Beror pa hur man aker och vad man prioriterar.

Jag gillar numera bredare skidor aven pa morgonen i pisten. De flyter battre over snovallar och ojamnheter i pisten. Alskar dem nar det borjar bli litet uppakt i pisten. Har sjalv numera en 107 mm bred skida for allt. Gar utmarkt pa allt utom i hard isbacke, och da gar jag hellre in i en stuga och tar en jagerte...

Min gissning ar att de flesta som inte ar finsmakande experter med mkt stora forvantningar pa isgrepp, blixtsnabba svangbyten och perfekt carving etc kan ga over 90 mm midja och enbart uppleva positiva effekter i 90% av alla pister. Och pa den positiva sidan finns da att manga med bredare skidor blir flera klasser battre i stokig/uppkord/mjuk/tung/blot sno vilket ju ar mkt vanligt i pisterna. Vem har svart att fa upp en modern 90 mm skida pa kant?

Jag tycker att de nya bredare skidornas positiva effekt aven for nyborjare och medelgoda pistakare annu inte ar tillrackligt betonad. Min fru t ex som borjade aka skidor nar hon var 43 gick snabbt fran nyborjare till medel/avancerad nar hon fick ett par Volkl Kenja (90 mm midja). Forbattringen var nastan momentan.

Ursakta bristen pa prickar over mina a, a och o..! :-) Ingen sno har i Sydney just nu...

Bredd på skidor
stein1982 sa:
Vad förlorar/vinner jag på om jag jämför en skida med ca 75 mm och en med ca 85 mm bredd? Åker mest i pist med vad det innebär, dvs fint på morgonen och uppkört på eftermiddagen.
Den bredare skidan blir inte lika snabb från kant till kant i och med att det är längre väg och krävs en större rörelse från dig som åkare för att åstadkomma motsvarande vinkel mot snön. Om vi utgår ifrån att den bredare skidan även är proportionellt bredare i fram- och bakkant har du en större bäryta vilket ger mer "lyft" i lösare förhållande och mindre risk att "skära fast".

Enkelt uttryckt har du ingen nytta av en bredare skida när du åker i hård och fast pist, men den större ytan ger dig fördelar när det börjar bli uppkört och mjukt.

Men ... det är mycket mycket mer än skidans bredd som ger dess egenskaper och en välkonstruerade skida med 100 mm i midjan kan gå betydligt bättre i hård pist än en mjuk odämpad skida med 65 mm midja ...

Så, välj inte skida enbart baserat på midjemåttet, det är bara en av flera parametrar som ger skidan dess egenskaper.

/MM

Bredd på skidor
Visst, är pisten helt nypreparerad och fin så plockar jag fram race-laggen. 95 % av tiden åker jag hellre på mina 114 mm cd2 än mina race-lagg även i pisten.

Som MM säger, stirra dig inte blind på bredd utan titta på vad du egentligen åker på för underlag och vilken skida som på riktigt är mest optimal för det underlaget överlag.

Bredd på skidor
mmm2017 sa:
Breda skidor kommer ofta med lite större svängradie och det kommer också hämma åkarens utveckling mot expert.

Expert och expert - det beror väl alldeles på vilken typ av expert en vill bli?

Bredd på skidor
OK jag uttalade mig lite drastiskt förut. Lite bredare skidor med rocker har sina fördelar. Man skall bara vara medveten om vad man försakar. Och givetvis blir man inte per automatik expert bara för att man åker smalare skidor med traditionellt spann och kort radie (SL). Men jag tror det är en förutsättning. Fast det kräver en annan typ av teknik än den traditionella och är inte intuitiv dvs svår att komma på själv.

Jag tror att den som åker med traditionell teknik (dvs praktiskt taget alla) gillar rocker direkt bla för att man inte behöver göra en lika markant upp-avlastning som tidigare för att få loss kanterna så att man kan vrida skidorna. Det kunde förr vara svårt att lära sig tajma denna rörelse med svängväxlingen och den tar också på krafterna. Det är med rocker därför lättar att vrida och trycka skidorna bort från kroppen för att få upp dem på kant.

Men det är just bland annat dessa rörelser (upp, vrida, trycka ut för kantning) som sedan kommer att hindra dig från att bli expert, dvs fastna i medel/avancerad.

Bredd på skidor
120mm Shreditor Full Rocker är magiska även i pist. Har ett par Elan SL WC 165 som jag tar fram när svarta pist hang skall bemästras på kant. Allting handlar om teknik och fysik. Har inför denna säsong tränat mer än ngnsin (mtb) och förra helgens första svängar var underbara. Min dotter på 14år får runt sina K2 Remedy 112 och frugan sina Cham 87 medans den minste på 8a kör så det ryker på sina 75mm, förvandlingen på att lämna de smalare akidorna har fått frun att lita på grejerna och med detta kommer tekniken. Törs nog påstå att det krävs bättre teknik att kanta en R10 än en R20 skida.

Smaken är som baken och enda sättet att få svaren är att våga testa, en sak är dock säker, mina shreditor 120 lämnar inte mina fötter innan stålkanterna är väck

Bredd på skidor
Instämmer i hyllningarna av bredare skidor. Kritiken är ju givetvis att dom är svårare att kanta och långsammare kant-kant. Men 98% av alla skidåkare i dagens backar ligger inte på carvsväng ner för svarta branter (inkl undertecknad) så folk blir skraja (inkl undertecknad) när man börjar närma sig 100 knyck i packad stenhård ispist i 45 grader. Resultatet blir en blandning av carv och sladdande och för detta fungerar breda skidor utmärkt.

Tillbaka
Topp